STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Servicii & Comert & Logistica, Concurenta & Protectie Consumator

Americanii de la ADM detin jumatate din Portul Constanta

portul ConstantaGigantul american ADM (Archer Daniels Midland – mare trader de cereale) preia doua terminale din portul Constanta, printr-o tranzactie de peste 90 mil. euro.

Conglomeratul agroin­dus­trial american ADM, unul dintre cei patru giganti ai comertului mondial cu materii prime agricole, a ajuns la un acord pentru preluarea termi­nalelor de cereale North Star Shipping si Minmetal din portul Con­stanta de la oamenii de afaceri romani Liviu Ghebaur (50 de ani) si  Ion Vasile (50 de ani), au declarat pentru ZF surse din piata de agrobusiness.

ADM era deja implicat in North Star Shipping printr-o participatie de 22%, restul pachetului de actiuni fiind im­partit intre Liviu Ghebaur (53%) si Ion Vasile (25%). Americanii aveau de­ja si jumatate din Minmetal, prin ve­hi­culul Omega Capital, restul actiu­ni­lor fiind detinute de North Star Shipping.

Informatiile locale indica faptul ca negocierile dintre oamenii de afaceri romani s-au intins pe mai mult de sase luni, iar partile au inaintat deja documente catre autoritati pentru a putea oficializa intelegerea, dupa cum scrie ZF.

Acordul dintre actionarii romani si americanii de la ADM va fi o tranzactie record pentru piata locala a comertului cu materii prime agricole, avand in vedere ca North Star Shipping si Minmetal au pozitii de forta in cel mai mare port al Romaniei.

Individual, cele doua terminale de export sunt pe locul trei si patru in topul celor mai mari unitati de acest gen din portul Constanta cu capacitati de stocare de 145.000 de tone, respectiv 138.400 de tone, potrivit datelor Minis­terului Agriculturii.

Impreuna, cele doua terminale de export pot umple silozurile cu 283.400 de tone de cereal si cumulat reprezinta cele mai mari facilitati de acest tip din portul romanesc. Dimensiunea, pozitia strategica in port, facilitatile de incarcare si descar­care rapida a navelor indica spre o valoare estimate a tran­zactiei de peste 90 milioane de euro, potrivit estimarilor ZF.

Terminalele North Star Shipping si Minmetal pot opera cereale, minereuri, dar si ingrasaminte, ulei vegetal sau biodiesel. Cele doua terminale manipuleaza, in present, peste 5 milioane de tone de marfa, potrivit datelor publicate de companii.

Acordul dintre ADM si oamenii de afaceri romani implicate in cele doua terminale de export vine la numai trei luni de la oficializarea unei tranzactii similare pentru United Shipping Agency, un alt operator portuar. Acesta a trecut din proprietatea a doi oameni de afaceri locali sub controlul traderului agricol Nidera, un joint-ven­ture chinezo-olandez.

Mutarile facute de actionari in perioada premergatoare oficializarii intelegerii sunt similare. Ca si fostii actionari ai United Shipping Agency, proprietarii North Star Shipping au marit de 16 ori capitalul social al companiei, la 17,8 mil. euro (78,8 mil. lei), cu ajutorul fondurilor din profituri nedistribuite in ultimii sapte ani.

Finalizarea tranzactiei va marca iesirea din North Star Shipping si Min­metal a omului de afaceri Liviu Ghe­baur, unul dintre cei mai influenti si discreti antreprenori din Constanta, si un personaj care si-a legat numele si s-a facut cunoscut prin aceste doua companii.

 

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.