STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, LIFE-STYLE & HOBBY, Cercetare & Edu & Marketing & Media, Cinema - Filme

Anul 2015 în filmul românesc: Peste 20 de premiere, un Urs de Argint şi alte zeci de trofee

Anul 2015 a fost reprezentat, din punctul de vedere al cinematografiei româneşti, de peste 20 de premiere, debuturi în lungmetraj, dar şi scurtmetraje şi documentare, iar cele mai importante trofee câştigate de cineaştii români au fost Ursul de Argint, la Berlin, şi Un Certain Talent, la Cannes, transmite Mediafax.

galati-festival-de-film-rus-intr-un-oras-fara-cinematografe-90825Anul acesta, cel mai important premiu pentru cinematografia românească i-a revenit regizorului Radu Jude. Cineastul român a primit premiul Ursul de Argint pentru regia filmului „Aferim!” la cea de-a 65-a ediţie a Festivalului de la Berlin, care s-a desfăşurat în luna februarie.

„Premiul ar trebui să fie un semn în plus faţă de atâtea altele din ultimii ani că ceea ce numim cinematograf de artă, film de autor ar trebui sprijinit de instituţiile care pot susţine acest lucru în România: Centrul Naţional al Cinematografiei, Ministerul Culturii. Cred că este important ca cineaştii aflaţi la debut şi cineaştii tineri care se luptă să debuteze să aibă o şansă să-şi facă filme, în primul rând”, a declarat Radu Jude, după ceremonia de decernare a premiilor.

„Aferim!”, care a fost propunerea României pentru o nominalizare la categoria cel mai bun film într-o limbă străină la premiile Oscar 2016, a fost prezentat în numeroase festivaluri internaţionale şi, de asemenea, a fost cel mai vizionat lungmetraj românesc în cinematografele din ţară, adunând 76.693 de spectatori. Nu în ultimul rând, în luna mai, pelicula a fost desemnată marele câştigător la Festivalul Internaţional de Film IndieLisboa din Portugalia.

Cel de-al treilea lungmetraj regizat de Tudor Giurgiu, „De ce eu?”, inspirat de cazul procurorului Cristian Panait, care s-a sinucis în 2002, a avut premiera mondială în secţiunea Panorama a celei de-a 65-a ediţii a Festivalului de la Berlin.

„De ce eu?” a fost vizionat de peste 65.500 de spectatori în cinematografele din România, a câştigat premiul Uniunii Criticilor de Film din Bulgaria, în Balkan Competition, la Festivalul de la Sofia, şi o menţiune specială la Festivalul Internaţional Zerkalo, dedicat lui Andrei Tarkovski.

Pe de altă parte, la cea de-a 68-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes, care a avut loc în luna mai, pelicula „Comoara”, de Corneliu Porumboiu, a câştigat premiul Un Certain Talent în secţiunea Un Certain Regard, decernat de un juriu prezidat anul acesta de actriţa şi regizoarea Isabella Rossellini.

În aceeaşi secţiune a Festivalului de la Cannes avut premiera mondială şi filmul „Un etaj mai jos”, de Radu Muntean. Lungmetrajul regizat de Radu Muntean a fost, de asemenea, proiectat anul acesta la Festivalul de la Toronto, unde a fost primit bine de public şi de critica de specialitate.

„În acest thriller executat excepţional de Radu Muntean, un familist care asistă la preludiul unei crime se hotărăşte să tacă şi să-şi vadă de treabă, până când posibilul criminal apare la uşa sa”, nota criticul şi directorul de program al festivalului, Jesse Wente, pe site-ul oficial al evenimentului canadian. Filmul lui Muntean aminteşte de pelicula „În spatele ferestrei/ Rear Window” (1954) a lui Alfred Hitchcock, alegând un comportament complex pentru personajele sale, mai scria acesta.

Editorii publicaţiei americane The Hollywood Reporter au spus că este o peliculă „puternică, tăioasă şi revoluţionară”, în timp ce Variety a scris că „este un anti-thriller captivant”.

Tot la Festivalul de la Cannes, filmul „Ramona”, de Andrei Creţulescu, a primit premiul Canal+, care este oferit unui singur scurtmetraj sau mediumetraj din secţiunea Semaine de la Critique, de echipa cunoscutei televiziuni.

Violent, stilizat şi fără dialoguri, „Ramona” încheie trilogia „impromptu” realizată de Andrei Creţulescu, care mai cuprinde scurtmetrajele „Bad Penny” (2013) şi „Kowalski” (2014). Din distribuţie fac parte aceiaşi actori Rodica Lazăr, Dorian Boguţă, Andi Vasluianu, Şerban Pavlu, cărora li se adaugă Ana Ularu.

Filmul „Ramona”, desemnat cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), a fost singura producţie românească selecţionată în programul Great Expectations al celui mai exclusivist festival din Statele Unite – Telluride, care a avut loc în septembrie. „Ramona” a mai fost proiectat la festivalurile Curtas do Vila do Conde – Portugalia, Melbourne – Australia, Sarajevo – Bosnia şi Concorto – Italia, Encounters – Bristol FF, Helsinki IFF şi Festivalul de Scurtmetraj European de la Brest.

În luna iulie, docudrama animată „Muntele magic”, de Anca Damian, a participat în competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary, cel mai important eveniment de profil din Europa de est, unde a primit menţiunea specială a juriului. Lungmetrajul este realizat într-un stil postmodern, cu o multitudine de tehnici vizuale, decupaje de hârtie, desen animat, fotografie şi film.

Tot la Karlovy Vary, filmul „Box”, de Florin Şerban, a fost recompensat cu premiul FIPRESCI. „Este un film pentru femei. Cred că spectatorul are nevoie de o anume sensibilitate pentru a pătrunde povestea, iar astfel de sensibilitate o au în special femeile”, spunea regizorul.

Debutul în lungmetraj al Anei Lungu, „Autoportretul unei fete cuminţi”, a avut premiera mondială în luna ianuarie, la Festivalul Internaţional de Film de la Rotterdam. În plus, filmul a câştigat marele premiu la festivalul Crossing Europe din Linz, Austria, premiul pentru cea mai bună regie şi premiul publicului la Bucharest International Film Festival, precum şi premiul publicului la Festivalul Filmului European de la Bucureşti.

Un alt debut al anului a fost lungmetrajul „Lumea e a mea”, de Nicolae Constantin Tănase. Pelicula a primit trofeul pentru cel pentru debut, în luna mai, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca, în secţiunea Zilele Filmului Românesc, trofeul Anonimul la festivalul omonim şi menţiunea specială a juriului în competiţia East of the West a Festivalului de la Karlovy Vary. În noiembrie, lungmetrajul independent regizat de Nicolae Constantin Tănase a câştigat Discovery Award la cea de-a 25-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Est-European de la Cottbus, Germania.

Între filmele româneşti lansate în 2015 se află şi „Acasă la tata”, lungmetrajul de debut al lui Andrei Cohn. Pelicula, care a fost selectată la numeroase evenimente cinematografice, a avut premiera internaţională la cea de-a 21-a ediţie a Festivalului de la Sarajevo, în luna august.

De asemenea, anul acesta, a debutat în regia de film producătorul Vlad Păunescu, cu drama „Live”, care îi are în rolurile principale pe Rodica Lazăr şi Tudor Chirilă.

Dan Chişu a lansat în prima jumătate a lunii noiembrie pelicula „Bucureşti NonStop” – patru poveşti cu oameni ordinari, în situaţii extraordinare, după cum a declarat regizorul pentru MEDIAFAX. Lungmetrajul „Bucureşti Non Stop” a fost recompensat cu marele trofeu al Festivalului Indie al Producătorilor de Film Independenţi, la cea de-a zecea ediţie a evenimentului, care a avut loc în decembrie, în Bucureşti.

Şi lungmetrajul „Palatul Pionierilor”, despre care producătorul şi regizorul Bobby Păunescu a declarat că este un experiment bazat pe poveştile trăite de tineri români în Bucureştiul începutului anilor ’90, a fost lansat tot în luna noiembrie.

Filmul „Cel ales”, regizat de Cristian Comeagă, lansat în România în luna aprilie, a fost distins cu numeroase trofee. Astfel, la Los Angeles a primit trofee pentru cel mai bun film străin, cel mai bun regizor al unui film străin, cea mai bună imagine şi cea mai bună muzică, la Vancouver – premiul Rising Star, la International Independent Film Awards Encino, în California – premiul de platină pentru cel mai bun film de ficţiune, şi cu premiul pentru cea mai bună regie a unui film străin la Festivalul Internaţional de la Madrid.

Regizorul, scenaristul şi producătorul Cristian Comeagă îşi descrie filmul ca fiind „o istorisire mărturisită, un discurs subiectiv”. „Nicio întâmplare, loc sau personaj nu spune despre mine, dar toate la un loc mă povestesc pe de-a-ntregul. De aceea, de data asta, mi-e şi uşor şi greu să pledez”, mai spune acesta.

Al doilea lungmetraj semnat de regizoarea Cristina Iacob, „Poveste de dragoste”, a fost lansat în cinematografele româneşti în luna noiembrie, după ce a avut premiera internaţională la Festivalul Filmului de Dragoste de la Mons, unde a fost selectat în competiţia internaţională. De asemenea, lungmetrajul a fost selectat la Festivalul Internaţional de Film de la Montreal şi la cea de-a 20-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Portobello.

„Poveste de dragoste” vorbeşte despre iubirea dintre doi tineri artişti din zilele noastre. În preajma sărbătorilor de iarnă, într-un oraş vechi şi fermecător din Transilvania, Sebastian (Dragoş Bucur) şi Aprilia (Raluca Aprodu) încep o frumoasă poveste de dragoste. Doar că nu e atât de simplu cum pare. Aflată în aria de influenţă a trei bărbaţi cu personalităţi puternice, Aprilia este nevoită să găsească echilibrul între viaţa de adult şi alegerile unei inimi de copilă.

Regizorul Şerban Marinescu a prezentat, anul acesta, cel mai nou proiect al său, satira „Doar cu buletinul la Paris”. Pelicula a avut premiera în cinematografele din România pe 15 mai, dar a fost prezentată şi în cadrul unor evenimente de profil din Belgia şi Olanda.

Documentarul „Chuck Norris vs Communism”, o coproducţie România – Germania – Marea Britanie, regizat de Ilinca Călugăreanu, a fost proiectat în premieră mondială, la începutul acestui an, la Festivalul Sundance. În acest context, publicaţia de specialitate Variety a lăudat „Chuck Norris vs. Communism”, precizând că documentarul semnat de Ilinca Călugăreanu „arată că filmele nu pot schimba lumea, dar pot contribui la începutul schimbării acesteia”.

În acelaşi registru se găsesc şi filmele „Aliyah Dada”, de Oana Giurgiu, o istorie documentată a evreilor din România, care a avut premiera românească în luna martie, „Reţeaua”, de Claudiu Mitcu, care a fost prezent în selecţia mai multor festivaluri naţionale, şi „YouTube Bazaar”, de Dan Chişu, care a avut premiera în luna noiembrie a acestui an.

Nu în ultimul rând, „Cinema, mon amour”, un documentar regizat de Alexandru Belc, a câştigat Cat & Docs Award şi Croatian Radio Television HRT Award la Festivalul de la Sarajevo, în cadrul workshop-ului Docu Rough Cut Boutique. Filmul a fost selecţionat şi în competiţia Next Masters la Festivalul Internaţional de Documentar şi Animaţie DOK Leipzig.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.