LIFE-STYLE & HOBBY, Carti & Literatura, Muzica & Concerte, Cinema - Filme

„Cărți, filme, muzici și alte distracții din comunism” de Dan Lungu și Amelia Gheorghiță (recenzie)

Recenzie a cărții „Cărți, filme, muzici și alte distracții din comunism” de Dan Lungu și Amelia Gheorghiță

Autor: Cosmin Popa

cartifilmemuzici-si-alte-distractii-din-comunism_94798_1_1397650684Exercițiu de imaginație: e o masă liberă într-o cafenea plină până la refuz. Ceri un scaun de la bar și iei în primire acea masă liberă. Ți se aduce și meniul, ți se toarnă și apă rece într-un pahar înalt. E foarte mult zgomot și abia ce-ți poți auzi gândurile încercând să descifreze meniul. Brusc se lasă liniștea. Cobori meniul și toți oamenii din cafenea sunt la masa ta. Fac cu rândul și-ți povestesc fiecare o experiență. În final, ai mult mai mulți prieteni. Ce bine că te-ai așezat și ai luat cartea asta-n mâini.

Iată meniul : Cărțile vin primele, un loc de onoare bine meritat, dar nu numai ele, ci și revistele, comic-urile, ziarele, în principiu tot ce se putea citi la momentul respectiv: „Shogun”-ul (scris din greșeală de George Călinescu), „Cei trei mușchetari” , romanele lui Marin Preda, „Istoria literaturii române de la origini până în prezent” (de data asta e chiar de George Călinescu, piesă rară pe vremea respectivă), „Pif” și poeziile lui Eminescu, Bacovia sau Stănescu. Toate acompaniate de „datul pe sub mână”, afaceri de cartier, „povești cu Ileana și Costel”, pagini pentru hârtia veceului din curte… pe scurt, picanterii mondene, dar de la vremea respectivă.

Apoi Filmele, cu nelipsita și des precizata Irina Margareta Nistor și a traducerilor dumneaei din filme cu Bruce Lee (alias „bruslii”) sau Vandame(cu accent pe e) sau Jackie Chan (alias „cichicean”). Și fără îndoială faimoasa interpretare la „F*** you!” potrivitul „Du-te naibii!” . Desigur că au fost și filme mai serioase, „Dune” (de David Lynch) , „Karate kid” sau„Dirty dancing”. Presărate cu viață pe ici pe acolo de raziile Miliției prin cămine de liceu și boxe de bloc, plus poveștile cu filme porno traduse ad-hoc.

Citește continuarea pe SiglaBookBlog