ANALIZE SECTORIALE, MACROECONOMIE, Industrie Prelucratoare, Politici Industriale, Auto

Mașinile-Concept strălucesc, dar teama managerilor întunecă Salonul Auto de la Frankfurt

Sursa: https://www.nytimes.com

FRANKFURT – Managerii din industria auto sunt plătiți pentru a fi optimiști, dar în spatele fastului și măiestriei de a vinde de la Salonul Internațional Auto de la Frankfurt din a două săptămâna a lunii septembrie 2019, s-a putut detecta un sentiment inconfundabil de angoasă, mărturisește Jack Ewing într-un articol pentru New York Times.

Discuțiile dintre specialiștii din industrie din cadrul expoziției, unul dintre cele mai mari evenimente ale industriei auto, au reflectat amenințările existențiale cu care se confruntă producătorii de automobile.

Piețele AUTO europene și globale sunt în scădere. Producătorii își pariază viitorul pe vehicule electrice a căror vandabilitate nu este testată. Producătorii se află sub o presiune publică și de reglementare intensă din cauza rolului pe care îl joacă vehiculele în schimbările climatice. Războiul comercial global a afectat profund lanțurile de aprovizionare.

Chiar și saloanele auto sunt în pericol. Mulți producători și-au redus prezența la Frankfurt în acest an sau nu au participat deloc. Companii precum Toyota și Fiat Chrysler au decis că beneficiile nu justifică milioanele de euro necesare pentru a organiza o expoziție.

Salonul auto de la Frankfurt a fost locul perfect pentru a afla modul în care directorii din industria auto intenționează să supraviețuiască tsunami-ului. Mai jos, câteva dintre principalele concluzii.

Durabilitatea a devenit o problemă de supraviețuire

Protestele grupurilor ecologiste au fost deosebit de intense în acest an, deoarece producătorii de automobile își asumă din ce în ce mai mult vina pentru schimbările climatice. Numai Volkswagen reprezintă peste 1 la sută din emisiile de gaze cu efect de seră din întreaga lume, conform propriilor calcule ale companiei.

În prima parte a lunii septembrie, activiștii Greenpeace au protestat pe acoperișurile SUV-urilor expuse în cadrul expoziției de la Frankfurt, cu pancarte pe care scria: „Climate Killer”/Asasinul climei. Grupul militant Attac a planificat să blocheze străzile și oprească traficul, în ziua în care salonul auto se deschide publicului.

Producătorii sunt disperați să arate că au înțeles mesajul. Ola Källenius, directorul executiv al Daimler, a declarat la Frankfurt că fabricile Mercedes-Benz ale companiei vor fi fi neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon, începând de anul viitor.

Volkswagen își produce sedanul electric ID.3 pe energie eoliană și solară și compensează orice emisii suplimentare finanțând un proiect în pădurile tropicale din Borneo (Indonezia). În cadrul unui eveniment pentru lansarea ID.3, oaspeților li s-au înmânat furculițe de bambus pentru aperitive.

Dar producătorii auto își câștigă în continuare cea mai mare parte din banii obținuți din S.U.V.-urile însetate de combustibil, a declarat Nicolas Peter, directorul financiar al BMW, afirmând că industria nu-și poate rezolva problemele de imagine doar prin relații publice (PR); trebuie să facă și ceea ce este corect.

Tensiunile comerciale remodelează industria

Constructorii operează pe baza presupunerii că tensiunile dintre China și Statele Unite nu vor fi rezolvate în curând. Aceștia își regândesc lanțurile de aprovizionare și apropie producția de clienți, astfel încât mai puține mărfuri să treacă pe la frontieră și să fie expuse tarifelor.

Aceasta se aplică atât software-ului, cât și hardware-ului. Obligate să aleagă, multe companii ar trebui să aleagă China. A devenit de departe cea mai mare piață auto, iar mai mulți directori au spus că se așteaptă să crească în ciuda unei scăderi recente a vânzărilor.

Mașinile electrice sunt aici, fie că suntem pregătiți sau nu

O mulțime de producători de masă au prezentat mașini pe bază de baterii la Frankfurt care se vor vinde la prețuri aflate la îndemâna gospodăriilor din clasa mijlocie.

Cel mai important produs nou al salonului este clar ID.3, un hatchback cu patru uși despre care Volkswagen a spus că va fi primul dintr-o linie de vehicule cu baterii accesibile, care include un S.U.V. și un microbuz.

Honda a prezentat un vehicul electric cunoscut pur și simplu ca E, iar BMW a arătat o versiune electrică a popularului său Mini. Incluzând stimulentele disponibile în Statele Unite, Germania și alte țări, prețul final al acestor vehicule ar trebui să fie de 30.000 de euro (33.000 USD) sau mai puțin. Deoarece mașinile electrice au mai puține piese mobile și necesită o întreținere mai redusă, costul de proprietate / pe întreg parcursul utilizării poate fi mai mic decât pentru o mașină convențională.

Dar nimeni nu știe încă dacă aceste vehicule vor fi suficient de populare pentru a justifica investiția și pentru a permite producătorilor de autovehicule să îndeplinească obiectivele privind economia de combustibil a Uniunii Europene, care vor intra în vigoare anul viitor. Producătorii auto care nu reușesc să furnizeze o economie medie de combustibil de 57 de mile pe gallon (5 litri/100km) se vor confrunta cu amenzi draconice.

Sfârșitul combustiei interne este aproape

Regretul este scris pe fețele managerilor din industria auto atunci când spun acest lucru, dar epoca motorului cu ardere internă se apropie încet de final.

“Oricine este uimit de ceea ce se poate obține în continuare cu motorul cu ardere / combustie internă”, a declarat Markus Schäfer, șeful cercetării și dezvoltării de la Daimler. El a adăugat însă: „Desigur, accentul principal este pe electrificare.”

Dl. Schäfer a declarat unui grup mic de reporteri că Mercedes nu a planificat să mai dezvolte motoare cu ardere internă după lansarea unui nou motor cu patru cilindri, proiect care este în curs de desfășurare – Acesta este ultimul, a spus el.

Dar este probabil ca mașinile cu baterii să fie mai puțin rentabile pentru producătorii de automobile, care tind să funcționeze încă de la început pe marje subțiri.

Majoritatea își produc propriile motoare pe benzină sau diesel. Ei ar trebui pe de altă parte să cumpere bateriile de la furnizori precum LG Chem din Coreea de Sud, Panasonic din Japonia sau CATL din China, ceea ce va consuma o bucată mare din profituri.

Bateriile sunt din ce în ce mai bune și mai ieftine

Bateriile pentru mașinile electrice au înregistrat progrese rapide în ultimul deceniu, scăzându-le prețul și furnizând mai multă energie pe kilogram decât în ​​urmă cu câțiva ani. Ultima generație a Renault Zoe poate parcurge 395 de kilometri, sau 245 de mile, cu o singură încărcare, mai mult decât dublul autonomiei din prima generație, care a fost scoasă la vânzare în 2012.

„În mai puțin de un deceniu, am făcut deja progrese uriașe”, a declarat Gilles Normand, vicepreședinte senior pentru vehicule electrice la Renault. „Vă puteți imagina cu ușurință ce va veni în următorii 10 ani.”

Thierry Bolloré, directorul executiv al Renault, a declarat că a sa companie lucreză la o mașină electrică de 10.000 € (12.000 USD). „Avem o estimare clară că acest lucru este accesibil, absolut, și că totuși va genera câștiguri”.

Alții sunt mai pesimiști. Tehnologia predominantă Litiu-Ion își va atinge limitele peste 5 ani, conform directorului Schäfer de la Daimler. Progresele suplimentare se vor baza pe noile tehnologii, cum ar fi bateriile în stare solidă, care vor cântări mai puțin și vor fi mai ușor de răcit, dar nu sunt încă pregătite pentru producția în masă. „Avem nevoie de un salt cuantic în tehnologie”, a continuat acesta.

Vine un cutremur în industrie

Unele companii se vor adapta la noile tehnologii, dar altele nu vor putea investi suficient pentru a rămâne competitive.

Fuziunile ar fi o cale de ieșire pentru companii mai slabe, dar acestea s-au dovedit dificile. Bolloré de la Renault a spus la Frankfurt că nu a existat niciun efort pentru a reînvia acordul nefinalizat cu Fiat Chrysler și a adăugat că regretă că fuziunea nu a reușit.

Cutremurul viitor poate fi cel mai puternic în rândul furnizorilor, în special întreprinderile mai mici, aflate la nivelul de jos al lanțului trofic din industrie, care furnizează piese specializate pentru motoarele cu combustie.

„Cu fiecare criză, are loc o consolidare”, a spus Derek Jenkins, un fost director Mazda și Volkswagen, în prezent vicepreședinte de proiectare la Lucid, o companie din California care intenționează să înceapă să producă o mașină electrică de lux la sfârșitul anului 2020. Lucid, susținut de investitori saudiți, este un exemplu de start-up care intră în competiție cu producătorii auto consacrați. „Brandurile dispar, iar acest lucru se va întâmpla în următorul ciclu de declin”, a declarat acesta.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.