NETFLIX: planul de 8 miliarde dolari pe an al companiei pentru a obține dominația în divertismentul mondial

7 noiembrie 2018 08:35

Pe măsură ce concurența în domeniul „streaming”-ului * crește, Netflix cheltuie miliarde pentru a-și crea propriile seriale. Creșterea audienței internaționale este cheia atragerii următorilor 100 de milioane de abonați.

* Streaming = video și televiziune transmise in direct si la cerere via Internet – Nota Economic Zoom –

Netflix depășește Hollywood-ul. În 2017, compania care înainte închiria numai DVD-uri a început să-și mute 1.800 de angajați într-un birou cu 14 etaje, de pe Sunset Boulevard, California, informează Wired.co.uk. Clădirea îmbrăcată în sticlă se află în zona studiourilor Sunset Bronson – locul studiourilor originale din 1919 ale Warner Brothers. Un alt birou Netflix de 500 de persoane se va deschide pe partea cealaltă a acestei zone în această toamnă.

În interiorul clădirii, sălile de ședințe sunt denumite după programele Netflix și echipate cu televizoare gigantice de perete, în timp ce bucătăriile oferă gustări și mese gratuite. Dar, în ciuda elementelor de inspirație Silicon Valley, biroul este mai mult Hollywood decât Tech. Odată trecută bariera de securitate, valeții ies dintr-un foișor cu reclamă Netflix pentru a duce mașinile Tesla spre parcarea multi-nivel adiacentă. Un poster uriaș care face reclamă unui serial nou de comedie neagră „Santa Clarita Diet” acoperă o parte a unei clădiri. Există zece studiouri diferite în cadrul unui sit de 5 hectare: depozite uriașe, izolate fonic, unde sunt construite platori elaborate din lemn și se filmează seriale. Netflix a închiriat opt dintre studiouri, iar postul local de știri KTLA și emisiunea de tip reality-tv Judge Judy le ocupă în prezent pe celelalte.

Preluarea de către Netflix a studiourilor Sunset Bronson este vârful unei perioade de creștere masivă pentru site-ul de streaming (care are încă o afacere profitabilă și pe zona de DVD-uri). Compania are peste 125 de milioane de abonați plătitori, cu 300 de milioane de profiluri în peste 450 de milioane de dispozitive. Pe 7 ianuarie 2018, Netflix a avut cea mai ocupată zi de streaming, utilizatorii urmărind împreună 350 milioane de ore de emisiuni TV și filme. (Netflix pune acest lucru pe seama în parte unei creșteri a numărului de spectatori în jurul perioadelor de vacanță.)

Compania intenționează să cheltuiască 8 miliarde dolari pe conținutul său video în 2018; prin comparație, Fox a cheltuit aceeași sumă în 2017 pe conținut non-sportiv.

Abordarea inițială de afaceri a Netflix s-a concentrat puternic pe SUA. „Am început ca <<Hollywood-ul transmis peste tot în Lume>>, din cauza locului în care suntem,” spune CEO-ul Netflix, Reed Hastings. Acum, la 21 de ani de la înființarea companiei, el elaborează această viziune: „Compania devine o modalitate de a fi curatorii unora dintre cei mai buni povestitori din lume și de a le distribui creațiile peste tot în lume.”

În SUA, creșterea companiei încetinește. Are 56 de milioane de utilizatori pe teritoriul său de acasă, dar în ultimii patru ani acest număr a început să stagneze, pe măsură ce ponderea noilor potențiali abonați scade. Pentru a continua să crească, Netflix trebuie să ajungă la un public mai larg din afara SUA, inclusiv în țări care nu au întotdeauna acces ușor la date. În ianuarie 2016, și-a adăugat 130 de țări noi pe lista celor 60 pe care deja le avea în portofoliu; China, Coreea de Nord, Crimeea controlată de Rusia și Siria sunt practic singurele locuri unde Netflix nu este accesibil în prezent.

Chief Product Officer, Greg Peters, spune că Netflix își propune să fie „simultan locală, personală și globală”. Cifrele globale de abonați le-au depășit pe cele din SUA pentru prima dată în 2017, iar Netflix prognozează că veniturile sale internaționale vor depăși veniturile SUA (1,94 miliarde de dolari, comparativ cu 1,9 miliarde de dolari) pentru prima dată până la sfârșitul lunii iunie 2018.

Pentru a atrage un public internațional, cu toate acestea, Netflix are nevoie de conținut care să atragă spectatori din diferite teritorii. Răspunsul său este Netflix Originals. Ceea ce poate fi considerat un produs Netflix Original poate crea confuzie, deoarece acestea includ producții pe care compania le-a comandat, dar și cele pe care le-a cumpărat, cum ar fi primele două sezoane ale Black Mirror, serial creat de Charlie Brooker sau filmul Paramount The Paradox Cloverfield. „Când ne gândim la produsele Originals, ne referim la un serial pe care îl inaugurăm și îl avem exclusiv pe o anumită piață”, explică Peters.

Prima serie Netflix Originals a fost emisiunea TV norvegiano-americană Lilyhammer, care a început să se difuzeze în 2012. Compania produce originale în mai mult de 20 de țări și s-a angajat să cheltuiască miliarde pentru proiect, inclusiv prin cooptarea fostului președinte Barack Obama și a primei-doamne Michelle Obama să creeze noi seriale. Până la sfârșitul anului 2018, planul este să furnizeze 1.000 de titluri originale, dintre care majoritatea vor fi lansate pentru prima dată în acest an, cum ar fi serialul Sci-Fi de mare amploare Altered Carbon și filmul fantastic Bright, avându-l pe Will Smith ca protagonist.

Deschideți Netflix și nu aveți cum să le ratați; emisiunile Originals sunt marcate cu sigla Netflix în colțul din stânga sus și adesea se mândresc cu un loc fruntaș pe pagina de pornire. Ceea ce s-ar putea să nu vă placă, totuși, este ca serialul pe care îl urmăriți să nu fi fost filmat cu o audiență vorbitoare de limbă engleză în minte. Din ce în ce mai multe seriale Netflix au subtitrări sau dublare adăugate în diferite limbi, în tentativa de a asigura un conținut „local dar global”.

Mai mult de 90% din spectatorii serialului Dark, o serie germană în care copiii dispar dintr-un mic sat, sunt din afara Germaniei. Mai mult de jumătate din publicul thrillerului distopic „3%”, produs în Brazilia în portugheză, provin din alte țări.

Unele seriale au fost chiar dublate în limba engleză – o practică neobișnuită în industria TV. Dublarea în limba engleză a fost o curbă abruptă de învățare și vocile trebuie să pară realiste pentru ca serialul să fie cum trebuie. Unde este posibil, Netflix folosește actorii originali ai serialelor pentru a-și înregistra propria dublare. Pentru titlul scandinav Rain, în care un virus ucide milioane de oameni, actorii originali și-au înregistrat propria dublare în engleză, precum și originalul în daneză. În cazul în care distribuția originală nu poate să-și facă sau nu va face dublarea proprie, Netflix cooptează noi actori pentru rolurile exclusiv de voce.

În ciuda accentului pus la nivel internațional pe producția de seriale, cu toate acestea, Kelly Luegenbiehl, vicepreședinte al departamentului Originals, spune că rezultatele nu sunt concentrate pe țări individuale. „Nici măcar nu ne le analizăm în funcție de țară, ci în funcție de diferitele gusturi ale publicului. Oamenii care iubesc un thriller politic, nu sunt specifici doar unei singure țări.”

Tony Gunnarsson, analist senior de la Ovum, care se specializează în streaming video, declară că emisiunile produse în afara Statelor Unite vor ajuta la atragerea piețelor care nu vorbesc limbă engleză. „Ratele de creștere în SUA vor scădea într-o mare măsură foarte curând, probabil în următorii doi ani”, spune el. „La nivel internațional, situația este destul de diferită.”

În prezent, Netflix domină piața de streaming, dar este din ce în ce mai amenințată de producătorii tradiționali de conținut și de alte site-uri de streaming. Cei trei emitenți publici din Marea Britanie – BBC, ITV și Channel 4 – au propriile servicii de streaming, dar informații sugerează că sunt în curs de desfășurare anumite discuții pentru a crea un serviciu britanic de streaming care să ofere emisiuni produse de toți 3. Serviciul de streaming video Amazon Prime s-a extins de asemenea într-un mod agresiv, inclusiv prin cumpărarea drepturilor de adaptare a Lord of the Rings pentru TV de la JRR Tolkien. Și în 2017, CEO-ul Disney, Bob Iger, a declarat că își va retrage filmele de pe Netflix, deoarece intenționează să lanseze un serviciu rival de streaming mai ieftin la sfârșitul anului 2019.

„Netflix face parte din companiile de generații care practic investesc în perspectiva unui viitor în care vor avea cea mai mare cotă de piață din lume”, spune Gunnarsson. „Aduceți investiții în companie – în acest fel, în timp ce profiturile poate nu sunt la fel de mari încă, promisiunea este întotdeauna că acest lucru se va întâmpla în zece ani”. Netflix intenționează să cheltuiască 8 miliarde dolari pentru întregul conținut video în 2018, de la 6,3 miliarde de dolari în 2017; prin comparație, NBCUniversal a cheltuit anul trecut 10,2 miliarde de dolari pe show-uri non-sportive – inclusiv originale, coproducții și licențe. Time Warner, deținută de HBO, a cheltuit aproximativ 8 miliarde de dolari, iar Disney a cheltuit 7,8 miliarde de dolari. Compania face un profit relativ modest, raportând un venit net de 290 milioane dolari în primul trimestru al anului 2018.

La fel ca și în cazul pariului pe serialele sale originale, Netflix speră să câștige tracțiune pe piețe noi prin parteneriatul cu branduri de televiziune consacrate, cum ar fi Tata Sky în India și Sky TV din Europa și făcându-l mai ușor de accesat și mai ieftin pentru cei care se abonează. În India, de exemplu, Netflix are în jur de cinci milioane de abonați, rămânând în spatele serviciului de difuzare al țării, Hotstar. În prezent, produce cel puțin șase seriale noi cu vedete de la Bollywood și se află în discuții cu Reliance Jio, un operator de telefonie mobilă care oferă abonamente de date la costuri reduse.

Următoarea provocare este să se asigure că publicul continuă să privească. Potrivit lui Hastings, obiectivul principal al Netflix este ca oamenii să urmărească sfârșitul unui serial. „Dacă cineva urmărește 30 de minute și se oprește, nu este un succes pentru noi sau pentru client. Într-adevăr, prosperitatea se traduce prin urmărirea serialului până la final„.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.