PIETE FINANCIARE, TUTORIALE, Cercetare de Piata & Marketing, Cultura Organizationala

Marketingul Holistic sau marketingul secolului 21

HolisticMarketingMarketingul isi schimba abordarea traditionala de pana acum. De la un proces orientat exclusiv spre nevoile si dorintele consumatorului, marketingul devine un domeniu in care este nevoie de o abordare mai complexa si in care omul se afla in centru. De aici noua directie, marketing holistic, despre care se spune ca este marketingul secolului 21.

Inainte de toate, ce este marketing holistic? Kathryn McMann, consultant in marketing, face o prezentare, chiar pe site-ul personal, a ceea ce inseamna acest concept. Astfel, conceptul de marketing holistic priveste marketingul ca o activitate complexa, ce asaza omul in centrul activitatii specifice acestei arii, admitand ca totul conteaza in acest domeniu.

Ca explicatie mai generala, perspectiva holistica urmareste sistemele, in acest caz marketingul, care functioneaza cumva ca un intreg, de aceea nu poate fi inteles modul de functionare pe de-a intregul, ci doar in ceea ce priveste partile sale componente.

Prin urmare, o perspectiva mai larga si integrata este necesara in dezvoltarea, proiectarea si implementarea programelor si activitatilor de marketing, sustin la unison specialistii in marketing. Acestia enumera cele patru componente ce caracterizeaza marketingul holistic: marketing relational, marketing intern, marketing integrat si marketing receptivitatii sociale.

 

Marketing Relational (Relationship Marketing) 

Marketingul relational a fost prima faza de dezvoltare a marketingului ca raspuns direct al campaniilor de marketing. Este o forma de marketing ce pune accent pe captarea atentiei si satisfactiei consumatorilor decat pe o atentie preponderent acordata vanzarilor. Ca si practica, marketingul relational difera de alte forme de marketing. In acest caz, este recunoscuta valoarea, pe termen lung, a relatiilor cu clientii, iar acest tip de marketing se extinde dincolo de comunicare prin publicitate intruziva si vanzari de mesaje promotionale.

 

Marketingul Intern (Internal Marketing)

Marketingul intern este un proces ce are loc intr-o companie sau organizatie si care consta in alinierea, motivarea si imputernicirea angajatilor, de la toate nivelurile de management, pentru a oferi clientului o experienta satisfacatoare.

In ultimii ani, marketingul intern a fost tot mai integrat cu brandul de angajator si managementul de brand, in incercarea de a se construi legaturi mai stranse intre experienta angajatilor de brand si experienta de brand a clientului.

Provocarea pentru marketingul intern consta nu doar in obtinerea mesajelor potrivite, ci si in incorporarea lor astfel incat ambele sa schimbe si sa consolideze comportamentul angajatilor.

 

 Marketingul Integrat (Integrated Marketing)

Marketingul integrat este o abordare de comunicare a brandului, in care modalitatile diferite de a lucra impreuna pentru crearea unei experiente clientilor sunt prezentate pe un ton si intr-un stil similar, pentru intarirea mesajului de baza al brandului.

Altfel spus, tinta marketingului integrat este aceea de a face toate aspectele ce tin de comunicarea de marketing (publicitate, promovarea vanzarilor, relatii publice, marketing direct, de comunicare online, social media) sa lucreze impreuna ca o forta unita, si nu fiecare sa lucreze izolat, fapt ce maximizeaza eficientizarea costului lor.

Marketingul integrat devine mult mai semnificativ in practica de marketing, datorita costului eficientizarii redus prin mass media si prin fragmentarea media. De vreme ce consumatorii petrec mai mult timp on-line sau pe dispozitivele mobile, toata expunerea brandului ar trebui sa se regaseasca aici, pentru ca in acest fel cresc sansele ca brandul sa fie memorat de catre clienti.

Strategiile de brand nu pot fi intelese doar prin vizionarea publicitatii acestora. In schimb, brandurile pot fi intelese vazand cum functioneaza intregul sistem de comunicare al brandului, in special cum tehnicile de comunicare sunt personalizate pe fiecare client si cum reactioneaza acesta in timp real, ca intr-o conversatie.

Trebuie spus insa ca marketingul integrat este una dintre cele mai controversate arii din cercetarea de marketing, la acest moment. Conceptul marcheaza un progres constant, de la simpla coordonare a instrumentelor promotionale, la un proces strategic complex.

Ca urmare a evolutiei marketingului modern, unde marketingul integrat a devenit o modalitate importanta de atingere a obiectivelor unei companii, exista o nevoie de a identifica oportunitati si de a creste impactul asupra comportamentului consumatorilor.

 

Marketingul Receptivitatii Sociale (Socially Responsive Marketing) 

Marketingul responsabilitatii sociale este o filosofie ce sustine ca o companie ar trebui sa ia in considerare ceea ce este in interesul societatii, pe termen lung. Companiile responsabile social ar trebui sa aspire la fabricarea de produse dorite de catre consumatori. Produsele dorite ofera imediat satisfactie si beneficii pe termen lung. Produsele sunt cautate de catre consumatori pentru satisfactii imediate, iar de aici pot beneficia in acelasi timp si clientii si societatea, pe termen lung.

Un exemplu de marketing social responsabil ar putea fi publicitatea la bauturi alcoolice, cand nu exista legi sau reglementari, potrivit site-ului boundless.com. O companie de bere ce decide sa utilizeze marketingul responsabil fata de societate ar evita publicitatea la produsele sale catre minori. Compania si-ar concentra publicitatea in jurul programelor TV de ore tarzii sau al revistelor pentru adulti, fiind mai putin probabil ca minorii sa le urmareasca sau sa le citeasca.

Rolul marketing-ului este de a comunica valoarea unui produs catre client. Dar notiunea de valoare nu mai este aceeasi ca in trecut, iar criza financiara din ultimii ani ne-a demonstrat inca o data ca singura constanta e schimbarea. Valorile care conteaza astazi se contureaza mai mult ca niciodata in jurul preocuparilor sociale si ecologice. De aceea, marketingul traditional, orientat spre nevoile consumatorului, trebuie incadrat intr-o abordare mai ampla, care comunica despre beneficiile pe care o compania le aduce societatii. Este un nou mod de a raspunde nevoilor consumatorilor de azi, dar si de a recunoaste rolul pe care fiecare companie il are in dezvoltarea comunitatilor, explica Alina Liciu, The Azores.
Drept concluzie, marketingul holistic promoveaza produsele sale ca fiind bune atat pentru consumator la nivel individual, cat si pentru societate in sens larg. Pozitionand sustenabilitatea in topul prioritatilor de catre companii, aceasta va oferi o perspectiva cu totul noua asupra potentialului unui brand de a aduce un beneficiu societatii. Daca organizatiile, companiile vor gasi solutii la intersectia dintre branding si sustenabilitate, vor avea ocazia unica de a contribui atat la cresterea profitului, cat si la un impact pozitiv asupra intregii societati.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.