EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, Telecom & IT-C & Online, Piata de Capital - BVB, Start-Up & Angels

Cum evoluează „Unicornii” de tehnologie americani în 2019

RECODE a realizat  un tracker pentru IPO*-urile anului 2019 care ne arată performanțele unora dintre cele mai mari companii publice noi în domeniul tehnologiei.

Sursa: Vox / Ryan Mark, Amanda Northop, Rani Molla

Cifre valabile pe 3 iulie 2019 de pe worldtradingdata.com

* I.P.O. = Initial Public Offering = Ofertă inițială de acțiuni pe o piață bursieră reglementată. Compania devine astfel „publică”.

După ani de IPO de tech sporadice, anul 2019 s-a anunțat a fi anul listării bursiere a multor companii de tech cu evaluări de miliarde de dolari.

Începând cu jumătatea lunii iunie, Statele Unite ale Americii au 177 de unicorni activi în domeniul tehnologiei – termenul pentru întreprinderile nou înființate în valoare de peste un miliard de dolari – potrivit companiei de software pentru date financiare PitchBook. Cu un deceniu în urmă, erau doar nouă.

Companiile de tehnologie precum Uber, WeWork și Airbnb au devenit branduri arhicunoscute, ceea ce înseamnă că oamenii din afara comunității tehnologice au mai multe șanse să investească în acestea și, prin urmare, au mai mult de pierdut dacă aceste companii nu reușesc pe plan economic.

Eșecul este o posibilitate reală. Aproximativ 84% din companiile americane de tehnologie care au devenit publice anul trecut nu au adus profit. Ultima dată când companiile de tehnologie neprofitabilă au devenit publice în această rată a fost 2000, anul spargerii „bulei dot-com”.

Chiar mai mult, aceste companii vor să devină publice într-un moment în care economiștii prevăd o nouă recesiune în următorii ani.

Din stocurile publice analizate, doar Zoom aduce un profit, conform Vox. Celelalte companii de tehnologie care merg spre oferta publică, sunt pe roșu. Lyft se tranzacționează sub prețul său de debut, în timp ce Uber este puțin peste prețul său de debut.

Primele 8 companii de pe lista de IPO-uri în 2019, potrivit VentureBeat:

  • Uber: Uber se tranzacționează în final peste prețul său IPO, conform TechCrunch. Compania este una dintre cele mai valoroase companii private din lume, dar pierde sume mari de bani. Uber a acumulat 8,1 miliarde de dolari la începutul lunii mai, atingând un plafon inițial de aproximativ 70 miliarde de dolari. Analiza IPO a lui Uber a fost considerată un eșec de mulți, după ce prețul acțiunilor sale nu a reușit să sară în prima zi de tranzacționare, deschizându-se la 42 dolari. Uber a fost evaluat anterior de investitorii de capital de risc la 72 de miliarde de dolari după ce a câștigat miliarde de dolari într-o perioadă de 10 ani. Uber a lansat, de asemenea, primul său raport privind câștigurile săptămânale, dezvăluind pierderi de 1 miliard de dolari în primul trimestru al anului 2019 la venituri de 3,1 miliarde de dolari. Numerele sunt conforme cu așteptările, analiștii anticipând o pierdere netă ajustată pe acțiune de 76 de cenți la câștiguri de aproximativ 3,1 miliarde de dolari.
  • Lyft: Acțiunile Lyft au înregistrat scăderi record, potrivit Reuters în mai. Actiunile Lyft Inc. au scazut cu aproape 11%, la un nivel record, dupa ce compania a început să-și arate pierderile trimestriale. Lyft a pierdut 1,1 miliarde de dolari pe primul trimestru, deși analiștii au aplaudat creșterea veniturilor. Cu ultima scădere, acțiunile Lyft au scăzut cu 27%, oferind companiei o capitalizare de piață de aproximativ 15 miliarde de dolari.
  • Palantir: această companie de date super-secrete, fondată de Peter Thiel – platforma de analiză care are legături profunde cu agențiile guvernamentale – ar putea să spere la o evaluare de 41 miliarde de dolari. Recent, compania a anunțat că lansarea sa pe piața publică va dura cel mai probabil alți cățiva ani, potrivit The Wall Street Journal.
  • Pinterest: Valorificată la 12,3 miliarde de dolari în 2017, oferta publică inițială oferă Pinterest o capitalizare de 12,6 miliarde de dolari, potrivit TechCrunch. Compania cu sediul în San Francisco a înregistrat venituri în valoare de 755,9 milioane de dolari în 2018, cu pierderi de 62,9 milioane de dolari. Veniturile Pinterest în 2017 se situau la 472,8 milioane dolari, cu pierderi de 130 de milioane de dolari.
  • Slack: aplicația preferată pentru locurile de muncă din toată lumea a ridicat sume nebănuite de bani. Acțiunile s-au vândul cu 50% mai mult decât se aștepta, deoarece valoarea companiei a depășit 24 miliarde de dolari, potrivit The Guardian. Azi e cca. 18 miliarde dolari.
  • Airbnb: cea mai recentă evaluare internă a Airbnb, a crescut la 38 de miliarde de dolari, potrivit capital.com. La acest preț, Airbnb ar putea fi evaluată la mai mult decât rivalii săi pe cazare, cum ar fi Expedia la 18 miliarde de dolari și Hilton la 25 miliarde dolari, dar mai puțin decât, de exemplu, Booking Holdings la 80 de miliarde de dolari.
  • Postmates: După ce a strâns 300 de milioane de dolari la o rundă de Venture Capital vara trecută, CEO-ul a declarat că compania este pe cale să lanseze un IPO în 2019. La începutul acestui an, compania a primit o finanțare de 100 milioane de dolari înainte de IPO, care a evaluat afacerea la 1,85 miliarde de dolari, potrivit TechCrunch. Postmates este susținut de Tiger Global, BlackRock, Spark Capital, Uncork Capital, Founders Fund, Slow Ventures și altele.
  • InstaCart: În ultimul an, Instacart a strâns 1,2 miliarde de dolari de pe piețele private, ajungând la aproape 8 miliarde de dolari, potrivit Pitchbook via CNBC.

 

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.