Episodul 2: Estimări de venituri din concerte și festivaluri ROCK în 2019

14 august 2019 18:00

Sursa: StiriDB

Segmentul ROCK de pe piața muzicii nu se lasă mai prejos ca anvergură comparativ cu marile festivaluri de muzică electronică sau de dans prezentate în primul episod, având chiar vânzări fulminante (biletele la Metallica au fost epuizate în primele 24 de ore de la punerea în vânzare – record național) și speculative (un bilet la categoria gazon B, care costa 285 de lei, se găsea pe OLX la preţuri cuprinse între 800 şi 1.200 de lei, scria News.ro).

Un studiu realizat de Frames (via Business Express), arată că festivalurile și concertele din România vor ajunge să genereze vânzări de peste 600 de milioane de lei anul acesta 2019, după ce vor fi atras peste 1 milion de spectatori. Studiul Frames arată că cifra de afaceri medie la nivelul industriei a crescut semnificativ în ultimii ani, de la 225.268 de lei în 2010, la 381.633 de lei în 2018.

Dincolo de biletele vândute, festivalurile încasează zeci de milioane de lei / euro din servicii: mâncare, băuturi, transport, turism, produse promoționale și afaceri conexe. Analiștii de la Frames spun că festivalurile s-au transformat într-un adevărat business, iar piața festivalurilor din România a înregistrat una dintre cele mai spectaculoase creșteri din economie.

Publicul Rock are cea mai veche cultură a participării la concerte, iar cei ce nu le frecventează pot fi surprinși de faptul ca audiența se reînnoiește cu generații tinere. Poate că atracția acestor concerte pentru turismul de concerte nu este lafel de mare ca pentru festivalurile de muzică de dans, având în vedere că formațiile rock concertează des în multe locații, dar nu este surprinzător ca la concertele de anvergură să întâlnești turiști din țările vecine veniți special pentru aceste evenimente.

Pe partea financiară, estimările au fost făcute în funcție de capacitatea locației, organizatorii nefiind darnici cu informațiile legate de vânzări sau chiar cu cele legate de participare.

Metalhead Meeting Festival

– 2019: 10 iulie 2019, Arenele Romane, București

– 2019: SLAYER anunță ultimul show din carieră în România

Prețuri bilete:

  • South of Heaven (pe teren, fără loc, în fața scenei) – 300 lei în presale și 330 la intrare + taxă 10 lei
  • Premium (cu loc) – 260 lei în presale si 280 la intrare + taxe 10 lei
  • Acces General (cu loc) – 210 lei în presale și 230 lei la intrare + taxe 10 lei
  • Acces General LIMITED VIEW – 190 lei

Presupunând că media de 5.000 de locuri disponibile în Arenele Romane (Info Music) sunt vândute, 60% în picioare și 40% cu locuri (10% cu privire obstrucționată), veniturile din bilete ar fi fost de 1.316.000 lei. Estimând o medie de bere consumată per spectator la 5 pahare la 8 lei per pahar, consumul de alcool ar mai fi adus 200.000 de lei.

Total: 1,5 milioane lei

Sursa: Metal Wani

Rock the City

– 2019: 22 iulie, Piața Constituției, București

– 2019: The Cure & Editors

Prețuri bilete:

  • Diamond Circle: 390 lei
  • Golden Circle: 280 lei
  • GA/Standing: 220 lei

Piața Constituției poate avea și o capacitate de 100.000 de oameni (atingând 84.000 de spectatori la concertul lui André Rieu din 2015, conform Wikipedia), dar vom estima la nivelul de 25.000 de spectatori, identic cu concertul Iron Maiden din 2016.

La o vânzare estimativă de 10% Diamond și 30% Golden, vânzările totale ar fi fost de 3.900.000 de lei, iar la o medie de 3 beri per spectator (mai puțin datorită dificultăților de organizare și servire a unui număr mai ridicat de spectatori), veniturile din vânzarile de băuturi ar fi fost cam de 600.000 de lei.

Total: 4,5 milioane lei

Sursa: Best Event

ARTmania Festival

– 2019: 26 – 27 iulie, Piata Mare, Sibiu

– 2019: Dream Theater, Architects, Opeth, Madrugada, Wardruna

Prețuri bilete:

  • Acces pe zi: 260 lei
  • Abonament 2 zile: 360 lei

ARTmania Festival este primul festival românesc care a dezvoltat în Romania ideea de îmbinare dintre artă și divertisment și este o platforma dedicată promovării tuturor formelor de expresie artistică inspirate din cultura rock.

Muzica este componenta de baza de la care a pornit totul, însă reprezintă doar o parte din experiența pe care festivalul a dorit să o ofere iubitorilor de artă din Romania și din străinatate. Pentru scopul exercițiului de estimare a veniturilor din concerte, vom analiza doar segmentul de muzică.

Festivalul ARTmania de la Sibiu a castigat trofeul categoriei „Best Small Festival” in cadrul competiției European Festival Awards 2018, fiind singurul festival românesc care a obținut o distincție la această ediție, conform Metal Head. În categoria „Best Small Festival” pot concura festivaluri care au o rată de participare pe zi de pana la 10.000 de persoane, inclusiv.

Din estimări, participația a fost de 9.000 de spectatori în total, cam 80% venind pentru ambele zile ale festivalului, veniturile din vânzări de bilete ar fi fost în jur de 3,1 milioane de lei, iar la o medie de 4 beri per persoană pe zi, încasările din vânzari de băuturi ar fi fost cam de 288.000.

Total: 3,35 milioane lei / 2 zile

Sursa: Metal Head

Open Air Blues Festival Brezoi

– 2019: 18 -21 iulie, Brezoi, Vâlcea

– 2019: a 3-a ediție, având cap de afiș pe celebra Beth Hart

Preț bilete:

  • Abonament Oferta Limitată – 150 lei
  • Abonament Presale – 200 lei
  • Abonament Normal – 250 lei
  • Intrare pe zi – 75 lei

În spiritul festivalurilor desfășurate în orașe de dimensiuni reduse, unde au un impact deosebit, amintim Open Air Blues Festival Brezoi – Vâlcea.

„Brezoi… un orășel de munte, cu 6.000 de locuitori și cu un istoric marcat de socialism, s-a transformat aproape peste noapte într-o capitală europeană a blues-ului. Primăria se implică, reușește să convingă Consiliul Județean Vâlcea să dubleze, în 2019, suma de 30.000 acordată. Vin, așadar 60.000 de lei de la județ, vin sponsori. Un calcul lejer duce către 250.000 euro suma cheltuită doar pentru artiști, pe cele 4 zile de festival. Potrivit organizatorilor, s-au vândut 9.000 de abonamente. Plus biletele pe zile. Plus chiriipezonele de campare. Plus cât s-a cheltuit local pe transport, cazări, mâncare, băutură”, scrie Libertatea în Nothing but the blues. LecțiaBrezoi

Luând în calcul 9.000 de abonamente vândute la prețul mediu de 200 de lei, câștigurile din bilete ar fi de 1,8 milioane de lei, alături de un câștig aproximat din camping și mâncare / băutura de 700.000 de lei.

Total / 4 zile: 2,5 milioane de lei

Sursa: Zile si Nopti

 Rockstadt Extreme Fest

– 2019: 1 – 4 august, la poalele Cetății Râșnov

– 2019: cea de-a 7-a ediție a Rockstadt Extreme Fest, unul din cele mai importante evenimente metal din Europa de Sud-Est

Prețuri:

  • Abonament – 390 lei
  • Bilet pe zi – 220 lei
  • Camping – 50 lei / 4 zile / persoană

Accesul la zona de camping (1 sau 2) se poate face numai in baza unui bilet valid pentru festival. Pentru fiecare camping există un număr de bilete limitat la 800. Prețul este de 50 lei / persoană pe perioada festivalului.

Estimările au aproximat 7.000 de persoane pe zi, 28.000 în total. Presupunând că 30% din participanți au venit doar pentru una din zile, totalul vânzarilor de bilete s-ar fi ridicat la 9,5 milioane lei.

Vom presupune că campingul va fi la o capacitate de 90%, acesta ar mai aduce 72.000 de lei. Vânzările de băuturi estimate cam la 5 beri pe zi ar fi cam 4,5 milioane. Mâncarea ar mai fi un element important pentru un concert cu camping de 4 zile, care ar aduce cel putin 1 milion de lei.

Total: 15,7 milioane / 4 zile

Sursa: Maximum Rock

Revenind la impactul economic și reputațional asupra comunității locale: de remarcat că un oraș atât de mic ca Râșnovul – este adevărat, ajutat și de apropierea sa de Brașov – se înscrie deja în circuitul turistic național și internațional cu cel puțin 4 obiective majore:

  • Cetatea Medievală renovată
  • Parcul cu Dinozauri traseu cu 100 de dinozauri în mărime naturală, atestați științific + locuri de joacă copii, căsuțe în arbori, un cinematograf 9D și un cinematograf 360°, trasee de aventură, labirint laser, soundbox, expoziții și zone interactive;
  • Rockstadt Extreme Fest
  • Festivalul de Film și Istorii Râșnov 19 – 28 iulie 2019, ediţia XI-a, numit si „Davos”-ul României – Filme. Concerte. Prelegeri. Școli de Vară. Competiţie Film Documentar. Dezbateri. Expoziţii; îl vom aborda ca studiu de caz în Episodul 3 al serialului „Festivaluri EconomicZoom„.

Sursa: Romania Insider

Metallica

-2019: 14 august, Arena Națională, București

– 2019: Dupa seria de concerte indoor din 2017 – 2018 ce a depășit recorduri în 29 de locuri de pe tot continentul, Metallica revine în Europa cu 25 de show-uri ale turneului Worldwired programate în peste 20 de țări.

Preț bilete:

  • Gazon A – 395 lei
  • Gazon B – 285 lei
  • Cat 1 – 685 lei
  • Cat 2 – 505 lei
  • Cat 3 – 395 lei
  • Cat 4 – 285 lei
  • Cat 5 – 235 lei

Pachete VIP:

  • Experiența ‘Dream No More’ – 9.950 RON per pachet – VIP1
  • Experiența ‘All Nightmare Long’ – 1.600 RON per pachet – VIP2
  • Pachetul ‘Shortest Straw’ – 910 RON per pachet – VIP3

Concertul a fost sold out în primele 24 de ore de la punerea în vânzare a biletelor, primele epuizate fiind categoriile de gazon, urmate de cele cu loc în tribune. Fiecare bilet cumpărat include și cel de-al 10-lea album Metallica, Hardwired… To Self-Destruct, în format digital.

In Romania, cel mai scump bilet la concertul Metallica a costat aproape 10.000 de lei. Speculatorii vand biletele pe site-uri de anunturi la suprapret.

Ed Sheeran, pe 3 iulie 2019, a atras 50.000 de spectatori pe Arena Națională, aproximativ cam cât Red Hot Chilli Peppers în 2012.

Având în vedere că capacitatea maximă a Arenei Naționale pentru un meci de fotbal este de 55.634 de persoane, iar cum o parte din arene – zona din spatele scenei – va fi compensata de zona de pe teren, vom estima participarea la maxim 60.000 de persoane, o treime pe gazon și două treimi în tribune. Estimând un 30% Gazon A și realizând o medie a prețului biletelor în tribune, câștigurile din bilete ar fi de 24,74 milioane de lei, neluând în calcul pachetele VIP. Anticipând dificultatea servirii numărului ridicat de participanți, estimăm un consum mediu de 3 beri pe spectator la 8 lei, ducându-ne la un venit din băuturi de 1,44 milioane de lei.

Total: 26,2 milioane de lei

Sursa: Eventim

Piața de Entertainment din România are un potențial de creștere semnificativă în viitor, iar în cadrul acesteia Festivalurile si Concertele Rock produc și ele venituri considerabile, dar și dezvoltare locală vizibilă în orașele mai mici.

Pentru scurta analiza a impactului financiar raportat la populație care urmează – vezi graficul de mai jos -, am considerat Veniturile Festivalurilor/ Concertelor aduse atât organizatorilor cât și comunității (cazare, masă, transport) față de Bugetele locale ale orașelor-gazdă, dar ajustat și cu parte din cele ale orașelor reședință de județ învecinate (Brașov pentru Râșnov și Râmnicu Vâlcea pentru Brezoi).

Dacă la cele ce se desfășoară în centrul orașelor (Sibiu și București) este simplu – raportăm la întreaga populație rezidentă și la puterea acesteia de cumpărare – reprezentate prin mărimea bugetului local, pentru orașele mici am adăugat și parte din populația resedinței de judet:

* am considerat Rm.Vâlcea cu un coeficient x 1/4 raportat la Populație / Buget = fiind la 36 km de orașul Brezoi (anume, fără pasionații ce își iau cazare la cort, doar partea de populație care deține automobil propriu ajunge ușor; va trebui și un coleg conducator auto care nu bea) s.a.

** în acelasi timp însă, Brașovul va avea coeficient de 1/2 pentru că, la numai 17 km, Râșnovul îi este precum un cartier mai îndepărtat => se ajunge și cu auto dar și cu un minibus sau taxi.

În lipsa acestor ajustări, Brezoiul ar fi avut un coeficient de 8,1%, iar Râșnovul de 36,3% sau de 36 x ori 1% = partea de buget local aferentă celor 3-4 zile de festival în cele 365 de zile ale anului !

Grafic: Economic Zoom

Un festival rock de câteva zile reprezintă 1% din cele 365 de zile ale anului. Pentru orașele mari sau medii, acestea aduc un surplus din venituri generate organizatorilor și comunității de 0,3%-0,45% raportat la Bugetul anual, în timp ce pentru orașele mici – chiar cumulând cu parte din populația din orașul reședință învecinat – festivalurile adaugă nu mai puțin de 3% față de bugetul anual, adică 300% față de durata de 1% aferentă întinderii temporale a festivalului.

Citește și Intro Serial FESTIVALURILE de Muzică și Culturale – sarea si piperul fiecărui oraș care nu vrea să rămână adormit economic și turistic ce include Episodul 1 „Festivalurile de Muzică Electronică & de Dans & Alternativă:  – Untold / Electric Castle / NeverSea / AfterHills”

 

Revino pe EconomicZoom pentru Episodul 3Marile Festivaluri Culturale ale României” – programat pe final de vară.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.