EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, Energie & Utilitati & Infrastructura

TGV si la noi abia in 2050 ? Sa investim mai bine in studiul Teleportarii !

tgv2Ziare si posturi TV titrau recent ca “Abia în 2050 vom avea o cale ferată rapidă. În acest timp, trenurile de pasageri circulă cu o viteză medie de 45 de km/oră, faţă de 60 de km/oră în ’90 … Romania va dezvolta pana in 2050 un traseu de cale ferata de viteza de la vest la sud-est de completare a retelei feroviare de mare viteza. In perioada 2014-2020 se propune realizarea studiilor necesare si proiectului tehnic„, sustine Ministerul Transporturilor.”

Guvernul Romaniei – in marea sa intelepciune, cu care ne-a obisnuit – indiferent de numele si de numarul devenit o norma prin remanieri si reasezari politice (ex. Boc 1, 2.1, 2.2, MRU, Ponta 1, 2, 3 s.a.) – a realizat o “strategie” de dezvoltare a sistemului feroviar romanesc care arunca mult in viitor un cartof prea fierbinte azi pentru a ne asuma vreo raspundere.

Din “strategie” (ghilimelele imi apartin) aflam ca pana in 2020 vom avea necesarele Studii de Fezabilitate si Proiect Tehnic, si vom astepta pana in 2050 primul tren de mare viteza din tara, primul TGV (prefer acronimul din franceza, cred ca s-a impamantenit si la noi termenul).

Intr-o lume in continua schimbare si martori – pe cand oare si actori pe deplin implicati ? – la o Globalizare care accelereaza, noi romanii parca vream sa urlam tare ca ne dorim sa ramanem marginali, colonizati economic.

Responsabilii ar trebui sa CONDUCA tara cu VIZIUNE si RESPONSABILITATE; in schimb, ei pun pe masa cifre si termene pentru una, chiar doua generatii dupa ce “isi fac plinul” cu un ochi la vigilentul DNA, termene care starnesc rasul si care par sa spuna: am pierdut trenul globalizarii, “aruncam prosopul …ca suntem un boxer de categoria musca si nu ne punem cu greii”; nu vrem sa prindem un loc de placa turnanta logistica pe un refacut “Drum al Matasii”…

Intre timp vicepremierul roman de Teleorman viziteaza China si vine cu vise despre un TGV mai rapid, dar la intrebarile presei spune ca “nu stim cum vor scoate investitorii (chinezi sau nu) banii”.

Pai EXACT de asta nu avem vreun exemplu de PPP (Parteneriat Public-Privat) functional, ca au lucrat la variile variante numai Politicieni populisti si eventual Avocati, nu si Economisti-Finantisti. Ori succesul unui PPP consta in MODELUL FINANCIAR si al sau ROIretun on investment, restul detaliilor juridice se rezolva !

In timp ce noi asteptam anul 2050 (sa speram ca termenul se respecta !), Europa de Vest va fi ajuns la a x-a generatie de TGV (curand Viena va fi legata de coridorul Paris-Frankfurt-Munchen dupa ce deja vechi coridoare ca Paris-Bruxelles-Amsterdam se leaga cu cele din Spania spre Madrid si Barcelona), iar China dezvolta linii spre Sud-Est, in Indochina (pentru o iesire la Oceanul Indian), si face planuri cu republicile din Asia Centrala sa lege Berlinul de Beijing printr-un TGV trans-asiatic, pe un nou “drum al matasii”.

Avand in vedere si nevoia de a fi COMPETITIVI economic, in atragerea de investitii si in exporturi, nu strict un TGV turistic si pentru comoditate, stau si ma intreb de ce nu investim noi romanii in studiul TELEPORTARII ?

Nu, nu glumesc, avem Fizicieni foarte buni in SUA, Canada, in tara, dar si in cadrul CERN din Alpii de langa Geneva, iar in curand si in cadrul super-proiectului stiintific pe baza de LASER pan-european – ELI-NP de la Magurele. Teleportarea a fost deja relizata cu succes de savanti americani si chinezi – in experimente diferite, la nivel de particule atomice (parca pentru a confirma din alt unghi ca materia nu prea exista, totul e informatie, cum zic Cartile Sfinte: “La inceput a fost Cuvantul”).

Sau poate glumesc, dar nu mai mult decat onor’ Guvernu’ !

Oricum ar fi mai ieftin si cu posibil ROI – retun on investment – mai ridicat in caz de succes (chiar si dupa ponderarea cu o probabilitate mult mai mica), decat sa bagam ZECI de MILIARDE de Euro in TGV si sa fim si ULTIMII din Europa si Asia care sa il avem (sa fie acolo par sa spuna “strategii” nostri), cu consecintele de rigoare asupra competitvitatii noastre economice si a investitiilor aferente… Plus: Nu ar fi mai bine in loc sa facem o retea de zboruri aeriene eficiente catre orasele mai indepartate din tara (pentru facilitarea zborurilor de afaceri), sa dezvoltam asadar Aeroporturile, TAROM pe rute interne si eventual un concurent low-cost? Si sa realizam la timp Autrostrazile spre Vest si drumurile de calitate intre toate regiunile tarii, bineinteles !

Iar pentru cei care vor turism si Sport, sa facem drumuri cu benzi mari, speciale, dedicate Bicicletelor si – de ce nu? – sa reinfiintam postalioane cu cai, pentru turistii nostalgici.

Lasand gluma la o parte, fie ca Turist, fie ca si Consultant mai putin grabit, un drum Bucuresti-Constanta cu trenul personal “ma costa” 1h pentru ca in rest CITESC lucruri care le citeam oricum si la birou / acasa; un Sibiu sau Iasi cam 2h, iar un Cluj sau Timisoara 3h, unde am scazut din timpul efectiv al calatoriei timpul utilizat productiv.

Cand mergi cu masina “castigi” 1-2-3 ore fata de CFR pe multe rute, dar timpul efectiv productiv (cateva telefoane importante, discutii cu colegii din echipa) scade la cel mult o treime din drumul total fata de 2/3 in exemplele anterioare.

Iar daca chiar conteaza viteza de a ajunge, avionul (mai scump in lei, e adevarat) te costa 3 ore oriunde in Romania: 1,X h pana la Otopeni si procedurile imbarcarii + sub 1h zborul + 30 minute transferul final.

TOTUSI, trecand peste acest exemplu personal si limitat, sunt multe afaceri care ar beneficia de un TGV, fie prin deplasarea mai rapida a antreprenorilor, managerilor si profesionistilor, cat si pentru partea de marfa.

Eu unul nu am fost inca cu TGV in Europa dar am fost cu Shinkansen cam 1.000 km in Japonia (parcursi in sub 4 ore pana la Tokyo) si cu Jinghu CRH dintre Beijing si Shanghai in 2009 (atunci facea 8-9 ore, azi e finalizat si face 4h 48’si ceva la 1.318 km). Recunosc ca eu l-am considerat impresionant pentru BENEFICIUL TURISTIC de a ajunge rapid unde vroiam.

In realitate, efectul sau e naucitor de important pentur Industrii si Servicii – atat oamenii cat si INFORMATIA critica circula altfel: citeam recent o ampla analiza NY Times care arata cum afaceri din interiorul adanc al Chinei s-au transformat peste noapte datorita faptului ca managerul unui producator de confectii si designerii nu mai fac 9-10 ore pana la orasele de coasta ci 3-4 ore, asa incat nu mai merg de 1-2 ori pe an la marile targuri, ci lunar, vad tendinte, negociza mai bine preturi de livrare si costuri s.a. Tineri de la tara sau din orase indepartate accepta MOBILITATEA spre orase mai dezvoltate stiind ca isi vor vedea familiile mai des s.a.

Pana cand vom vedea cu adevarat STUDIU DE OPORTUNITATE al dezvoltarii unui TGV in Romania – absolut necesar inaintea celor de fezabilitate si a proiectului tehnic, intreb din nou – nu investim mai bine in studiul Teleportarii ?

 

Radu Limpede

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.