Followership sau reinventarea leadershipului

7 noiembrie 2013 09:41

Și în training, nu doar în vestimentație, moda vine din Marea Britanie și poarta numele de Followership. Conceptul este spectaculos pentru că regândește leadershipul. QIPA a adus modelul și în România.

Keith-Stanton-Votive1Votive Leadership este compania care a inventat conceptul de Followership, pornind de la realitatea că fiecare dintre noi joacă un rol de „follower” (adept). În tot acest proces, fiecare persoană/angajat se poate dezvolta până la dobândirea abilităților unui lider autentic. Followershipul apare într-o perioadă în care se simte cumva o tendință de simplificare a valorilor leadershipului de către unii manageri, care îngroașă rândurile liderilor slabi. „Oricum, este timpul pentru o gândire nouă a leadershipului, în condițiile în care, astăzi, locul de muncă este unul complet diferit”, susține Keith Stanton, Managing Partner&Overseas Business Development la Votive Leadership LLP, fiind convins că ”este momentul pentru noi să gândim și să acționăm altfel”. Aceasta este, de fapt, deviza sub care Votive și QIPA – singura companie de training și consultanță din România care a preluat programul de Followership -, vin cu o nouă abordare a leadershipului. Liderii fără oameni care să îi urmeze sunt adesea catalogați „lone nuts” (nebuni singuratici), iar aici intervine followershipul.

 

Concret, ținta followershipului este aceea de a forma cât mai mulți„effective follower„ (adepți eficienți). Pentru a înțelege mai bine conceptul, trecem rapid prin cele cinci categorii de angajati identificate de Votive: „sheep„ (oaia), „yes” (yesman-ii), „aliens„ (strainii), „suvivors„ (supravietuitorii) și „effective followers„.

 

În categoria „sheep” intră angajații care își duc la bun sfârșit atribuțiile de serviciu, fără însă a se implica, fără a fi proactivi. „Oile” sunt genul de oameni iubiți de către liderii slabi sau dominatori.

 

Categoria „yes” este a așa-numiților yesman-i, care nu pun niciodată la îndoială atribuțiile de serviciu și sprijină în mod activ liderul, pentru a fi în grațiile acestuia. Este categoria de angajați agreată de liderii slabi, care îi văd ca pe aliații lor.

 

Categoria „aliens” este a celor străini de organizarea interna, de lider sau de orice sarcină de serviciu. Aceștia își asumă rareori responsabilitatea pentru greșeli și se plâng tot timpul. Sunt genul de angajați neapreciați de către lideri, din cauza negativismului lor, dar nu sunt nici contestați de către liderii slabi. „Aliens” erodează în timp echipa.

 

A patra categorie este cea a supraviețuitorilor, „survivors„. Sunt abili în sensul că știu să fugă de responsabilități și nu se oferă niciodată  să depună o muncă în plus.

 

Categoria „effective followers” este cea a angajaților care contestă deciziile greșite ale liderilor cu scopul îmbunătățirii procesului muncii. Eficienții se angajează pe mai multe niveluri pentru a ajuta și sunt persoane urâte de către liderii slabi, pentru că le scot în evidență defectele în modul cum administrează compania.

 

Totuși, pentru a deveni un „effective follower„ trebuie luate câteva măsuri esențiale de schimbare a mediului de lucru, enumerate de Votive : îmbunătățirea angajamentelor angajaților; crearea unui mediu dinamic; implicarea tuturor în asumarea de responsabilități; dezvoltarea trăsăturilor cheie manageriale și de leadership care să ducă la followership; generarea unui plan strategic clar pentru viitor, bazat pe nevoile de bază ale oamenilor, și nu pe ținte abstracte; îmbunătățirea muncii în echipă; urmărirea impactului direct asupra productivității. Astfel de decizii pot fi luate de către manageri/leaderi, iar pentru ei Keith Stanton are un mesaj simplu, ”trebuie diminuat ego-ul”.

 

Votive utilizează instrumente și tehnici unice în construirea unui program de dezvoltare la toate nivelurile de management ale unei organizații. În linii generale, Followershipul acționează pe trei niveluri: proffesional, self și personal. Programul se numește „Momentum”, denumire din care se subînțelege ușor faptul că a sosit momentul followershipului, după cum susțin Votive și QIPA, o altă înțelegere a leadershipului.

 

Distribuiți articolul

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.