La saorma forfetata – Opinie Cristian Paun

20 septembrie 2013 10:47

cristian_paunPoliticienii de azi si de ieri sunt toti o apa si un pamant. Dupa ce faci spume la gura impotriva impozitului minim (forfetar) introdus de Pogea in 2009 constientizand efectele sale dezastruoase pentru economia romaneasca, mai ales la nivelul IMM-urilor si clasei de mijloc, sa te transformi acum in promotor al unei masuri identice trecand cu arme si bagaje in tabara cealalta (a sustinatorilor unui astfel de tip de impozit), este de-a dreptul hilar si absurd. Cu ce e mai virtuos acum impozitul forfetar dupa ce l-ai hulit cat ai fost in opozitie? Evident ca si atunci, si acum, argumentele contra unei astfel de impozitari sunt valabile. Cei mai aprigi contestatari ai impozitului forfetar din trecut (Maria Grapini de exemplu) nu mai prididesc acum sa ne convinga de beneficiile pentru “mancatorii de saorme” ale acestei masuri.

Care sunt avantajele acestui impozit in viziunea conducatorilor luminati? Reducerea evaziunii fiscale si sporirea incasarilor la bugetul statului sunt singurele avantaje pe care politicienii le prezinta in fata celor care vor suporta costul acestei masuri. Evident ca se observa clar ca acestea nu sunt avantaje pentru contribuabil ci exclusiv pentru bugetul statului pe care il distribuie politicianul, si nu de putine ori in avantajul exclusiv al sau (mai multi bani disponibili pentru sanatate nu inseamna ca vom avea sanatate mai multa sau mai bine tratata). Cum sa nu laude politicianul forfetarul pe saorma daca el va fi o placinta gustoasa pentru el si familia lui furata de la gura celorlalti cu tupeu si cu minciuna.

Este forfetarul actual (varianta 2013) diferit de forfetarul lui Pogea cum insista sa ne convinga actualii guvernanti? Intr-o anumita masura da, intr-o alta nu. Forfetarul tot forfetar ramane ca principiu, adica un impozit minim platit pe o afacere, indiferent daca ai profit sau nu. In guvernarea anterioara forfetarul s-a aplicat in corelatie cu cifra de afaceri: firmele au fost obligate sa plateasca sume pornind de la 500 de euro la 10.000 de euro pe diferite paliere de cifra de afaceri (de exemplu, pentru o cifra de afaceri intre 0 si 52.000 lei se platea o suma fixa de 2200 lei, si pentru acele afaceri a caror vanzari depaseau 129.000.001 lei se platea o suma maxima de 43.000 lei, echivalentul a 10.000 euro). Actualul impozit functioneaza la fel (o suma minima de plata), fiind insa aplicat doar unui sector de activitate (hotelarie, restaurante, baruri) unde, chipurile, evaziunea fiscala e foarte mare. In plus, suma minima de plata este ajustata nu doar in functie de dimensiunea afacerii (numar de mese, scaune, capacitate de cazare, suprafata) ci si de sezonalitate si de amplasament. E un forfetar, chipurile, adaptat mai bine la specificul afacerii (o iluzie insa, a se vedea mai jos). Conform estimarilor (vezi aici), o spalatorie auto de suprafata 500 mp (25 m x 20m) va plati anual 45.000 lei. Acest impozit in varianta Ponta pare, mai degraba, un impozit pe proprietate sau un impozit imobiliar si nu unul conectat la afacere. Este mult mai oneros si mult mai distructiv decat varianta sa anterioara (la fel de proasta si ea) cu efecte negative mai ample si care vor veni mult mai repede decat se asteapta guvernantii.

Dar va insemna forfetarul pe saorma mai multe incasari la bugetul statului sau mai putina evaziune? Evident ca nu. Argumentele sunt cat se poate de clare:

  • Forfetarul propus de actualul guvern este mai mare si mai impovarator decat cel propus in varianta din 2009: daca in 2009 plateai in functie de cifra de afaceri, acum platesti in functie de suprafata. Indiferent daca spalatoria are sau nu clienti care sa acopere acest impozit, suprafata este cea care intra in formula de calcul. O saormerie de 30 mp va trebui sa suporte un impozit de 2800 euro (12.600 lei), indiferent daca are vanzari mari sau mici. Efectul imediat va fi acela de inchidere a multor localuri / spatii de cazare (multe facute prin fonduri europene) care nu vor putea acoperi aceste impozite. Daca aceste afaceri, multe afaceri de familie se inchid, statul nu va mai avea ce sa incaseze. Alternativa va fi si evaziunea fiscala care se va pastra in continuare la cote ridicate, pentru ca eradicarea evaziunii nu depinde decat de nivelul taxelor, care, in acest caz, va fi clar mai mare decat in varianta unui procent din cifra de afaceri sau din profit.
  • Forfetarul nu rezolva evaziunea fiscala din domeniul serviciilor pentru ca evaziunea mare nu era pe impozitul pe profit ci pe TVA mai degraba. Pe faptul ca omul nu factura sau nu taia chitanta. Prezumand din pix cat ar trebui sa fie impozitul pe venit la nivelul unei afaceri de tip saormerie si omogenizandu-l la nivelul intregii piete nu faci decat sa ignori conditiile de piata si incertitudinea cu care opereaza aceste afaceri.
  • Faptul ca nu incasezi mult din acest sector nu inseamna neaparat ca ai evaziune fiscala acolo. Afacerile de tipul pensiuni, vulcanizari, spalatorii auto, restaurante, baruri, saormerii sunt afaceri care nu au grad tehnologic ridicat. Sunt afaceri unde concurenta e foarte mare (oricine poate deschide si administra astfel de servicii fara prea multa scoala sau pregatire antreprenoriala). Marjele de profit sunt foarte reduse in acest domeniu. Venind acum si obligand aceste afaceri sa obtina un profit minim pe care sa il transfere catre stat, multe nu vor rezista si isi vor inchide portile foarte rapid, la primele raportari contabile.
  • Spre deosebire de alte tari, unde mancarea este mai putin fiscalizata (in Franta avem TVA diferentiat la alimente de 5%), la noi se aplica un TVA de 24% pe tot ce inseamna paine, carne, lapte sau oua care sunt materii prime vitale ale unui restaurant. Deja statul fiscalizeaza semnificativ mai mult decat in alte tari acest domeniu. Cum ramane cu turistii sau cu turismul ca sector? In conditiile forfetarului, tarifele de cazare vor fi si mai mari in Romania fata de Bulgaria, de exemplu. Incasarile din turism vor scadea si ele semnificativ foarte repede, chiar daca unii hotelieri sunt multumiti. Multumirea lor vine din faptul ca vor muri mai intai spatiile de cazare si restaurantele mai mici, care vor lasa loc de piata celor mari. Dar e un calcul gresit care pe termen lung nu tine.
  • Serviciile reprezinta un sector foarte intensiv in munca. O spalatorie auto sau o saormerie sunt, mai degraba, o afacere de familie din care nu scoti profit cat scoti salarii. Salariile deja sunt si ele extrem de impozitate. Daca la un impozit pe munca usturator mai adaugi si forfetarul care nu va tine cont de vanzari ci de suprafata ai o problema clara. Va trebui sa angajezi oameni in plus care sa lucreze exclusiv in a produce saormele suplimentare care sa permita mai intai achitarea impozitului (si nu putine, la un impozit de 2800 euro pe an asta inseamna cam 1000 de saorme, cel putin).
  • Inchiderea evidenta a afacerilor va pune si mai multa presiune pe consumator in final (vreo 100.000 de afaceri s-au inchis datorita impozitului din 2009). Saorma va deveni mai rara si, deci, mai scumpa. O crestere a preturilor este estimata si prin prisma faptului ca, intr-o prima faza, saormarii vor incerca sa puna in pretul saormei acel impozit forfetar. Se vor lovi insa de puterea noastra de cumparare si nu le va fi usor. Multi vom reconsidera pachetelul de acasa sau gatitul in familie.
  • Inchiderea afacerilor din acest domeniu, care pentru mine e evidenta, va duce la si mai mult somaj adica costuri sociale suplimentare care vor cere impozite sau datorii suplimentare.

Concluzia este cat se poate de clara pentru mine. Acesti guvernanti nu isi doresc ca Romania sa iasa din criza. Isi doresc sa ne impinga si mai tare in criza pe unii conservandu-si privilegiile si neputinta de a reforma statul roman. Guverneaza impotriva romanilor, la fel cum au facut-o si cei dinaintea lor. Ingreuneaza si amana periculos de mult iesirea din criza. Nimeni nu a iesit din criza prin taxe si inflatie mare. Si nici prin datorii si deficite. Oricat de mult se chinuie sa ne convinga de binele pe care ni-l doresc, nu fac altceva decat sa ne amplifice saracia si dependenta de ei.

Deja ma gandesc serios sa imi spal mai rar masinasa mananc si mai rar in oras si sa renunt definitiv la turismul pe plaiurile mioritice. Nu de alta, dar in final, tot eu voi plati acest impozit forfetar intr-o forma sau alta. Il platesc pentru ce?

 

Nota: Aceasta opinie a fost publicata si pe Blogul personal al Prof. Cristian Paun, blog gazduit de portalul Finantare.ro 

Puteti vota in continuare mai jos, in cadrul sondajului EconomicZoom privind oportunitatea introducerii acestui impozit forfetar

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.