EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, MACROECONOMIE, Politica Fiscala - Taxe & Impozite

Viciile fiscalitatii in Romania, formulate la Conferinta Cursdeguvernare.ro

CursdeGuvernareRomania nu poate fi comparata cu nicio tara din vestul Europei, nici chiar cu Polonia, in privinta impozitelor si taxelor, pentru simplul motiv ca politica fiscala de aici inca se bazeaza pe cresterea taxelor, si putin pe rationalizarea cheltuielilor publice. Exista un cerc vicios al fiscalitatii romanesti identificat de economisti, care subliniaza, totodata, baza pe care ar trebui sa se construiasca fiscalitatea si care sa determine crestere economica sustenabila.

Inainte de toate, sunt doua directii spre care poate fi orientata politica fiscala: cresterea veniturilor la buget, prin cresterea taxelor, respectiv rationalizarea cheltuilelilor publice, dupa cum a explicat Lucian Croitoru, consilier pe probleme de politica monetara al guvernatorului BNR, in cadrul evenimentului „Fiscalitatea din Romania: de la evolutie la revolutie. Problemele structurale ale fiscalitatii romanesti si pasii catre modelul optim de fiscalitate„, organizat de cursdeguvernare.ro, cu sprijinul Academiei de Studii Economice (ASE) din Bucuresti, locul de desfasurare, de altfel, a conferintei.

In Romania, cresterea taxelor reprezinta principala modalitate de crestere a veniturilor publice, ceea ce nu corespunde deloc unei economii de piata, de aceea guvernantii ar trebui sa se gandeasca mai bine la aspectul rationalizarii cheltuielilor publice, este de parere Lucian Croitoru,  scopul fiind stimularea cresterii economice. Este cu atat mai important acest lucru cu cat vedem ca „SUA sau Marea Britanie abia si-au revenit la nivelul de dinainte de criza, in termeni de PIB. In SUA, abia se depaseste 6%, pe 6 ani”, subliniaza economistul, care adauga ca economia romaneasca este influentata de evolutia economiilor din Vest.

 

Potrivit lui Croitoru exista trei cercuri vicioase ale fiscalitatii in Romania:

economisirea, in sensul ca nu se produc suficiente economii, de aceea economia poate creste doar in urma investitiilor de afara;

rationalizarea cheltuielilor, capitol la care guvernul sta prost, in sensul ca inca risipeste resursele publice – prin scheme de ajutor de stat, investitii ineficiente;

economia informala, adica zona nefiscalizata spre care migreaza multe companii, din cauza impozitelor ridicate.

Consilierul guvernatorului BNR sustine ca a aparut tarziu ideea de rationalizare a cheltuielilor publice si ca s-a pierdut un an important – 2009 – atunci cand guvernul a decis taierea salariilor cu 25%. A fost o masura radicala, pe care a luat-o si Spania, dar necesara la acel moment, spune Croitoru .

Atata timp cat guvernul se va baza pe cresterea taxelor pentru mentinerea deficitului bugetar, va spori gradul de migrare a companiilor inspre economia nefiscalizata. Printre consecintele dramatice se numara o scadere drastica a investitiilor private.

In 2013, deficitul de cont curent, adica diferenta dintre economisiri si investitii, a fost de 1% din PIB, iar pozitia investitionala neta a Romaniei, adica datoria publica, atinge circa 40%, potrivit lui Croitoru. „Nu stim daca la un procent de 45%, datoria publica a Romaniei va mai fi finantata„, adauga economistul.

Este motivul pentru care sustine limitarea ponderii datoriei publice prin lege, chiar prin Constitutie. „Nu este o garantie a sustenabilitatii datoriei publice, dar trebuie incercat”, indeamna Croitoru.

Acesta considera, de asemenea, ca este nevoie si de „o lege adecvata a migratiei fortei de munca, care sa permita intrarea de forta de munca in tara”, pentru stimularea cresterii economiei.

 

Ce trebuie impozitat mai intai, munca sau capitalul?   

Este intrebarea la care a incercat un raspuns Florian Libocor, economistul-sef al BRD, in opinia caruia aceasta ar trebui sa fie prima intrebare pe care sa si-o puna guvernul. Apoi, este important modul cum se realizeaza redistribuirea taxarii muncii. Aceasta nu ar trebui sa se produca prin impovararea companiilor, ci prin balearea taxelor si impozitelor, intr-un cuvant a fiscalitatii.

Libocor admite ca nu exista o reteta universal valabila pentru redistribuirea, colectarea si ajustarea veniturilor. „Este cert insa ca atata timp cat nivelul colectarii este slab, nu putem sa ne comparam cu Germania sau Franta„, precizeaza economistul-sef al BRD.

 

Lipseste o strategie bugetara pe termen lung

„Bugetul Romaniei este inca unul de tip contabil”, sustine Mircea Cosea, profesor de economie, care adauga ca guvernantii nostri inca construiesc bugetul pe baza unei metode utilizata de Uniunea Sovietica in anii ’30, adica nu se stabilesc mai intai obiective, in functie de proiecte, scheme de programe multianuale.

Gandirea fiscalitatii pe termen lung este preocuparea tuturor economistilor, la acest moment, de oriunde. „Romania are tot ceea ce ii trebuie„, afirma Mircea Cosea, inclusiv tineri economisti priceputi, „mai putin inteligenta de a utiliza resursele, pe care le are din belsug. Asta inseamna fiscalitate, redistribuirea in mod inteligent a banilor publici„, continua profesorul de economie.

Pe langa faptul ca deplange situatia din Romania potrivit careia tinerii nu sunt lasati sa isi puna in practica ideile, Mircea Cosea vorbeste si despre necesitatea reinterpretarii raportului dintre stat si contribuabil, cel din urma nefiind considerat partener, „partener pe motivatie”. „Intreprinzatorul trebuie sa aiba motivatia de a investi”, explica economistul, care subliniaza ca „acesta este un element ce indeparteaza foarte mult de obiectiv”, la nivel de guvern.

Concluzia unanima a economistilor este aceea ca guvernul nu mai trebuie sa se uite la impozite ca la o sursa de venit, ci sa priveasca fiscalitatea ca pe o politica pe termen lung, ca instrument de stimulare si de dezvoltare a economiei.

Viziunea in crearea unui model fiscal, in raport cu conditiile economice ale momentului, si mergand mai in profunzime la rationalizarea cheltuielilor publice, reprezinta in mare solutiile oferite de economisti pentru o fiscalitate sustenabila, inclusiv pentru realizarea bugetului pe 2015. Altfel, „vom asista, in continuare, la cheltuieli publice facute pompieristic, la investitii ineficiente”, este de parere Cosea, care vorbeste deja despre un  2015 dificil.

Insasi baza de pornire a bugetului pe 2015„, inca nefinalizat, „este gresita„, in sensul ca „se pleaca de la un excedent de 0,6%„, in conditiile in care exista deficit al investitiilor, subliniaza Cosea. Acesta mai spune ca suntem intr-o situatie de „carpire” a unor „metode bugetare, si nu de revolutionare”.

Pe de alta parte, Mircea Cosea sustine ca Romania nu ar trebui sa semneze Tratatul de Guvernanta Fiscala, fara sa negocieze prevederile acestui document, pentru ca nu trebuie sa accepte solutii fiscale venite dinspre Uniunea Europena, avand in vedere ca fiscalitatea trebuie adaptata particularitatilor fiecarei tari, economii.

 

Gabriel Biris, in panelul al 2-lea, a aratat ca sistemul TVA la nivel european este practic „o invitatie la frauda” si a propus generalizarea taxarii inverse (prin care TVA ramane doar scriptic si colectarea se face doar la utilizatorul final), marile lanturi din comert putand fi supravegheate mai usor decat pletora de firme fantoma ce fug ca TVA implicate in comertul intra-comunitar.

 

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.