Albinele – pe lângă a da miere – pot rezolva calcule matematice simple

6 iulie 2019 10:00

Cercetătorii au învățat 14 albine să adune și să scadă cu unu.

Sursa foto: Smithsonian

Albinele sunt creaturi impresionante, susținând ecosisteme întregi prin polenizare și făcând în același timp miere, una dintre cele mai incredibile substanțe din natură. Dar se pare că acestea sunt, de asemenea, destul de inteligente, conform Smithsonian și The Guardian.

Un nou studiu sugerează că, în ciuda creierului mic, albinele înțeleg conceptele matematice de adunare și scădere.

Pentru a le testa capacitățile, cercetătorii au creat un labirint în formă literei Y, prin care albinele să navigheze. Cercetătorii au folosit culoarea pentru a indica adăugarea sau scăderea. În studiu, albastrul însemna adăunarea cu unu, iar galbenul însemna scăderea cu unu. La începutul labirintului, insectele vedeau, de exemplu, două pătrate albastre. La sfârșitul labirintului, li se oferea o alegere. În acest exemplu, răspunsul corect era trei pătrate albastre (adunare cu unu). Dacă albinele aterizau pe răspunsul corect, erau recompensate cu apă dulce. Dacă greșeau, primeau o soluție de chinină.

Sursa foto: Science Advances

Patruzeci de albine au petrecut între patru și șapte ore în labirinte, realizând 100 de zboruri în timpul exercițiilor de antrenament. Toate albinele păreau să învețe conceptul. Apoi, albinele au fost testate de 10 ori fiecare folosind două scenarii de adăugare și două scăderi care nu făceau parte din cursurile de antrenament. Micile bâzâitoare au oferit răspunsul corect între 64 și 72% din dăți, cifre ce nu pot fi atinse din întâmplare. Cercetarea a apărut în revista Science Advances.

Anul trecut, aceeași echipă de cercetători a publicat o lucrare care sugerează că albinele ar putea înțelege conceptul de zero, ceea ce le pune într-un club de elită printre animale. Animalele cu această capacitate includ broaștele, leii, păianjenii, ciorile, pui de găină, niște pești și alte câteva specii.

Un alt studiu din 2010 sugerează că albinele își pot aminti chipurile umane folosind aceleași mecanisme ca și oamenii.

Albinele folosesc, de asemenea, un tip complex de mișcare, numit dans săltat („waggle dance”), pentru a comunica informațiile geografice între ele – o altă capacitate sofisticată pentru un creier de dimensiunea unei semințe de susan.

Dacă cercetătorii ar putea să-și dea seama cum îndeplinesc albinele atât de multe sarcini complicate cu un număr atât de limitat de neuroni, cercetarea ar putea avea implicații atât pentru biologie, cât și pentru tehnologie, cum ar fi educarea mașinilor.

Indiferent dacă albinele sunt sau nu matematiciene, ele sunt niște creaturi uimitoare, care joacă un rol vital în sănătatea ecosistemului. Numărul albinelor trebuie protejat!

Distribuiți articolul