Fără categorie

Aferim! (cronică film)

Autor cronică: Florian-Rareş Tileagă

Românii care se bucură că filmele româneşti iau premii, dar nu merg să le vadă, sunt ca nişte părinţi care se bucură că băiatul lor e bun la fotbal, dar nu merg să-l vadă jucând. Cam aşa văd eu legătura dintre numărul mare de exclamaţii patriotarde „oau ce fain!„, „bravo lor!„, „ce bine că luăm premii!” şi numărul mare de români care pufăie a prejudecată şi a lipsă de chef, refuzând să vadă cinema românesc.

Nu-s răutăcios. Eram singur în sala de film, la Cluj, la una din proiecţiile mult-lăudatului Aferim!. Atât de lăudat, încât a generat tradiţionala obligaţie de simpatie în mintea celor care voiau să-l vadă. Ei bine, l-am văzut. Dar mi-am dat silinţa să nu-mi placă doar pentru că tre’ să-mi placă şi, mai ales,m-am străduit să separ premiul de film şi filmul de premiu, scoţându-mi din cap obsedanta comparaţie pe care mulţi au făcut-o între Aferim! şi 12 Years a Slave. În fine, Aferim!, pur şi simplu, film de Radu Jude.

Ţara Românească, acum două sute de ani. Un zapciu (adică un fel de căpitan sau chiar vânător de recompense în armata secolului al XIX-lea) şi fiul lui pornesc pe urmele unui ţigan rob, fugit de pe moşie de teamă că a cutezat să se culce cu soţia stăpânului.

Pe scurt, dragi cinefili dornici de acţiune & aventură în cinema-ul românesc, asta e povestea din filmul lui Jude. Mulţumiţi-vă cu ea, pentru că esenţa e altundeva. În dialoguri. Iar dialogurile care o compun – căci din replici, nu din pistoale şi săbii e alcătuit filmul – nu fac decât să reflecte epoca şi tipologiile ei, prin contrastul dintre agresor şi agresat. Dintre pedepsitor şi pedepsit. Imaginaţi-vă, deci, un film nu cu Mărgelatu’ şi cu seminţe scuipate ameninţător – în ciuda trailer-ului care îi va păcăli pe nostalgici -, ci cu moravuri şi identităţi, pe modelul schiţelor caragialiene care, deşi miros a context antebelic, sunt deranjant de actuale.

Citește continuarea pe SIGLA-LiterNet_mic