MACROECONOMIE, Legislatie & Mediu de Afaceri, Integrare EUROPEANA

MCV – cel mai dur Raport de la aderare: Comisia recomandă decuplarea de Bulgaria, care are rezultate pozitive

Autor: Mariana Bechir – Cursdeguvernare.ro

România a înregistrat, de la ultimul raport (noiembrie 2018), o involuție față de progresele înregistrate în anii precedenți în Justiție și anticorupție, “situație ce constituie o sursă de preocupare majoră”, constată Raportul MCV, prezentat marți.

De menționat și faptul că Raportul din 2018 fusese cu mult mai prost decât cel din ianuarie 2017.

Spre deosebire de România, Bulgaria a făcut progrese și Comisia Europeană recomandă ieșirea din tandem – Sofia a îndeplinit și ultimele 17 recomandări, iar executivul UE consideră că progresele făcute “sunt suficiente pentru a fi întrunite angajamentele luate în momentul aderării la UE”.

Înainte de a lua o decizie finală privind încetarea CVM pentru Bulgaria, Comisia va lua în considerare și observațiile Consiliului, precum și ale Parlamentului European, precizează CE, în Raportul pentru Bulgaria.

Principalele constatări ale Comisiei:

  • Comisia a constatat o involuție față de progresele înregistrate în anii precedenți, situație care constituie o sursă de preocupare majoră.
  • Comisia regretă faptul că România nu a pus în aplicare recomandările suplimentare formulate în noiembrie 2018.
  • Recomandările respective trebuie puse în aplicare dacă se dorește repunerea procesului de reformă pe calea cea bună și reintrarea pe traiectoria încheierii MCV, astfel cum se prevedea în raportul din ianuarie 2017.
  • Evoluția situației în primele luni ale anului 2019 a constituit o sursă de preocupare majoră pentru Comisie. Prin urmare, în mai 2019, Comisia a trebuit să informeze autoritățile române că, dacă nu fac îmbunătățirile necesare sau dacă adoptă noi măsuri negative, Comisia va lua măsuri în temeiul Cadrului UE pentru consolidarea statului de drept, care depășește parametrii evaluați în cadrul MCV.
  • Pentru a se realiza progrese în această direcție, vor trebui luate măsuri concrete legislative și administrative astfel încât să se pună în aplicare recomandările. Instituțiile-cheie din România trebuie să facă împreună dovada unui angajament ferm față de independența sistemului judiciar și lupta împotriva corupției și să asigure eficacitatea garanțiilor naționale și a sistemului de control și echilibru.

Despre Secția specială de investigare a magistraților  – risc suplimentar de presiune asupra procurorilor și judecătorilor

Unul dintre cele mai critice segmente din raportul tehnic se referă la Secția specială pentru invetsigarea magistraților (SIIJ), despre care Raportul MCV din 2018 menționa că riscă să devină un instrument suplimentar de presiune asupra judecătorilor și procurorilor.

Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni (CCJE) a adoptat anul acesta o opinie în care cerea desființarea SIIJ, amintesc experții Comisiei Europene, deoarece nu respectă standardele internaționale, nu are niciun corespondent în justiția statelor membre și, de asemenea, nu este clară rațiunea unei astfel de structuri, nici eficiența și nici valoarea adăugată adusă sistemului judiciar.

OUG ce a urmat pe acest subiect a fost elaborată pentru a se asigura controlul total al numirilor de la SIIJ.

Raportul menționează și apelurile DNA retrase de SIIJ după preluarea dosarelor și precizează că astfel de exemple dovedesc faptul că observațiile și îngrijorările exprimate, din interiorul și din interiorul țării, la înființarea Secției, erau îndreptățite.  

Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.