TAROM – Daca pleaca actualul Consiliu de Administratie o sa fie mai bine ? Vom sti (sau nu) in 2014

23 octombrie 2013 09:49

Zemanta Related Posts ThumbnailManagementul profesionist in companiile de stat a pierdut teren in ultimele cateva luni. La jumatatea anului acesta eram de parere ca sunt sanse in anumite companii sa vedem si sa apreciem unele rezultate, dar se pare ca daca am dori tragem o linie la final de 2013 s-ar putea sa nu mai avem obiectul evaluarii, adica acei manageri si administratori considerati profesionisti – cel putin de catre cei care i-au recomandat si de catre cei care i-au numit, nu vor mai fi in functie. Nu insir aici succesiunea de demisii si demiteri, ci ma voi opri asupra cazului Tarom.

 

Scandalul de la jumatatea lui 2013 lasa senzatia ca cei din CA ar reprezenta cel mai mare rau care se putea intampla companiei

In lunile iunie-iulie doua viziuni contradictorii au inceput sa circule privind situatia de la Tarom. Rezultatele erau imbunatatite la nivel de pierdere neta, diminuata considerabil, insa gradul de incarcare al aeronavelor stagna.

Diminuarea pierderii a avut si o componenta conjuncturala, anume costul combustibililor in scadere, dar a fost si rezultatul unor economii marginale de costuri. Asadar era indreptatita viziunea unora dintre administratori (nu doar a Presedintelui CA, domnul Dan Pascariu), anume ca doar pe seama sansei si a conjuncturii nu se poate revigora o companie. Necesitatea cresterii vanzarilor a fost semnalata si de domnul Demetriade in mai multe randuri, nu doar din postura de Director Executiv.

Pe de alta parte, voci din interiorul companiei dar si din apropierea acesteia acreditau ideea nepriceperii si a servirii unor interese contrare Tarom. Daca ele veneau dinspre sindicate sau dinspre unii sau altii dintre reprezentantii salariatilor, probabil ca nu ar trebui sa mire pe cineva: in Planul de Management de la inceputul anului era indicata scaderea numarului de salariati cu 10% in 2013, de la circa 2.100 salariati pana catre 1.900. Critici acide au venit insa si din partea unui fost membru al Consiliului de Administratie, domnul Lucian Isar, care invita atunci opinia publica sa fie extrem de vigilenta privind contractele care urmau sa fie incheiate in acele luni – fie privitoare la flota companiei, fie la sediul Tarom sau orice alte subiecte care puteau fi suspectate a fi in detrimentul companiei. Daca citeai opiniile ai fi putut spune ca orice e preferabil pentru Tarom, doar sa nu mai fie acei oameni in CA.

Pe un astfel de fundal, orice idee similara celor implementate de companii internationale de succes, la noi a capatat o alta conotatie. Lufthansa si nu numai ei, au separat in companii distincte activitatile privind mentenanta, reparatiile si alte servicii. La noi, o astfel de idee a fi fost etichetata drept „divizarea Tarom pentru a fi mai usor vanduta pe bucati”. Turkish Airlines detine o companie low-cost, Lufthansa are Germanwings pentru a prelua si cererea servita de companiile de pe acest segment. La noi ar fi insemnat renuntarea la un brand national, caderea Tarom de pe un piedestal. Doar ca pe acel piedestal au mai stat in alte domenii si Oltchim si CFR Marfa si Posta Romana.

 

Mandria zborurilor pe distante lungi. Polonezii de la LOT au relansat destinatia Beijing in mai 2012, cu 8 luni inainte de a solicita ajutor de stat pentru a evita falimentul   

Consiliul de Administratie vede Tarom drept operator pe distante scurte si medii, insemnand acoperirea Romaniei, a unor destinatii europene acolo unde fluxul de romani este unul apreciabil (Spania, Italia, Irlanda, Franta, Belgia si alte cateva rute adaugate recent), iar partial acoperirea zonei Orientului Apropiat. Ori de cate ori s-a avansat ideea unor zboruri catre New York sau Beijing, contraargumentul a fost costul mare al operarii. Un astfel de zbor ar costa compania circa 100.000 dolari sau euro (combustibil, mentinerea echipajului timp de o saptamana la destinatie, reparatii, costuri aeroport), iar Tarom nu se afla in postura de a face experimente si a recastiga orizonturi. Tarom e in postura de a evita un deznodamant de tip Malev sau Air Italia — ultima fiind recent sprijinita de creditori privati cu inca 500 milioane de EUR.

Polonezii de la LOT ar putea oferi un indiciu suplimentar privind oportunitatea angrenarii in noi zboruri trans-continentale. LOT are zboruri catre Statele Unite de mult timp, iar in Mai 2012 tocmai anunta noua destinatie Beijing – detalii aici. La 8 luni distanta, in decembrie 2012, LOT solicita ajutor guvernamental pentru a evita falimentul, iar Comisia Europeana a acceptat acest sprijin acum cateva luni (detalii aici). Nu cumva s-a intins peste cat i-a permis „plapuma”? Acum, „succesul” LOT este de a nu cere inca un ajutor si in aceasta toamna, cand se estima o nevoie de inca 125 milioane dolari. Intre timp, la polonezi se vorbeste despre eficientizare a rutelor, despre scaderea numarului de salariati de la circa 2300 – tot cam cat are si Tarom, doar ca operatorul nostru aerian are cifra de afaceri la jumatate, asadar nimic nou in ce inseamna dificultatile si masurile de redresare ale unei companii aeriene.

Tot in regiunea noastra, Czech Airlines a cedat un pachet de 45% catre Korean Air pentru mai putin de 4 milioane de dolari, recunoscand implicit pericolul de a capota. Cam ce ar insemna si cum s-ar discuta in Romania daca Tarom ar anunta ca vinde un pachet de 49% pentru cateva milioane de dolari in scopul de a se asocia, de a-si intari pozitia, ca sa nu spun pentru a evita insolventa/falimentul ?

 

Vom afla in 2014 cine a avut dreptate. Sau nu ?

Nu este cert cine are dreptate in toata aceasta disputa de la Tarom – domnii Pascariu, Demetriade sau Heinzmann, Isar in trecut sau prin interventiile publice, ori altii. Nici nu cred ca acest aspect este, in final, cel decisiv. Ar fi decisiv daca Tarom va continua pe calea instituirii unui management profesionist – cel de acum sau altul, sau se va intoarce din inertie catre reperul de ineficienta pe care il avea in anii trecuti.

La momentul scrierii acestor randuri, nu este clar daca se va continua cu acelasi Presedinte CA sau daca vor fi numiti alti cativa administratori. S-au vehiculat in presa numele unui Secretar de Stat si al unui Consilier onorific al Premierului Victor Ponta drept posibili succesori in Consiliul de Administratie. Asadar, dupa ce au existat mai tot timpul in acest an intrebari si suspiciuni daca nu cumva CA-ul este tot unul din bratele statului si este tot un Consiliu tolerat politic, ei bine, numele vehiculate acum ar inlatura dubiile apartenentei politice, daca ar fi numite in functie.

Putem afla in 2014 daca miscarile actuale sunt oportune, sau putem foarte bine sa nu aflam nimic pe parcurs, iar la finalul anului viitor sa citim ca Tarom a mai pierdut 20-30 milioane EUR, asa cum citeam si pana in 2012.

Asadar, o sa fie mai bine daca o sa plece tot Consiliul de Administratie actual?

 

Opinie – Cristian Tudorescu

Distribuiți articolul

Etichete:

1 comentariu

  • Prostu' satului

    Componenta CA si chiar managementul (strain sau romanesc, profesionist sau politic, alb sau colorat, feminin sau masculin etc.) sunt chestiuni secundare la Tarom.
    Pozitionarea gresita intr-o industrie foarte complexa si dificila face ca starea „naturela” a Tarom sa fie aceea de a inregistra la nesfarsit pierderi (mari) si de a sta in spinarea statului, i.e. contribuabilului roman.
    Anii in care compania a facut ceva profit sunt putini si conjuncturali, exceptii de la regula generala, iar viitorul nu suna bine deloc. Asta e, mai bifam o gaura neagra…
    In ceea ce priveste privatizarea/vanzarea, amintiti-va ca a mai esuat cu brio cel putin o data, prin 2000 parca. Compania asta nu e vandabila decat la un pret complet inacceptabil dpdv politic in Romania, tara caprelor raioase cu coada pe sus.

    In putin alta ordine de idei, stie cineva de ce de catava vreme pe site-ul MinFin nu se mai pot accesa decat datele financiare din 2007 incoace… si eventual cum pot fi regasite celelalte? Ultima oara cand ma uitasem la Tarom, seria de date incepea din 1993…

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.