FESTIVALURILE de Muzică și Culturale – sarea si piperul fiecărui oraș care nu vrea să rămână adormit economic și turistic

3 august 2019 16:00

România are și ea – precum orice altă țară din Europa sau de pe glob – orașe „unde nu se întamplă nimic” și orașe care „sunt pe val”. Primele sunt fie orașe-dormitor aflate langă metropolele sau orașele mari ce concentrează atenția și viață publicului din zonă, fie inerte din cauza unui mix toxic de autorități locale fară inițiativă și lipsa unui antreprenoriat local efervescent.

Sursa foto: Libertatea

Chiar dacă în unele orașe Primăriile, Consiliile Județene s.a. au fost deschise și au atras investiții – cu precădere cele industriale fac diferența pentru dezvoltarea sustenabilă pe termen lung -, chiar dacă în altele Antreprenorii locali au compensat lipsa inițiativelor pro-business ale autoritătilor locale – să ne amintim că cei mai mari antreprenori cu capital românesc vin din regiunea saracă și nelegată la autostrăzi a Moldovei -,

…cu toate acestea viața „cu sare și piper” a unei comunităti nu este dată doar de ce se întâmplă în fabrici și pe ogoare, sau în depozitele de logistică. Și nici măcar de consumul ce a explodat în mallurile și centrele comerciale atotprezente.

Aici intervine și poate face diferența așa-numita „industrie de Divertisment” / „Entertainment” și sectoarele creative de nișă – și mai ales cele din zona Culturii, fie ea de mase sau nu, care reușesc să „puna un oraș pe hartă” sau – prin eșec sau prin lipsa – să îl lase adormit. Și nu vom aborda în aceasta scurtă serie de analize zona de TV sau de cineplexuri în mall-uri sau pe cea de pariuri sportive sau „de păcănele”, deși după CAEN toate acestea se revendică ca fiind pe sectorul de Entertainment.

Încă din anii ’90 – pe când țara era în acea perioadă de Tranziție ce părea nesfârșită, cu resurse economice puține dar cu un idealism ridicat – au pornit Festivaluri de Cultură sau de Muzică care au reușit „să pună pe harta” cate un oraș: „Awareness” în ce privește atracția turistică & Brand la nivel național sau internațional.

FITS – Festivalul de Teatru de la Sibiu – aflat deja la a 26-a ediție în 2019 (și în Top 3 mondial ca amploare) – a pornit cu mult înainte ca orașul să devina Capitală Culturală Europeană în 2007 (și chiar cu mult înainte ca Primarul ales de 4 ori și astăzi Președinte al țării să ia decizii salutare privind atragerea de investiții și implicit de forță financiară la bugetul local).

„În 1993, un grup condus de Constantin Chiriac, actor la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, s-a hotărât să dăruiască orașului un Festival de teatru. Un demers pornit exclusiv din dragostea de oraș, dragostea de teatru și dorința de a oferi comunității un reper, un motiv de mândrie și bucurie”.

În deceniile ce au urmat, multe alte festivaluri s-au născut și au decolat spre succes și notorietate internațională, sau – după caz – fie au fost retrase, fiind înlocuite de alte inițiative, fie au rămas cu un renume strict local.

Sursa: www.weradio.ro

Din cele care au reușit să „tragă după ele” cate un oraș și faima sa la nivel național și internațional, amintim TIFF Cluj pe Cinema și Festivalul Enescu de Muzica clasică – din doi în doi ani în Capitală.

În anii recenți, câteva FESTIVALURI de Muzică Electronică de Dans, de Muzică de nișă / „alternativă” sau de Muzică Rock – orientate spre publicul tânăr – au reușit același lucru: să devina BRANDURI naționale/internaționale și să poată „tracta” pentru câteva luni imaginea turistică și culturală a orașului gazdă.

Modul în care aceste festivaluri au modelat imaginea orașului sau zonei în care aveau loc s-a realizat atât mediatic (campanii pentru câteva săptămâni sau chiar luni), cât și prin veniturile generate comunităților locale – cazare & servicii de transport & masă s.a.

În ordinea apariției „pe piață”, aceste festivaluri cu mare notorietate sunt: Electric Castle (Bonțida, Cluj), Untold Cluj-Napoca, NeverSea Constanța și AfterHills Iași.

 

Episodul 1: Festivalurile de Muzică Electronică & de Dans & Alternativă:

 – Untold / Electric Castle / NeverSea / AfterHills –

Ca cifră de afaceri generată oficial – care oricum reprezintă doar o parte din efectul economic direct și indirect asupra orașului -, cel mai mare este Untold Cluj, cu 15 mil. euro în 2018 și o marjă de profit de 10%.

Neoficial însă, zeci de mii de turiști au fost cazați în Cluj-Napoca pe perioada festivalului. La 350 mii participanți în 2018 – din care „unici” 100.000 – conform organizatorilor, este clar că jumătate sau mai mulți au fost clujeni. Dar restul au plătit cazare (dacă nu cumva au avut rude sau prieteni gazdă în oraș).

Clujul are o capacitate de primire turistică de numai 5.588 de camere în hoteluri și pensiuni la nivel de județ (la 31 iulie 2018 – date INS). Din acestea, grosul sunt în orașul-reședință de județ.

Ziarul Financiar scrie (17 iunie 2019): Cluj-Napoca, al doilea pol de business al ţării după numărul de firme prezente, are 68 de hoteluri, cu 6.300 de locuri, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Capacitatea totală de cazare se ridică la cca. 12.000 de locuri în toate structurile turistice.

Pe lângă acestea se mai adaugă „apart-hotelurile” scoase pe platforme ca AirBNB și Booking.com. O astfel de cameră oferită în perioada festivalului (cu câte 3 persoane sau 4 persoane în cameră – adică un regim echivalent cam cu un … hostel) atingea cotații gen 250 – 300 euro pentru 4 nopți.

Pachet Bilet – Cazare 3 persoane în camera pentru 4 zile (Avram Iancu 01.08 – 05.08) – 1.374,11 RON  

Pachet Bilet – Cazare 4 persoane în camera pentru 4 zile (Avram Iancu 01.08 – 05.08) – 1.199,57 RON   

Adică 60 – 75 euro pe noapte pe cameră, de împărțit la numărul de tineri care vor dormi împreună. Un pachet de cazare pe durata festivalului ar costa astfel între 60 și 100 euro de om. Dacă avem de a face cu cupluri ce doresc să stea singure, prețul se ridică spre 120-150 euro de om. Iar la hoteluri – cel puțin dublu fată de aceste tarife – luate din timp.

Un Booking.com „single” căutat cu 3 săptămâni înainte de festival generează o singură ofertă „ieftina” la 1.400 lei = 300 euro (și aceasta în comune din jur)! Ziarul Adevărul scria recent că:

„Pe paginile speciale pentru rezervări mai puteau fi găsite camere începând cu 271 de euro pentru patru nopţi, la un han din localitatea Tureni, la circa 20 de kilometri de Cluj, şi 2.536 de euro, preţ cu care putea fi închiriat un apartament în centrul oraşului. De altfel, în această perioadă preţurile camerelor sunt mult mai scumpe decât în mod obişnuit, ajungând în unele cazuri să fie chiar şi de 10 ori mai piperate…”

În concluzie, dacă la Untold Cluj 2018 au fost 30 de mii de turiști care și-au luat cazare, orașul a câștigat de pe urma lor între 5 milioane de euro și 9 milioane de euro (calculat la pachet intre 160-300 euro). Pe servicii de masă sau de transport sau pe băutură consumată – probabil că încă pe atât.

Cifra de afaceri oficiala a Untold a inclus sponsorizări Corporate, așa încât probabil că pe abonamente clientul mediu a plătit mai puțin decât ar indica cei 15 milioane euro / 100.000 unici (cu câte 3,5 intrări zilnice în medie) = 150 euro / om.

Sursa: www.stiridecluj.ro

Untold festival de muzica electronica de dans (EDM)

– primul weekend din august: 4 zile

– 2019: 1 – 4 august 2019, Cluj-Napoca

– 2018: aproximativ 355.000 de participanți

Price: 4-day pass: 549 Ron (4-day VIP pass: 1.100 lei)

Preț pre-sale abonament 4 zile: 549 Ron (abonament 4 zile VIP pre-sale: 1.100 lei)

Abonament Access General 4 zile – Faza VI     892,32 lei     

Bilet prima zi – Faza I         300,96 lei     

Bilet pe zi 2 – 4 – Faza I       385,43 lei    

Dar Clujul a câștigat probabil încă o sumă între 20-30 milioane de euro – banii pentru cei ce au oferit cazarea și hrana, transportul și băutura. Și cine știe câte alte servicii.

Bugetul anual al municipalității – pentru comparație – este de cca. 250 milioane de euro. E adevărat, aceștia fiind banii aferenți serviciilor publice și investițiilor publice și personalului bugetar local – fără traiul sau distracția de zi cu zi – pentru care clujenii au alți bani – din salarii (locul 2 pe țară deja, după Capitală) și din antreprenoriat.

Bugetul general al municipiului Cluj-Napoca pentru anul 2018 este de 257 milioane de euro, în scădere față de anul trecut, când bugetul general a fost de aproape 296 milioane de euro. 

Dar, ca metafora, putem afirma că într-un weekend prelungit se generează practic „al 13-lea salariu” pentru oraș – generat de succesul acestui festival.

Și totuși, nu acesta – NU EFECTUL MONETAR BRUT – că cel net implică și costurile – D.J.-ii străini pleacă cu banii în țara lor; mâncarea de gătit a costat s.a. – așadar în mod cert nu efectul monetar brut este cel mai important pentru Cluj. Nici măcar cel net…

Ci faptul că – împreună cu mai demult lansatele TIFF = Transylvania International Film Festival (aflat la ediția a 18-a în 2019) și cu festivalul de muzică electronică de nișă / alternativă ELECTRIC CASTLE de la Castelul Banffy din comuna limitrofă Bonțida (aflat la ediția a 7-a în 2019) – Cluj-Napoca a devenit treptat unMUST SEE” pentru turiștii români și pentru cei străini care ne vizitează țara.

Chiar dacă cei mai mulți turiști nu își iau concediu sau chiar nu își permit să vină exact în perioada acestor festivaluri, ci se bucura de faima și atmosfera orașului în restul anului. Sau pe perioada unor festivaluri mai reduse ca amploare, dar care au farmecul lor: ex. „Jazz în the Park”.

Îi zice Awareness în termeni de Marketing – și stă la baza reușitei Brandului de Oraș!

Sursa: www.jambase.com

Electric Castle

– 2019: 17 – 21 iulie 2019, Bonțida, lângă Cluj-Napoca

– 2018: peste 200.000 de spectatori din peste 30 de țări; 2019 – cifra identică

Abonament Acces General pre-sale: 549 lei (Abonament Premium: 899 lei)

Abonament Acces General: 599 lei (127 EUR)

Pachet Abonament Acces General + Camping: 719 lei (152 EUR)

Preț bilet prima zi: 249 lei (53 EUR)

Preț bilet oricare din următoarele 4 zile: 299 lei (63 EUR)

Recent, 2 alte mari orașe au dobândit astfel de festivaluri de muzică: Iași și Constanța.

IAȘIUL – cel plin de studenți și de cultură – și-a organizat un festival cu muzică mai diversă / spre alternativ – semănând cumva mai degrabă cu Electric Castle decât cu Untold: AFTER HILLS – în 2019 la a 3-a ediție – devenind deja punct de atracție pentru tinerii din toate orașele Moldovei.

Sursa: www.radioiasi.ro

AfterHills Iași

2 weekenduri consecutive: 23 – 25 august + 30 august – 1 septembrie 2019

480 RON / weekend sau 720 RON / double weekend pass

100.000 de festivalieri au petrecut la Afterhills în perioada 31 mai – 3 iunie 2018, conform cifrelor oficiale oferite de către organizatori.

Numărul de artişti prezenţi la Afterhills s-a dublat comparativ cu anul 2017, iar numărul de scene a crescut la 10, varietatea de genuri muzicale fiind şi ea mult mai mare.

Totuşi, chiar dacă la festival au fost prezente persoane de toate vârstele, organizatorii au menţionat că cei mai mulţi se încadrează în segmentul de vârstă 25 – 35 de ani, iar participanţii cei mai numeroşi, conform statisticilor realizate de reprezentaţii Afterhills, au venit, în ordine, din Iaşi, Bucureşti, Cluj, Timişoara, Chişinău, Braşov şi Bacău.

2018: Abonament festival (preț întreg) – 470 lei

Abonament festival + Acces camping (preț întreg) – 520 lei

Loft VIP Pass – 970 lei

Iar în CONSTANȚA – după mai multe festivaluri care au avut succes local, dar „nu decolaseră” spre faimă dincolo de nișa lor*

* O excepție a fost Liberty Parade – celebru acum unu-două decenii (Plaja Saturn și VamaVeche); o alta este SunWaves Mamaia-Nord – deja de 12 ani;

– organizatorii clujeni ai Untold au creat NEVERSEA – deja la a 3-a ediție în 2019 – devenit deja foarte popular pentru publicul din sudul României și mai ales din București – public ce își face minivacanțe de câte un weekend prelungit pe litoral.

Sursa: www.play.google.com

NeverSea

– festival de electro-dance la a 3-a ediție, singurul care are propria plajă –

4 – 7 iulie 2019, Constanța

– 2018: peste 210.000 de spectatori

– 2019: peste 240.000 de spectatori (Ziarul Bursa)

– 2019: >1.000 persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale din partea echipelor de prim-ajutor

– aplicație pe smartphone

Preț abonament 4 zile pre-sale: 449 lei (abonament 4 zile VIP: 900 lei)

Abonamente acces general – 603,9 de lei

Abonamente VIP – 990 de lei

Bilet ziua 1 sau 2 – 275 lei

Bilet ziua 3 sau 4 – 302,5 lei

Potrivit firmei de consultanță Frames, citată de G4Media.ro, „240.000 de spectatori la Neversea, peste 200.000 la Electric Castle, 60.000 la Bon Jovi … cei peste 1 milion de spectactori din acest sezon vor duce piața festivalurilor din România la un record istoric, dincolo de granița de 600 de milioane de lei.

Afacerile din acest sector (cod CAEN 9002) au atins, în 2018, nivelul de 472,6 milioane de lei (101,5 milioane euro – Nota EconomicZoom), cu 80 milioane lei peste 2017″. …

FRAMES estimează așadar că sectorul va crește de la 100 mil. euro în 2018 la 130 mil. euro în 2019 și la peste 1 miliard lei = peste 200 milioane euro anual în 2021-2022.

” …Neversea SRL Cluj, afacerile au crescut față de 2017 cu 7,4 milioane de lei, atingând nivelul de 25,2 mil.lei (5,4 milioane euro – Nota EconomicZoom) în 2018″.        

Pe baza datelor de nr. participanți și comparând tarifele, putem ESTIMA că aceste 3 mari festivaluri –  „veteranul” Electric Castle și „novicii” NeverSea și AfterHills – generează un efect economic – încasări directe și indirecte – de 1/3 până la 1/2 din cel al liderului Untold (unde calculasem un total de 35-45 mil. euro).

Cum spuneam – un binevenit plus la bunăstarea comunităților locale gazdă, dar și ceva mult mai important: Brandul de Oraș.

Așadar, cine va emula oare în anii ce vin succesul turistic și mediatic și de brand al Clujului ? Constanța cu NeverSea? Iașiul cu AfterHills? Dar alte orașe, ce plănuiesc?

 

Ramâi lângă EconomicZoom pentru Episodul 2Concertele și Festivalurile ROCK în 2019″ – ce va fi publicat la mijlocul lunii August 2019 – și pentru Episodul 3Marile Festivaluri Culturale ale României” – programat pe final de vară.

 

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.