HR & DEZVOLTARE PERSONALA, LIFE-STYLE & HOBBY, Auto-Cunoastere & Coaching, Carti & Literatura

„De ce nu avem o piață a ideilor” de Horia-Roman Patapievici (recenzie)

Recenzie a cărții „De ce nu avem o piață a ideilor” de Horia-Roman Patapievici

Autor recenzie: Ovidiu Leonte

de-ce-nu-avem-o-piata-a-ideilor_1_produs

„E limpede că ansamblul condițiilor care fac posibilă existența unei culturi de specialitate formează ceea ce în economie se cheamă, funcțional vorbind, o piață liberă – cu mențiunea că obiectele schimbate într-o cultură de specialitate sunt idei, iar criteriul de validare nu este prețul (respectiv profitul), așa cum este acesta stabilit prin procesul de vânzare-cumpărare, ci constă în satisfacerea standardelor critice de validare. Piața de idei nu este o piață comercială și, de aceea, succesul comercial, pentru un produs cultural, nu este deloc echivalent cu valoarea lui culturală. Succesul comercial poate însoți valoarea culturală, dar nu este niciodată baza ei și nu o determină. O poate pune în lumină, dar nu o poate nici confirma, nici infirma.”

În De ce nu avem o piață a ideilor, Horia-Roman Patapievici exprimă o idee destul de vehiculată „în popor”, adică în discuțiile amicale ale multor români, dar care nu prinde cu adevărat contur, nu i se dă o față concretă, aproape niciodată: în România ideile nu sunt urmate, în ele nu se investește, nu sunt considerate activ, un bun de preț al societății și al membrilor ei. De această dată, cristalizarea ideii a avut succes: s-a închegat într-o carte. În sfârșit ni se vorbește clar despre mai multe lucruri care fac ca o idee se fie idee și nu bazaconie, despre mediul în care se naște, se dezvoltă și moare o idee sau despre felul în care ideile se propagă în societate. Și într-adevăr, este extrem de importantă înțelegerea mediului ideii românești – sau mediului românesc al ideii, care, chiar dacă nu e totuna, are aceeași valoare în contextul de față.

H. P. Patapievici a mai tratat acest subiect în 2007, într-o primă ediție a cărții de față, lansată la acea vreme sub titlul Despre idei & blocaje. Această a doua ediție a fost scoasă – iar din acest punct de vedere, titlul este sugestiv – „pentru a consemna faptul că nimic nu s-a schimbat în ceea ce privește piața ideilor din România”. Acest aspect este unul dureros, reprezentând, în accepția autorului – și în realitate, de fapt – unul dintre multele motive care au adus România la stadiul prezent.

Citește continuarea pe SiglaBookBlog

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.