Legislatie & Mediu de Afaceri, EUROPA, INTERNATIONAL, Comertul Exterior & Acorduri Liber Schimb

Acordul U.E.-MERCOSUR a fost încheiat după 20 de ani de negocieri

Uniunea Europeană și blocul economic sud-american Mercosur au încheiat în sfârșit un acord după 20 de ani de negocieri.

Foto: Facebook / Mercosur

Președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a declarat: „Măsor vorbele cu atenție când spun că este un moment istoric. În mijlocul tensiunilor comerciale din comerțul internațional, trimitem astăzi un semnal puternic cu partenerii noștri din cadrul Mercosur că suntem pentru comerțul bazat pe reguli. Prin acest pact comercial, țările Mercosur au decis să-și deschidă piețele către UE. Aceasta este evident o veste bună pentru companiile, muncitorii și economiile ambelor maluri ale Atlanticului, economisind taxe pe an de peste 4 miliarde de euro. Aceasta face ca acesta să fie cel mai mare acord comercial pe care UE l-a încheiat vreodată. Datorită muncii grele și dureroase a negociatorilor noștri, acest lucru este însoțit de rezultate pozitive pentru mediu și pentru consumatori. Și asta face ca acest acord să fie un câștig avantajos.” – European Commission.

Mercosur este format din Argentina, Brazilia, Uruguay și Paraguay. Venezuela este, de asemenea, un membru, dar a fost suspendată în 2016 pentru că nu a respectat standardele de bază ale grupului.

Ce vizează acordul?

Acordul urmărește reducerea sau eliminarea tarifelor comerciale, făcând produsele importate mai ieftine pentru consumatori, stimulând totodată exporturile pentru companiile de ambele părți, conform BBC.

Se dorește crearea unei piețe pentru bunuri și servicii care să acopere aproape 800 de milioane de consumatori, ceea ce o face cea mai mare din lume ca populație.

Cele două părți au început negocierile în 1999, dar discuțiile au accelerat după alegerile președintelui american Donald Trump în 2016. Negocierile dintre UE și SUA au fost oprite.

UE a încheiat, de asemenea, acorduri comerciale cu Canada, Mexic și Japonia. Cu toate acestea, acordul UE cu Mercosur ar putea avea economii de patru ori mai mari decât cele din acordul japonez, a declarat comisarul european pentru comerț, Cecilia Malmstrom.

UE este deja cel mai mare partener comercial și de investiții al Mercosur și al doilea cel mai mare pentru comerțul cu bunuri, conform Reuters.

UE dorește să sporească accesul întreprinderilor care produc produse industriale și autovehicule – care sunt în prezent supuse unor tarife de până la 35% – și, de asemenea, să le permită să concureze pentru contractele de achiziții publice în țările Mercosur.

Mercosur dorește să crească exporturile de carne de vită, de zahăr, de produse avicole și agricole, precum și să elimine tarifele pentru produse cum ar fi sucul de portocale, cafeaua instant și fructele.

Îngrijorări privind mediul

Înainte de intrarea în vigoare, acordul are nevoie de aprobarea finală a Mercosur, a Parlamentului European și a țărilor constituente, care este preconizată a lua alți câțiva ani de către guvernul brazilian, conform Reuters.

Franța este una dintre țările europene care exprimă îngrijorarea cu privire la o creștere a importurilor de carne de vită, în timp ce grupările de mediu, a căror influență este mai puternică în noul Parlament European, declară că pactul ar putea înrăutăți despăduririle.

Ambele părți s-au angajat să adopte Pactul privind schimbările climatice de la Paris și un capitol special privind dezvoltarea durabilă va aborda aspecte precum conservarea pădurilor și drepturile muncitorilor.

Alte acorduri economice complexe ale UE

  • Aderarea Chinei la OMC: La mică distanță privind lungimea negocierilor se află acordul privind aderarea Chinei la Organizația Mondială a Comerțului. După 15 ani de luptă diplomatică, China a devenit membru cu drepturi depline în 2001 pe fondul angajamentelor de a-și revizui economia.
  • Brexit: Departe momentan de mila de 20 de ani, negocierile complexe privind modul în care Marea Britanie se va desprinde de Uniunea Europeană au deja mai mult de trei ani.

Comentariul / Nota EconomicZoom:

Fabrica de asamblare a Renault de la Curitiba, Brazilia (numită Ayrton Sennacapacitate cam 60% din Mioveni, Argeș), nu este atât de mare pentru o piață atât de imensă; ca fapt divers, Poliția din Rio de Janeiro avea în flotă preponderent Logan 1 în anul 2013.

 
Faptul ca taxele vamale la importurile auto în țările Mercosur vor scădea – de la nivelul prohibitiv de 35% actual – va crea o mare oportunitate pentru fabricile Renault ce produc / asamblează modele Dacia – Mioveni Argeș, Maroc si Algeria. Iar Maroc și Algeria nu sunt în U.E.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.