PIETE FINANCIARE, FINANTE PERSONALE, Cercetare & Edu & Marketing & Media, Finante & Servicii Profesionale, Piata de Capital - BVB

Cele mai bune sfaturi financiare sunt plictisitoare pentru mass-media

Traders on the floor at the New York Stock Exchange look at televisions during the broadcast of the announcement that the Federal Reserve cut interest rates, April 30, 2008.  The Federal Reserve lowered a key U.S. interest rate by a modest quarter percentage point on Wednesday and hinted the move could be the last in a series dating to mid-September.     REUTERS/Brendan McDermid (UNITED STATES) - RTR202G7
Traders on the floor at the New York Stock Exchange look at televisions during the broadcast of the announcement that the Federal Reserve cut interest rates, April 30, 2008. The Federal Reserve lowered a key U.S. interest rate by a modest quarter percentage point on Wednesday and hinted the move could be the last in a series dating to mid-September. REUTERS/Brendan McDermid (UNITED STATES) – RTR202G7

Un articol postat pe TheAtlantic.com critica modul cum intelege media financiara sa ajute oamenii in luarea deciziilor de investitii pe burse, prin emisiuni transformate in distractie bazate pe predictii legate de evolutia actiunilor. Presa financiara ar trebui sa ofere sfaturi despre cum pot oamenii sa ia decizii financiare importante pentru a face fata provocarilor, sustine site-ul.

Bursa de la New York si-a facut intrarea in 2016 in mare zgomot, cu indicele Dow Jones Industrial in scadere medie de 276 puncte, si asta chiar in prima sedinta de tranzactionare a noului an. Bursa din China a fost in cadere de aproape 7%, iar pietele europene au urmat aceeasi miscare. Este exact genul de zi, una normala de altfel, in care investitorii aveau nevoie sa li se reaminteasca faptul ca este important sa nu faca nicio miscare diferita de cea a indicilor Dow si cel din Shanghai, care au adus castiguri record pana acum, se arata in articolul theatlantic.com. Matt Yglesias scria in Vox ca panica vanzarii de actiuni, dupa ce pietele au scazut, ar putea fi cea mai predictibila gafa in finantele personale.

Nu exista niciun motiv, in afara de curiozitate, pentru niciun investitor obisnuit sa analizeze performantele pietei bursiere mai mult de o data sau de doua ori pe an – sunt o serie de indicii care arata ca este foarte greu sa selectezi actiuni spre investire sau sa stabilesti tu, ca mic investitor, momentul potrivit al intrarii si iesirii din piete – „timing”-ul pefect, dupa cum se arata in articol.

Scaderile mari de pe burse reprezinta o realitate ce ar putea zdrobi multe orgolii, dar in fond este o veste foarte buna. Acesta ar putea fi momentul de eliberare de orice tensiune a examinarii cu atentie a pietei pentru satisfactii ulterioare mai mari in atingerea tintei de profit. Cel putin asa ar trebui sa sune in esenta mesajul presei financiare in perioade tutbulente  ca acestea, cand investitorii sunt mai tentati sa cada prada panicii in vanzarea de actiuni – sau alternativ, sa incerce sa fie clarvazatori in privinta evolutiei pietelor de capital globale. Realitatea este ca in acelasi indice de fonduri plictisitor, in care s-a investit luna trecuta, anul trecut sau in urma cu cinci ani, se investeste si azi.

Daca privim insa din perspectiva presei financiare, nimeni nu ar fi incantat sa urmareasca emisiuni de business sau sa cumpere reviste de specialitate daca acestea ar repeta intruna sa se investeasca in indici de fonduri „low-cost”. Nici agentiile de publicitate nu ar fi incantate de o astfel de situatie – cine si-ar dori sa creeze publicitate pentru newslettere despre piete de actiuni, de marfuri sau despre evolutia activelor gestionate de fonduri mutuale in cadrul unor programe TV care amintesc constant telespectatorilor ca aceste bunuri si servicii ar trebui evitate.

Acordarea de sfaturi riscante despre pietele de capital este un model financiar mult mai bun pentru media de business, nu si pentru telespectatori. In cel mai bun caz, emisiunile in care  apar tot felul de personalitati ce ofera sfaturi financiare sunt o pierdere de timp, subliniaza theatlantic.com. dar, se poate intampla si mai rau, in sensul ca multe dintre sfaturi sunt daunatoare (desi, probabil, ca sunt mai putin daunatoare decat produsele financiare in sine).

Bineinteles, este usor sa faci comentarii pe seama canalelor de stiri financiare care prezinta cu mare pompa sfaturi de investitii mediocre. Insa dispretul fata de acestea este bine-venit, mai ales ca sfaturile sunt afisate cu mult snobism.

Problemele au inceput in perioada pre-cablu a televiziunii financiare. Nici macar PBS nu este imuna la raspandirea de mituri periculoase legate de investitii personale.

Sa ne amintim putin ca, la inceputul anilor ’70, PBS a lansat emisiunea „Wall Street Week”, gazduita de Louis Rukeyser, poate cea mai emblematica figura din istoria televiziunii financiare. Emisiunea reusea sa atraga 4 milioane de telespectatori pe saptamana, un numar impresionant dupa standardele de astazi pentru astfel de programe TV (CNBC reuseste sa stranga in jur de 177.000 de telespectatori pe zi).

In timpul emisiunii, Rukeyser si invitatii sai vorbeau despre actiunile considerate de ei interesante si faceau previziuni despre evolutia viitoare a indicelui Dow Jones. Pentru a face emisiunea si mai spectaculoasa, invitatii care faceau predictii corecte erau premiati, in timp ce cei care greseau prognozele erau mustrati cu blandete. PBS a lansat, in acea perioada, chiar si un indice de fonduri low-cost, care nu exista inca. Sa nu uitam ca notiuni precum performanta scazuta a activelor administrate de fonduri mutuale nu erau, pe atunci, pe radarele oamenilor simpli, din afara zonei academice, asa cum se intampla in prezent.

Este de neiertat faptul ca Rukeyser a crezut ca face un serviciu public, ajutand oamenii sa aleaga cele mai bune actiuni de pe bursa. Nu este acuzabil faptul ca nu a fost in pas cu vremurile, ci nerecunoasterea prejudiciului efectiv adus in urma a ceea ce facea: spectacole financiare bazate pe predictii.

Emisiunea „Wall Street Week” a raspandit un mesaj seducator, dar toxic celor care nu s-ar fi uitat la emisiuni financiare sau care nu cunosc cum decurge o zi de tranzactionare ‘salbatica’. In esenta, mesajul era ca un investitor inteligent stie sa aleaga actiuni ale unei companii performante.

O astfel de gandire reflecta o era in care majoritatea expertilor in investitii erau de parere ca investitorii destepti sunt capabili sa recunoasca companiile bune, de vreme ce intalnesc produsele lor in viata de zi cu zi.

Renumitul investitor Peter Lynch a devenit faimos cu fraza: „investeste in ceea ce cunosti cel mai bine”. Un astfel de mesaj este profund inselator, subliniaza theatlantic.com. Investitorii simpli nu detin mijloacele necesare pentru a evalua numeroasele aspecte ce indica performanta corporativa a unei companii, aspect care nu are nicio legatura cu experienta de zi cu zi ca si consumator.

Asta nu inseamna, neaparat, ca managerii de investitii sunt automat mai buni. Un raft plin de documente privitor la evolutia unui fond mutual se regaseste intr-un indice care masoara performanta acestuia. Nici pentru un detinator de diploma MBA nu este usor sa aleaga actiunile castigatoare, dar pentru un investitor simplu.

Oamenii nu au nevoie de incredere in predictii privitor la actiunile care merita sau nu sa fie cumparate sau privitor la modul cum va evolua bursa in 2016, concluzioneaza articolul postat pe theatlantic.com. Ei au nevoie de sfaturi despre cum sa faca fata adevaratelor provocari financiare. Cu alte cuvinte, au dreptate sa se ingrijoreze ca poate nu vor avea suficienti bani pentru pensie sau pentru asigurarea educatiei copiilor.

Oamenii au nevoie de un alt tip de media financiara – una mai putin concentrata pe sfaturi de investitii si pe ceea ce se intampla pe Wall Street, si foarte atenta la acordarea de sfaturi despre cum se pot lua deciziile financiare importante. Jurnalisti respectabili, precum Jane Bryant Quinn, Ron Lieber, Carl Richards si multi altii, fac deja asta. Din pacate, insa, vocile lor sunt inecate in multitudinea spectacolelor financiare.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.