EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, PIETE FINANCIARE, Consultanta de Management & Financiara & Strategie

Rolul consultantului intr-o initiativa de Excelenta Operationala


EnsightManagement_OpiniaConsultantului_1Autor: Bianca Chican – Senior Consultant Ensight Management Consulting

  • Cum sa fac sa nu mai pierd bani si/sau sa-mi imbunatatesc cash-flow-ul?
  • Sunt clientii multumiti de produsul/serviciul meu?
  • Cum fac sa fiu mai eficient/productiv? Cum imi reduc costurile?
  • Este Excelenta Operationala o solutie la aceste probleme?
  • Care este rolul unui consultant in management intr-o asemenea initiativa?

 

Sunt intrebari pe care un CEO sau un Director de operatiuni si le pune in mod obisnuit si la care vom incerca sa raspundem in cele ce urmeaza. 

Avand in vedere climatul economic actual si presiunea asupra costurilor, excelenta operationala devine o tema importanta pentru majoritatea organizatiilor europene, o tema care aduce in echilibru implicarea completa a angajatilor, clientilor si furnizorilor cu valoarea pentru actionari si responsabilitate sociala.

Potrivit unui studiu lansat de Eurogrup Consulting in anul 2013 la care au participat peste 250 de repondenti, reprezentanti ai unor companii din diferite industrii activand in 6 tari europene (Franta, Germania, Portugalia, Romania, Belgia si Olanda), Excelenta Operationala este un demers dictat atat de conditiile economice recente, cat si de nevoile din ce in ce mai sofisticate ale consumatorilor care, in final, se traduc prin produse/servicii de o calitate mai buna, la un pret rezonabil, livrate la timp.

Conform aceluiasi studiu, 81% dintre repondenti au afirmat ca Excelenta Operationala este o tema care-i preocupa, iar 50% dintre acestia vor lansa o noua initiativa in acest sens in anii care urmeaza.



Ce presupune o initiativa de Excelenta Operationala?

Cele mai importante elemente pe care le indica participantii la studiu ca facand parte din preocuparile lor pentru Excelenta Operationala sunt urmatoarele:

  • Optimizarea prin masurare si intreprinderea de actiuni in conformitate cu respectivele masuratori: cu alte cuvinte lansarea de initiative de optimizare (de ex: aplicand metode precum analiza cost-beneficiu, Lean, Remodelare de Procese – BPR etc., stabilirea de indicatori de performanta, masurarea si monitorizarea acestora, aplicarea de masuri corective etc.);
  • Orientarea catre client si satisfacerea cerintelor acestuia: cu alte cuvinte, compania trebuie sa afle ce asteapta cu adevarat clientul de la ea;
  • Reducerea complexitatii afacerii: revizuirea modelului de business. 


Consultantul vazut ca partener intr-o initiativa de Excelenta Operationala

Intr-o astfel de initiativa, consultantul devine partener al clientului, capabil sa ofere atat o viziune independenta si o perspectiva originala asupra situatiei clientului, cat si solutii concrete la problemele acestuia. El lucreaza cot la cot cu echipa de proiect a clientului pentru a-si atinge impreuna obiectivele stabilite de comun acord la inceput de drum.

Potrivit studiului de BPR lansat de Ensight in 2010 la care au participat peste 40 de companii din Romania reprezentand cu precadere industriile retail si distributie, telecomunicatii, serviciile financiare si alte servicii profesionale, organizatiile incearca sa suplineasca lipsa de competente interne (ex: Project Management, Change Management) prin utilizarea consultantilor externi in rol de facilitator al comunicarii, manager de proiect si resursa aditionala, dar rolul lor primordial ramane cel de expert metodologic sau functional.

Din punctul de vedere al respondentilor, cele mai importante avantaje ale implicarii consultantilor externi sunt experienta in proiecte similare, obiectivitatea și calitatea serviciilor.

 

De ce platesc clientii, in general, un consultant?

In linie cu cele de mai sus, vom prezenta in cele ce urmeaza cateva idei referitoare la asteptarile clientului de la consultanti, culese atat informal cat si formal, de-a lungul timpului, de la clientii Ensight. Acestea se regasesc si in „Ghidul de Bune Practici pentru Consultanti” :

  • Sa aduca valoare adaugata prin aplicarea unor metode care s-au dovedit eficiente in proiecte similare din aceeasi industrie sau industrii conexe;
  • Sa analizeze problemele, sa traga concluzii, sa gaseasca si sa evalueze posibile solutii (de preferinta solutii inovatoare) si sa faca recomandari;
  • Sa identifice sursele de castig si de pierdere ale afacerii;
  • Sa ofere o opinie independenta.

 

Iata, mai jos, ce spun formal unii dintre clientii Ensight referitor la rolul consultantului intr-o initiativa de Excelenta Operationala:

  • „Facilitarea si eficientizarea procesului de schimbare, avand o viziune globala si impartiala asupra activitatii organizatiei” – Project Manager, Servicii financiare;
  • „Clientul doreste un consultant care sa-i stea la dispozitie ori de cate ori este solicitat, sa aiba sentimentul de protectie, ca nu este singur in fata proiectului” – Project Manager, Energie;
  • „Sa existe „chimie” intre cele doua parti. Daca persoana trimisa de compania de consultanta nu are aptitudini pedagogice, nu se face placute si chiar dorita, experimentul esueaza. E foarte importanta.” Ex-Director de Achizitii, Energie;
  • Transferul de cunostinte si accesul la bune practici de gestiune procesuala si organizationala (sau corporativa)” – Project Manager, Servicii financiare;
  • „Sa colaboreze cu clientul pentru gasirea celei mai bune solutii (in sensul de brainstorming) si nu sa impuna clientului solutii limitate care au functionat la alti clienti. (Aceeasi boala se manifesta diferit la doi bolnavi)” – Project Manager, Energie.

 

In concluzie, la finalul proiectului, cand tragem linie si analizam ce s-a intamplat, cu bune si rele, marea majoritate a clientilor afirma ca munca consultantului a adus valoare adaugata companiei, consultantul dovedindu-se un sprijin atat in realizarea sarcinilor proiectului, cat si in mobilizarea echipelor, in facilitarea si eficientizarea procesului de schimbare si comunicare.

Ca sa ilustram si in cifre, experienta noastra acumulata in proiecte pentru clienti din diferite industrii arata ca solutiile recomandate in urma analizei conduc in mod tipic la urmatoarele beneficii:

  • Cresterea marjei procentuale cu 1-2%;
  • Diminuare stocurilor cu pana la 15-20%;
  • Scaderea cheltuielilor operationale cu pana la 25%;
  • Scaderea duratei proceselor in medie cu 50% (pentru organizatiile slab automatizate).

 

Bineinteles, companiile se pot angaja in proiecte de Excelenta Operationala si singure, cu resursele interne disponibile. Dar cand se hotarasc sa ceara asistenta consultantului – fie pentru o minte in plus (expertiza / metoda / viziune inovatoare), fie pentru o pereche de maini in plus (resurse suplimentare in proiect), clientul are, de obicei, doar de castigat. Iar succesul clientului pentru noi inseamna nume bun in piata, recomandari si, implicit, mai mult business.

 

SiglaEnsightAcest articol este oferit de Ensight Management Consulting

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.