STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, MACROECONOMIE, Industrie Prelucratoare, Comertul Exterior & Acorduri Liber Schimb, Antreprenoriat

Competitivitatea si intelegerea pietelor – doua dintre ingredientele de succes ale afacerilor romanesti bazate pe Exporturi

conf cursdeguvernarePoliticile de stimulare a exporturilor ar trebui sa fie proritare, sustin antreprenorii si analistii, in conditiile in care capitalul autohton se mentine in declin. Companiile cu capital romanesc resimt lipsa unor politici publice de stimulare, iar in acest context, exporturile raman baza de crestere a multor afaceri, dupa cum a reiesit de la conferinta „Capital autohton: Romania producatoare – Romania exportatoare”, organizata pe 20 mai 2015 de CursdeGuvernare.ro si desfasurata la CCIR.  

In toamna lui 2014, datele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR) aratau ca afacerile firmelor cu capital privat autohton sunt in declin. In Romania exista doar 37 de firme private cu capital autohton cu o cifra de afaceri de peste 100 milioane de euro, doar 51 de companii cu cifre de afaceri intre 50 si 100 milioane de euro si 324 de companii intre 25 si 50 milioane de euro.

O piedica in calea dezvoltarii activitatii economice este legata de eficienta precara a politicilor statului, sublinia la acea vreme presedintele CCIR, Nicolae Daraban, care mentiona, totodata, si faptul ca birocratia reprezinta inca o mare problema in Romania.

Situatia nu s-a schimbat prea mult, iar antreprenorii inca vorbesc despre dificultatile pe care le intampina in privinta investitiilor si a lipsei ajutorului din partea politicilor de stat, care sa stimuleze capitalul autohton, aspecte punctate, de altfel, in cadrul conferintei „Capital autohton: Romania producatoare – Romania exportatoare”, organizata pe 20 mai 2015 de CursdeGuvernare.ro si desfasurata la CCIR.

Antreprenoriatul in Romania ramane, asadar, o adevarata aventura, iar pentru multe dintre companii exporturile constituie colacul de salvare. Astra Vagoane Calatori, cu vechime de peste 100 de ani, si Farmec Cluj, cel mai mare producator autohton de cosmetice, sunt doua exemple de afaceri autohtone ce reusesc sa creasca, in principal, datorita faptului ca s-au extins dincolo de granite, inclusiv pe piete extracomunitare. Reprezentantii celor doua companii au vorbit despre succesul lor in cadrul acestui eveniment.

 

Intelegerea pietelor, reteta succesului Farmec Cluj  

Anul trecut, Farmec Cluj-Napoca a pierdut locul doi la capitolul brand local, cu brandul Gerovital, si a coborat o treapta mai jos, pe locul trei, fiind surclasata de brandul Dero, dar Mircea Turdan, directorul general al companiei confirma ca Farmec Cluj ramane lider pe piata locala. „Sa nu uitam, totusi, ca in spatele Dero se afla Unilever”, tine sa precizeze Turdean.

Afacerea Farmec este in crestere, in mare parte datorita exporturilor. In ultima perioada, managementul producatorului de cosmetice s-a concentrat pe piata din Europa de Est, in conditiile in care obiectivul este prezenta in toate tarile din regiune. Ungaria este una dintre destinatiile importante pentru produsele Farmec, dar si Republica Moldova, „unde vindem foarte bine”, spune Turdean, neomitand Macedonia, Polonia sau Ucraina.

A doua zona mare de interes pentru producatorul de cosmetice este, potrivit directorului general al Farmec, Orientul Mijlociu, „zona ce poate fi de interes si pentru alte companii romanesti exportatoare”, dupa cum adauga. In aceasta zona, Farmec are o traditie de 40 de ani, exportand in mai multe tari din Emiratele Arabe, Irak, Kuweit, Egipt. „Foarte bine vindem si in Japonia”, precizeaza Turdean.

Reteta succesului produselor Farmec in aceste tari o constituie: parteneriatul cu traditie, cunoasterea legislatiei fiecarei tari si, nu in ultimul rand, cunoasterea specificului tarii respective, dupa cum sustine directorul general, care si exemplifica: „se cunoaste ca in tarile din Emirate, idealul de frumusete este un ten alb. Pentru aceste tari, Farmec realizeaza produse cosmetice de albit. Suna usor ciudat pentru europeni, insa Farmec s-a adaptat imediat cerintei cu noul produs Gerovital ce contine anumiti pigmenti care albesc tenul”.

Spre deosebire de alte afaceri autohtone, care reusesc sa creasca doar datorita exportului, business-ul Farmec este sustinut si de vanzarile de pe piata locala. „Intelegem foarte bine piata”, puncteaza Mircea Turdean ca o parte importanta din retea succesului. In plus, „avem o structura de marketing foarte bine pusa la punct, cu peste 350 de agenti comerciali, care aduna informatii de pe piata in ceea ce priveste preferintele femeilor, preferinte ce se regasesc la final in cele peste 100 de produse noi, scoase in fiecare an”. „Desigur, nu toate cele 100 de produse vor avea succes, dar daca 70% dintre acestea sunt bine pozitionate pe piata, poti merge mai departe cu inovatia”, precizeaza Turdean.

Farmec a incheiat 2014 cu o cifra de afaceri de 152 milioane de lei, echivalentul a 34 milioane de euro, in crestere cu peste 10% fata de 2013, cand a inregistrat 138 milioane de lei. „Investitii totale in valoare de peste 10 milioane de lei in modernizarea laboratoarelor companiei si retehnologizarea unor linii de productie ne-au ajutat sa ne extindem portofoliul cu produse moderne, dar si sa eficientizam substantial procesul de fabricatie”, declara Mircea Turdean.

Farmec a inaugurat, anul trecut, doua magazine de brand in orasele Salonic si Katerini, din Grecia, iar pentru 2015 isi propune mentinerea aceluiasi trend de crestere a vanzarilor ca in ultimii ani, imbogatirea portofoliului de produse cu noi game si extinderea unor linii de produse deja existente.

Produsele Farmec ajung in peste 30 de tari, principalele piete fiind: Japonia, Ungaria, Polonia, Republica Moldova, Irak, Kuweit, Grecia, Canada. Din iunie 2008, Farmec detine drepturile integrale de utilizare a marcii Gerovital.

 

Urmareste continuarea articolului Luni 25 mai – Cheia succesului afacerii Astra Vagoane Calatori.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.