Amazon se da bine pe langa politicieni ca sa devina un centru de putere logistic

31 martie 2016 19:24

amazon dronaInca de la inceput, de cand a lansat site-ul Amazon pentru a vinde carti, Jeff Bezos a cautat modalitati de livrare a produselor sale cat mai rapide si mai ieftine, astfel ca si-a creat propria flota de drone si camioane de mare lungime, potrivit The New York Times (NYT). Le poate folosi, insa, daca parlamentarii americani ii vor da unda verde.

Si acum, cand Amazon a devenit un gigant in retail, este in continuare obsedat de mijloace de livrare rapida, astfel ca si-a construit propria flota de drone si a cumparat camioane mari de transport. Mai mult ca niciodata, compania forteaza lucrurile pentru a deveni un centru de putere in logistica si livrare in capitala nationala, Washington, unde Amazon a reusit sa fie perceput ca unul dintre jucatorii onesti din industria de tehnologie si care cheltuie milioane de dolari pentru a isi mentine aceasta imagine, inclusiv prin intalniri regulate cu parlamentari si cu autoritatile de reglementare, scrie NYT.

Amazon a reusit chiar sa ii influenteze pe oficiali sa ii permita utilizarea dronelor in scop comercial si sa isi extinda la maximum capacitatea de transport cu camioane. Mai mult, i-a facut pe acestia sa se preocupe de imbunatatirea drumurilor si a podurilor si, totodata, compania s-a aratat interesata sa sprijine un partener pe segmentul de livrare, Serviciul Postal al Statelor Unite.

E drept ca, toate aceste eforturi ale Amazon sunt, in mare parte, in stadii incipiente, insa retailer-ul se confrunta deja cu opozanti in privinta detinerii de drone. Cativa producatori de drone sustin ca Amazon forteaza prea mult si prea repede, in timp ce companii aeriene si grupuri de piloti spun ca mai multe drone comerciale pe cer, ar putea crea riscuri legate de siguranta, acestea fiind controlate de la distanta.

„Amazon perturba industrii uriase; vanzarea cu amanuntul a fost un inceput, apoi piata intreprinderilor cu platforma sa cloud si acum cu logistica de transport”, sustine Colin Sebastian, senior analist la Robert W. Baird. „Aceasta este cartea pe care joaca Jeff Bezos, pe influentarea legislatiei”.

In 2015, Amazon a cheltuit pe activitati de lobby aproape dublu fata de 2014, adica 9,4 milioane de dolari, bani cu care a deschis un nou sediu pentru echipa sa de lobby-sti, potrivit datelor Center for Responsive Politics, care includ doar cifre privind cheltuielile pe care compania trebuie sa le raporteze in mod legal.

Aceste cifre situeaza Amazon printre companiile mari care au cheltuit multi bani pe lobby, precum Boeing, care a dat in jur de 21 milioane de dolari, in 2015. Ii urmeaza, practic liderului in lobby din tehnologie, Alphabet, parintele Google, cu cateva milioane. Cheltuielile Amazon pe lobby au sporit intr-un ritm atata de rapid, cum nu s-a mai vazut la nicio alta companie din tehnologie.

Cand Paul Misener, seful pe politici globale in cadrul Amazon, a preluat biroul companiei din Washington, in urma cu 15 ani, echipa sa era concentrata pe doua aspecte: pe legile fiscale privind vanzarile cu amanuntul si pe diverse probleme legate de tehnologie. In prezent, Amazon are mai mult de 60 de lobbisti – atat angajati cat si contractori – dublu fata de cat avea in urma cu doi ani, potrivit acelorasi date provenite de la Center for Responsive Politics.

Lista lobbistilor Amazon cuprinde nume grele, precum Trent Lott, fostul lider al partidului majoritar din Senat, care a contribuit la persuadarea membrilor din Congres. Prin lobby, reprezentantii Amazon au reusit sa aiba, anul trecut, zeci de intalniri cu parlamentari. Eforturile de convigere ale Amazon s-au intins pana la NASA si la comisia Postala si la Departamentul Transporturi, printre alte tinte.

Dar, Amazon si directorul sau executiv, Bezos, au si alte interese in Washington, subliniaza NYT. Compania este, in prezent, un important contractor guvernamental, cu un parteneriat pe cloud computing cu CIA, in valoare de 600 milioane de dolari.

Iar dreptul de propietate asupra The Washington Post, publicatie pe care Bezos a achizitionat-o in 2013, ii ofera acestuia un loc privilegiat in cercurile politice si mass-media de la Washington.

Amazon a refuzat sa raspunda cererilor NYT, de a face comentarii in acest articol, dupa cum mentioneaza publicatia americana, insa in urma unei cereri recente legate de castigurile Amazon, Brian Olsavsky, directorul financiar al companiei, a explicat de ce Amazon are o strategie atat de agresiva pe partea de livrari.

„Pentru a servi cat mai bine clientii nostri de la varf, a fost necesar sa dezvoltam propriul aparat logistic si sa completam parteneriatele existente”, a spus Olsavsky. „Ceea ce nu inseamna ca partenerii de acum vor fi inlocuiti”, a daugat acesta.

Costurile de transport ale companiei au crescut cu 19%, in 2015, pana la 5 miliarde de dolari. Milioane de membri ai serviciului sau anual Prime pe baza de abonament, care sunt clientii fideli ai companiei, au alimentat aceasta crestere brusca. Acesti clienti primesc transport gratuit pentru mai multe produse.

Unii analisti se asteapta ca Amazon sa preia intregul lant logistic – in unele cazuri, de la fabrica la usa clientului. Doar luna aceasta, compania a semnat un contract de inchiriere a 20 de avioane cargo Boeing.

Au fost analisti extrem de entuziasmati cand Amazon s-a autocaracterizat, recent, intr-un formular de reglementare, ca fiind furnizor de servicii de transport, care sugerau ca Amazon ar putea deveni competitorul UPS si al FedEx.

Olsavsky a insistat, insa, sa afirme ca UPS si FedEx raman, in continuare, parteneri importanti ai Amazon. Nici directorul executiv al FedEx, Fred Smith, nu crede ca Amazon ar putea deveni rivalul companiei sale. Intr-o intalnire recenta cu analisti si investitori, el a criticat rapoartele „fanteziste” despre Amazon si ca aceasta reprezinta o provocare serioasa pentru companiile de logistica.

Satish Jindel, fondatorul SJ Consulting Group, consultant la mai multe companii de logistica si transporturi, a explicat: „daca pachetul meu nu este livrat la nivelul asteptarilor mele, majoritatea oamenilor nu dau vina pe FedEx sau UPS”. „Ei cred ca de vina este retailerul, asa se face ca Amazon apeleaza la drone pentru livrare pentru a imbunatati experienta clientilor si a creste influenta asupra acestora”.

Deja, dronele companiei din Washington au inregistrat succese. Amazon a lucrat, in acest sens, cu NASA pentru a crea un sistem de trafic aerian care sa stabileasca rute, culoare de zbor pentru drone.

Amazon a cerut, de asemenea, Congresului sa adopte norme care sa permita retailer-ului sa lanseze drone dincolo de culoarele de zbor existente pentru avioane, aceasta problema fiind un obstacol crucial pentru obiectivul Amazon de a opera drone de la depozitele sale. Este de asteptat ca Amazon sa se confrunte, curand, cu teste serioase in acest sens. Comitetul de Transport din Senat a elaborat, in aceasta luna, un proiect de lege care ar asigura reguli de folosire a dronelor pentru livrare, in termen de doi ani.

Companiile aeriene si grupuri de piloti s-au opus multor propuneri de schimbare lansate de Amazon. „Sansele de coliziune vor creste in conditiile existentei pe cer a unor aparate de zbor fara pilot”, sustine Chris Dancy, purtatorul de cuvant al Helicopter Association International, un grup de comert.

Cativa producatori de drone au afirmat in cateva interviuri ca este posibil ca declaratiile indraznete ale Amazon sa declanseze dezaprobarea publicului, situatie care i-ar avantaja pe avocatii care apara ideea sigurantei.

Amazon argumenteaza in favoarea schimbarilor si in alte zone de influenta. Liderul lobbistilor, Misener, a cerut deja revizuirea unui sistem, inca neclar, privind ratele de livrare internationala care, spune el, ofera rivalilor straini din industria e-commerce un avantaj nedrept de a livra produse direct la usa locuintelor americanilor.

El a cerut, totodata, aprobarea legislatiei care are ca scop imbunatatirea drumurilor, podurilor si a cailor ferate. Proiectul de lege a fost adoptat de Congres si inclus in sistemul de drept in decembrie.

„Sectorul privat nu poate face toate imbunatatirile necesare” in transporturi, a declarat Misener, in iulie anul trecut, in cadrul unei audieri la Senat, mesaj pe care l-a repetat, de altfel, si in Congres. „Guvernul trebuie sa tina pasul”, a adaugat lobby-stul din cadrul Amazon.

Amazon a sustinut o propunere de a detine camioane cu remorci cu o lungime de 33 de picioare (circa 10 metri), care ar putea extinde varianta legala actuala pentru utilizarea vehiculelor cu o astfel de lungime; oponentii sustin ca aceste camioane lungi fac sosele mai periculoase pentru ceilalti participanti la trafic.   „Camioane cu o lungime de 33 de picioare vor fi sigure”, spunea Misener anul trecut, „pentru ca vor fi mai putine pe sosea si vor parcurge mai putine mile”.

Propunerea a intampinat opozitia lui Ralph Nader, un avocat vechi in domeniul consumului. El a spus ca i-a scris lui Bezos, cerandu-i ca Amazon sa inceteze de a mai sustine motive de siguranta pentru putea folosi astfel de camioane, precizand ca Bezos nu i-a raspuns niciodata. Propunerea a fost respinsa, anul trecut, ca parte dintr-un proiect de lege mai amplu privind transportul international. „Drone si camioane mai lungi, la ce sunt bune toate aceste eforturi?”, se intreaba Nader, intr-un interviu. „Pentru a primi pasta de dinti mai repede?”

Nota Economic Zoom: o suita de grafice care reflecta puterea Amazon si impactul sau pe piata gasiti si in Business Insider: 17-charts-that-show-just-how-scary-amazons-275-billion-business-really-is

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.