LIFE-STYLE & HOBBY, Teatru

Nathan Înţeleptul (cronică teatru)

Nathan Înţeleptul, în regia lui Armin Petras este o coproducţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca” şi a Schauspiel Stuttgart. Premiera spectacolului într-o distribuţie mixtă (actori ai TNRS şi ai Schauspiel Stuttgart) a avut loc pe data de 15 iunie 2015, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru 2015, fiind urmată pe 19 septembrie 2015 de prima reprezentaţie realizată exclusiv cu actori sibieni. Inspirată de una dintre povestirile din Decameronul lui Boccaccio, piesa lui Lessing este reprezentativă pentru spiritul iluminist, prin critica adusă dogmatismului religios şi intoleranţei, prin încrederea în emanciparea lăuntrică a omului, probată prin faptele sale şi nu prin concepte filozofice şi teologice.

Armin Petras trece prin sita propriei sensibilităţi artistice textul lui Lessing, actualizându-l în contextul unei Europe confruntată tot mai mult cu problema emigraţiei, a amestecului dintre culturi, viziuni existenţiale şi religioase.

Problematica spectacolului se concentrează asupra valorii umane, care transcende graniţele ce ţin de naţionalitate, convingeri spirituale sau ideologice. Evreul Nathan (Nicu Mihoc) este un simbol al înţelepciunii şi al toleranţei. El echilibrează raportul de forţe născut în interiorul triunghiului creştino (templierul, patriarhul, Daya) -iudaico (Nathan, Recha) -islamic (sultanul, Sittah, dervişul). Religia lui este iubirea. În numele ei, creşte un copil creştin, asumându-şi riscul de a fi incriminat de către propria comunitate. În numele ei, este capabil de a sublima ura – faţă de creştinii ce îi incendiaseră casa,transformând-o în crematoriu pentru soţia şi cei şapte copii ai săi – în afecţiune paternă pentru Rechea (Ofelia Popii), care îi fusese lăsată în grijă în timpul cruciadelor, de către tatăl ei natural, plecat la luptă în Gaza. În numele ei, este gata să renunţe la fiica sa, pentru a o vedea fericită alături de omul care arputea-o duce departe, în Europa.

Citeste continuarea pe SIGLA-LiterNet_mic