Despre NEUROMARKETING

15 iulie 2019 09:00

Neuromarketingul este un nou domeniu de marketing care utilizează tehnologii medicale pentru a studia răspunsurile creierului la stimulii de marketing.

Sursă foto: Business Review

Conform Business Review, cercetătorii folosesc fMRI (imagistica funcțională prin rezonanță magnetică) pentru a măsura schimbările de activitate în părți ale creierului și de a învăța de ce consumatorii iau deciziile pe care le iau și ce parte din creier le spune să o facă.

„Domeniul neuromarketing – uneori cunoscut sub numele de neuroștiință a consumatorilor – studiază creierul pentru a prezice și chiar manipula comportamentul consumatorului în luarea deciziilor. Până de curând considerată o știință extravagantă, neuromarketingul a fost susținut în ultimii cinci ani prin mai multe studii inovatoare care demonstrează potențialul său de a crea valoare pentru marketeri”, a scris Eben Harrell în „Business Review” de la Harvard.

Conform The Guardian, industria de marketing a început să utilizeze neuroștiința, dar rezultatele sunt mai degrabă strălucitoare decât cu adevărat valoroase.

Între mit și realitate

Există zona întunecată, dar profitabilă, a aplicațiilor de neuromarketing realizate de companiile comerciale pentru clienții cu nume mari. Aici, moda permite nonsens-urilor din reclamele de consum să se intersecteze cu rezultate greu de aplicat din știința neuromarketingului. Rezultatul este o combinație atrăgătoare, dar în mare măsură ineficientă, care face ca directorii isteți, dar ne-specialiști, să plătească milioane în speranța maximizării rentabilității branding-ului și publicității.

De fapt, nu este întotdeauna cazul ca oamenilor de decizie să le fie vândute minciuni, uneori li se pune în altă formă o tehnică deja stabilită. De exemplu, multe companii de neuromarketing folosesc tehnologia de urmărire a ochilor. Utilă dacă vrei să verifici dacă reclama va atrage atenția, dar nu și de domeniul „neuro”. Conductivitatea pielii poate fi utilizată pentru a verifica cât de antrenant este un anunț. Din nou, interesant, dar nu o analiză exactă a creierului.

Când vine vorba de adevăr și minciună în ceea ce privește neuromarketingul, acesta este asociat cu aparate precum RMN și EEG, dar nu mereu acestea ar trebui folosite. Ceea ce este necesar este să înțelegem cum funcționează creierul și ce au dovedit deja alte studii și să integrăm aceste lucruri în munca pe care o facem.

Unii oameni cred că neuromarketingul folosește concluziile din neuroștiință pentru a manipula percepția sau comportamentul oamenilor. Acest lucru este inexact. „Butonul de cumpărare – cheia magică ce se presupune că poată fi apăsată pentru ca clienții să cumpere ca niște roboți – nu există. Libertatea de alegere a clienților este respectată în acest tip de marketing„, a declarat Martinez-Ribes, specialist de marketing de la ESADE.

Concluzia ar fi următoarea: Pentru ca Neuromarketingul să fie util, acesta ar trebui să prezică succesul în marketing mai degrabă decât opiniile și comportamentul uman. Până acum, doar două studii s-au apropiat de acest rezultat. Unul a susținut că scanările creierului au reușit să sugereze care anunțuri au fost legate de cea mai bună performanță pe piață, dar asocierea a fost slabă și analiza predispusă la rezultate fals pozitive. Cealaltă analiză și, probabil, singurul studiu cu adevărat plin de speranță în neuromarketingul aplicat, a raportat că răspunsul sistemului de recompense al creierului la melodiile nou-lansate au prezis succesul ulterior al acestora.

Ideea că creierul poate dezvălui adevăruri ascunse și profitabile despre consumatori este atractivă, dar înșelătoare, nu în ultimul rând deoarece comportamentul este ceea ce contează în lumea afacerilor.

Cea mai puternică dezvoltare în marketing nu este experimentarea neuroștiințelor, ci experimentele omni-prezente. De fiecare dată când accesăm online-ul, comercianții pot testa ce anunțuri și prețuri ne fac cei mai susceptibili să ne despărțim de bani. Deoarece avem tendința de a face cumpărături din ce în ce mai mult pe internet, avem din ce în ce mai puțin ocazia să observăm că suntem testați cu seturi diferite de imagini și oferte, înainte ca cele mai eficiente să fie alese pentru lansarea în masă și cu cele mai bune rezultate. Beneficiile sunt evidente, testele sunt ușor de rulat, iar scala este masivă.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.