STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, MACROECONOMIE, Politica Fiscala - Taxe & Impozite, Buget & Finantare Deficit

ANAF a colectat în ritm dublu faţă de creșterea PIB: dar sumele intrate la bugetul de stat au fost mai mici în termeni reali

Autor:Marin Pana– Cursdeguvernare.ro

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a anunţat o creştere de 13,5% în termeni nominali a sumelor colectate în prima jumătate a lui 2018 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Ajustat cu inflaţia medie de fix cinci procente pe primele şase luni din anul curent, majorarea în termeni reali este de 8%, adică dublu faţă de creştere economică de 4% brutestimată provizoriu pe primul trimestru.

În termeni nominali, de la 99,36 miliarde lei anul trecut, sumele colectate de ANAF au avansat la 112,79 miliarde lei, cu aproape două procente mai mult faţă de ţinta stabilită prin programul iniţial, cifrată la 110,83 miliarde lei.

Cu toate acestea, trebuie remarcat că, la bugetul de stat, creşterea a fost mai modestă, de la 68,17 miliarde lei la doar 64,96 miliarde lei. Plusul nominal de 3,21 miliarde lei a reprezentat 4,9% din suma strânsă în prima jumătate a anului trecut. Ceea ce face ca acest plus să fi fost deja „înghiţit” de inflaţia medie de 5%, efectul fiind o reducere marginală a banilor intraţi în termeni reali.

Situaţia încasărilor ANAF pe primele şase luni din 2018 arată o evoluţie relativ modestă în februarie şi o sincopă în martie, după care lucrurile au intrat pe un făgaş mai bun. Este motivul pentru care trimestrul II ( cu încasări mai mari cu 16,4% nominal şi un spor de 3,3% faţă de program) a fost clar mai bun decât primul sfert al anului ( +10,6% nominal şi doar +0,2% faţă de program, şi acelea cu originea în cele 6% din ianuarie, provenite din activitatea de la finele anului anterior).

Una peste alta, ideea este că încasările ANAF şi-au revenit şi merg relativ bine, cu observaţia că trendul cifrelor prezentate nominal în verde este în scădere, de la ceva mai mult de 18% în februarie spre 15% la mijlocul anului. Pare mult, dar, de fapt, trebuie reţinut că bugetul pe 2018 a fost construit pe ideea unor încasări şi unor cheltuieli mai mari cu 14% în raport cu valorile consemnate în 2017.

Cu alte cuvinte, mai ales că în ianuarie şi martie nu s-a realizat acest ritm de 14%, va trebui urmărită păstrarea unei performanţe lunare undeva măcar la 15% până la finele anului, adică reeditarea sistematică a rezultatelor înregistrate în luna iunie. Ceea ce pare fezabil dar nu prea „rimează” cu performanţa din primul semestru la colectarea taxelor indirecte, accize şi TVA.

De amintit şi faptul că ritmul restituirilor de TVA în semestrul I 2018 a atins o creştere de +32,5% (cu un plus de 2,15 miliarde lei faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior) iar cel al restituirilor de accize de +358,2% (pare cam mult şi poate ar trebui investigat, dar raportarea s-a făcut la o bază relativ redusă, sumele în plus ridicându-se la numai 0,22 miliarde lei).


Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.