„Tess d’Urberville” de Thomas Hardy (recenzie)

13 iulie 2014 15:27

Recenzie a cărții „Tess d’Urberville” de Thomas Hardy

Autor: Cristina Stancu

tess-filmExistă în cărţile clasice o anumită răceală tomnatică, o presimţire a prafului şi a mucegaiului care ne îndepărtează pe noi, cititorii, de o asemenea lectură vetustă. E nevoie de un film bun care să ne suscite iarăşi interesul, e nevoie de o declaraţie şocantă din partea unei personalităţi pentru a arunca o privire în spatele nostru. Personajul Tess d’Urberville a fost suficient de norocos să aibă parte de toate acestea. Povestea ei a fost transformată într-un film de Oscar, în regia lui Roman Polanski, „Tess” (1979). Astfel, în anii ’80, interesul publicului pentru volumul Tess d’Urberville, de altfel publicat mult mai devreme, în 1891, la finele epocii victoriene, creştea simţitor. Pe deasupra, însuşi André Gide şi-a declarat simpatia pentru „femeia pură” a lui Thomas Hardy: „Nu am cunoscut nicio englezoaică mai frumoasă decât Tess d’Urberville a lui Thomas Hardy”. Prin concursul tuturor acestor circumstanţe favorabile, cum ar fi putut istoria să o ocolească pe Tess?

Un roman controversat

Romanul Tess d’Urberville s-a născut între paginile unui ziar. Apărută în foileton, această operă magnifică a lui Thomas Hardy a trebuit să se supună regulilor comerciale ale suspansului, ceea ce creştea densitatea textului, spre nemulţumirea declarată a autorului. În orice caz, în ciuda unei popularităţi din ce în ce mai întinse, criticile nu au întârziat să umbrească prestigiul scriitorului. Etichete ca „imorală”, „sălbatică” sau „vicleană” au fost atribuite eroinei, neînţeleasă într-o perioadă în care femeia se presupunea a fi un înger înstrăinat de frământările pasiunilor. Tess d’Urberville este o ţărăncuţă cu origini nobile, un suflet pur, crescut în superstiţii creştine şi în ritmul naturii. Cu o moralitate bazată pe intuiţie şi instincte, Tess se dovedeşte o prezenţă cuceritoare în fragilitatea ei de fecioară, dârză în încăpăţânarea de a iubi, tragică în imposibilitatea de a învinge suferinţa şi regretul.

(…)

Irezistibila Tess din sala de cinema

Roman Polanski a ales în rolul lui Tess o actriţă superbă, Nastassja Kinski, cu părul castaniu, lung, acoperindu-i umerii în şuviţe seducătoare. Ochii mari, genele lungi, buzele pline, tenul alb, de marmură şi aerul viclean al întregului chip, toate răspund descrierilor lui Hardy, cu o singură excepţie. Nastassja Kinski nu se poate despărţi de chipul ei, întregul joc actoricesc e un pic frivol, Tess parcă ar vrea să cucerească, parcă ar urmări succese şi fiecare revoltă e urmată de o strângere de buze, care se vrea cuceritoare. În afara omisiunilor inevitabile pe care filmul e obligat să le facă în dauna cărţii, pelicula e o reprezentare sensibilă a poveştii lui Tess. Alec are atitudinea unui îmblânzitor de cai, iar Angel pare un tânăr de abia ieşit din şcoală, cu candoarea unui blond visător. Relaţiile între personaje sunt alunecoase, gesturile ba repezite, ba făcute cu o lentoare aproape narcisistă, tăcerile sunt dublate de priviri intense şi finalul reuşeşte să stoarcă lacrimi, dovada succesului în rândul publicului feminin.

Citiți continuarea pe SiglaBookBlog

Distribuiți articolul

Etichete: