EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, MACROECONOMIE, Politica Monetara & Inflatia, Balanta de Plati & Politica Valutara

Document: Planul de adoptare a euro. Măsurile necesare – invers decât actualele politici publice

Autor: Alexandra Pele– Cursdeguvernare.ro

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a făcut public Planul Național de Adoptare a Monedei Euro și Raportul de fundamentare a acestuia.

Investițiile, reformele structurale şi consolidarea bugetară se numără printre cele mai importante probleme în calea aderării României la zona euro – se arată în Raport.

Ultimii ani au consemnat o reducere semnificativă a formării brute a capitalului în economie, care, dacă nu este compensată de câştiguri de eficienţă mari, poate afecta creşterea potenţială a PIB-ului în viitor. Aici este o problemă importantă pentru convergenţa reală sustenabilă, se arată în raportul citat.

O altă problemă priveşte nevoia de a corecta deficitul bugetar structural mare (peste 3% din PIB în ultimii ani). Iar aceasta corecţie nu poate avea loc fără a afecta economia şi ţesutul social în lipsa unei creşteri adecvate a veniturilor fiscale. Aceasta este o mare provocare pentru anii următori din perspectiva exigenţelor intrării în MCS II şi a aderării la ZE.

Pentru a avea spaţiu fiscal adecvat este nevoie de o creştere a veniturilor fiscale cu cel putin 3% din PIB în următorii 3-4 ani; aceasta ar putea implica o revedere a regimului fiscal, impozitarea tuturor veniturilor (declaraţii de avere şi venituri).

Raportul prezintă cele trei scenarii care arată perioada de timp în care România ar putea ajunge la o masă critică de convergență reală și structurală de 70%, 75%, respectiv 80%, în funcţie de două rate de creştere medii anuale:

  • o rată de creștere de 4%, plecând de la media ratelor de creştere PIB real din perioada 2000-2017 şi
  • o rată mai optimistă, de 5%, plecând de la ipoteza că România îşi va îmbunătăţi contribuţia factorilor de producţie la creşterea potenţială şi că va implementa reforme structurale favorabile creşterii economice.

În scenariul în care România îşi propune să atingă 75% din media zonei euro (nivel cel mai indicat pentru economia României, după cum rezultă din Raport), aceasta se poate realiza într-un interval de 9 ani (dacă se păstrează rata medie de creştere istorică de 4% pe an) sau în 6 ani în contextul unei creşteri cu o rată medie de 5% pe an.

Lista obiectivelor de aderare la zona euro

1: Reducerea decalajului de convergență reală şi corectarea unor dezechilibre macroeconomice

2: Îndeplinirea unor condiții de ordin structural între care:

  • creșterea veniturilor fiscale care să mărească „spațiul fiscal”si consolidarea finanțelor
    publice în mod durabil;
  • dezvoltarea infrastructurii;
  • creșterea gradului de competitivitate a economiei printr-o structură mai bună a producției, de tip high-value added (deci nu prin salarii joase), etc..

3: Intrarea in MCSII (anticameră a ZE) o perioadă obligatorie de minim doi ani

România trebuie sa demonstreze că poate să rămână stabilă fără să utilizeze cursul de schimb leu/euro – pe care-l pierde odată admiterea în ZE.

MCSII este o perioadă de testare ex-ante a economiei românești înainte de a face pasul final, o perioadă în care fluctuația leului în raport cu euro va fi limitată. Concret, în MCSII trebuie să reușești să menții criteriile nominale îndeplinite (ceea ce presupune ca acestea să fi fost atinse în mod sustenabil), să crești în același timp convergența reală, fără însă să te folosești de cursul de schimb, pe care va trebui să-l menții în marja la care te-ai angajat, ceea ce nu e puțin lucru dacă economia nu este performantă).

Momentul intrării în MCSII trebuie ales cu maximă atenție, deoarece Romania odată intrată în această etapă premergătoare cunoaște termenul minim de „testare” (doi ani), nu și termenul maxim, care poate fi prelungit dacă economia dovedește că nu este capabilă să se ajusteze în lipsa cursului de schimb (dacă o apreciere a leului este permisă, odepreciere a acestuia va fi considerată drept neîndeplinire a criteriului de la Maastricht (privind stabilitatea cursului de schimb) minim doi ani în interiorul MCSII; în această situație, participarea la MCSII ar putea fi extinsă, iar Romania va trebui să amâne adoptarea euro cel puțin încă doi ani.

Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.