HR & DEZVOLTARE PERSONALA, Auto-Cunoastere & Coaching, Soft-Skills

Secretele unui coach de succes

Mihai Stanescu coachIn doi-trei ani, pe piata locala a coaching-ului  vor ramane doar cei cu reale competente in domeniu. Este previzunea lui Mihai Stanescu care, in urma cu 12 ani, a adus coaching-ul in Romania.     

Pentru a intelege coaching-ul se impune, inainte de toate, delimitarea sa de training, in conditiile in care deseori se face confuzia intre cele doua. „Coaching-ul este dinamica pura, se concentreaza pe actiune si rezultate, in timp ce training-ul este concentrat pe cunoastere si, eventual, pe implementarea cunoasterii livrate in situatia reala a clientului”, isi incepe Mihai Stanescu dialogul pe tema coaching-ului, adevarata sa vocatie. Diferenta se vede si in cifre: potrivit unor studii, valoarea pietei de coaching este de 2,5 milioane de euro, in timp ce piata de training a atins in jur de 90 de milioane de euro. Exista o anumita perceptie in Romania care pozitioneaza trainer-ul deasupra coach-ului. In realitate, cel putin in tara de unde provine coaching-ul, Marea Britanie, lucrurile stau exact invers, raportat la valoarea fiecaruia: daca un trainer poate castiga pana in 2.500 de lire sterline, un coach castiga peste 3000 de lire sterline, iar dupa 4000 de lire sterline vorbim despre comisionul unui consultant, potrivit companiei britanice Votive Leadership LLP.

Castigul este, de cele mai multe ori, un barometru de masura a calitatii coach-ului, iar un coach bun este cel instruit temeinic profesional, dezvaluie Mihai Stanescu unul dintre secretele unui coach bine cotat pe piata. Pregatirea profesionala este esentiala deoarece coaching-ul inseamna dialog cu un client, in care coach-ul nu livreaza niciun fel de continut, ci adreseaza intrebari care il provoaca pe cel din fata sa gaseasc= raspunsuri si solutii – in comparatie cu training-ul, care este de natura teoretica si directiva. Stanescu este psiholog, cu specializare in psihologie organizationala, la care a adaugat un master in antropologie si dezvoltare comunitara, precum si mai multe cursuri si formari in mentoring, dezvoltare organizationala, consiliere organizationala, project management si strategic change management. Sintetizand toate acestea, principiul dupa care se ghideaza este cel de formare profesionala continua. De aceea, nici nu ii place sa se considere un „guru” in domeniu. Si pentru ca vorbeam despre castig ca masura a calitatii unui coach, comisionul lui Mihai Stanescu este 500 de euro pe ora. „Nivelul de pregatire profesionala despre care spuneam ca este extrem de important in formarea unui coach seteaza, alaturi de rezultatele efective obtinute, nivelul onorariului”, precizeaza Stanescu.

Cei care nu practica cu adevarat coaching, ci incearca sa vanda alte tipuri de servicii sub acest nume, vor disparea de pe piata, sustine acesta, adaugand ca in doi-trei ani pe aceasta piata vor ramane doar cei care au reale competente pentru coaching. Cat ii priveste pe cei care il copiaza, are un singur sfat: „le transmit sa faca efortul sa isi gaseasca propria voce, propriile inspiratii si valori”.

Coaching-ul practicat de Mihai Stanescu se apropie, intr-o buna masura, de „mosirea adevarului”, practicata de Socrate, dupa cum spune chiar el. Ce inseamna, mai exact? „Pe acelasi principiu, coaching-ul este scoaterea la lumina a acelor solutii care imping in fata performantele managerilor cu care lucrez, iar instrumentul de lucru al coach-ului este intrebarea puternica. Pe aceasta cale, coaching-ul sondeaza oricat de adanc este necesar pentru a-l ajuta pe manager sa gaseasca optiuni castigatoare. Apoi e simplu: la fel ca partenerii de discutie ai batranului filosof, clientii mei vor sti cum sa conduca mai bine, sa aiba rezultate mai bune si sa fie mai deschisi, mai fericiti, mai prezenti”.

Concret, cum decurge o sedinta de coaching cu Mihai Stanescu: intotdeauna incepe „cu un zambet, apoi stabilim obiectivul pe care vrea sa-l atinga clientul, adica intram de la inceput intr-o interactiune extrem de concentrata, asemenea unei finale de Cupa Davis. Suntem acolo si cautam intens toate variantele de a merge inainte, de a castiga punct dupa punct. De aici incepe un dialog in care eu adresez intrebarile, iar clientul vine cu raspunsurile, pentru ca, la finalul sedintei, sa-si stabileasca un plan de actiune care va conduce la rezultate”.

Singura misiune a coach-ului este sa puna intrebarile potrivite, restul sarcinii, pana la obtinerea solutiei, apartine clientului – el si numai el poate veni cu solutia potrivita. Exista o metafora simpla si frumoasa in dezvoltarea umana, care este perfect aplicabila si coaching-ului, spune Stanescu: „coach-ul nu iti da peste, ci undita de prins peste si, astfel, te ajuta sa pescuiesti pentru toata viata”.

Mihai Stanescu detine compania RoCoach, singura din România care ofera exclusiv servicii de coaching. Principalele sale obiective sunt supervizarea unei noi generatii de profesionisti in coaching, iar strict profesional, ajutarea clientilor sa obtina performantele dorite. Multi se uita la mine ca la un exemplu de urmat, ceea ce este foarte obositor, dar nu am de gand sa pastrez numai pentru mine cunoasterea la care am ajuns, deoarece ideile, bunele practici si tehnicile infloresc atunci cand sunt impartasite”, este de parere Mihai Stanescu. Exact ca in maieutica lui Socrate.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.