De ce aplicațiile de plată ale Chinei dau coșmaruri bancherilor din SUA

27 august 2018 07:41

Rătăcind pe străzile din Shanghai pentru a admira arhitectura, șeful uneia dintre cele mai mari bănci de consum din SUA s-a aflat recent înconjurat de o mulțime de adolescenți, conform Bloomberg.

Fermecați de telefoanele lor, abia i-au făcut loc bancherului. Adolescenții își trimiteau mesaje, făceau cumpărături și trimiteau bani, toate fără a avea nevoie de numerar. În schimb, foloseau Alipay și WeChat.

Ceva înfricoșător pentru american: băncile nu au avut niciun profit din asta !

Viitorul serviciilor de plată ale consumatorului ar putea să nu fie proiectat în New York sau Londra, ci în China. Acolo, banii circulă în principal printr-o pereche de ecosisteme digitale care îmbină mediile sociale, comerțul și serviciile bancare – toate conduse de două dintre cele mai valoroase companii din lume. Aceasta contrastează cu S.U.A., unde numeroase firme se bucură de taxe provenite din manipularea și prelucrarea plăților. Bancherii occidentali și directorii companiilor emitente de cărți de credit care călătoresc în China continuă să se întoarcă cu aceeași anxietate: plățile pot fi realizate ieftin și cu ușurință fără ei.

Sistemele de plăți chineze vs. americane

În general, americanii implică bănci și carduri atunci când plătesc prin intermediul aplicațiilor

Alibaba Group Holding Ltd. a creat Alipay în 2004 pentru a permite milioanelor de potențiali clienți cărora le lipseau cardurile de credit și de debit să cumpere de pe vasta sa piață on-line. Tencent Holdings Ltd., în mod similar, și-a lansat funcția de plăți în 2005, cu scopul de a-și menține utilizatorii în sistemul de mesagerie pentru mai mult timp.

Alipay și WeChat au crescut de atunci în popularitate, lăudându-se cu 520 de milioane și respectiv 1 miliard de utilizatori activi lunar.

Consumatorii au trimis mai mult de 2,9 trilioane de dolari în interiorul celor două sisteme în 2016, echivalentul a aproximativ jumătate din totalul bunurilor de consum vândute în China, potrivit consultantului pentru plăți, Aite Group.

Prin contrast, consumatorii din S.U.A. continuă să se bazeze pe bănci pentru cele mai multe plăți fără numerar – fie prin cec, debit, credit, fie prin numărul crescând de alte sisteme de plăți legate de conturile lor bancare. Conectat la acestea este un univers de portofele și sisteme de plăți operate de companii precum PayPal Holdings Inc., Apple Inc. și Google Alphabet Inc. Din perspectiva comercianților, prea mult din sistemul american sifonează sume enorme de bani.

Descrierea tranzacțiilor

Deocamdată, nici o companie din S.U.A. nu dispune de tipul de influență pe care îl au Alipay și WeChat acasă la ele. În schimb, toată lumea încearcă să le replice succesul.

„Aceasta va fi bătălia tuturor timpurilor – despre cine domină toate aceste servicii – și încă nu se știe cine”, a declarat Jamie Dimon, directorul executiv al JPMorgan Chase & Co., pentru investitorii companiei sale în februarie a.c. „Toată lumea dorește să fie unicul loc unde te duci să faci asta”.

Coșmarul pentru industria financiară din S.U.A. este ca o companie de tehnologie – din China sau dintr-un gigant național, cum ar fi Amazon.com Inc. sau Facebook Inc. – replică succesul Alipay și WeChat în America. Mizele sunt enorme, în mod potențial îndepărtând miliarde de dolari în venituri anuale de la bănci importante și alte firme. Ceea ce urmează este o defalcare a felului în care ar putea arăta – teoretic – folosind creșterea explozivă a aplicațiilor Chinei ca un ghid.

Poate că cea mai clară oportunitate constă în „sifonarea” unor taxe pe care comercianții din SUA le plătesc pentru a accepta carduri și plăți prin telefonul mobil – aproximativ 90 de miliarde de dolari pe an, potrivit Nilson Report, un buletin informativ din industrie. Acești bani sunt distribuiți către rețele de carduri precum Visa Inc. și Mastercard Inc., procesatori de plăți și bănci, care primesc cea mai mare cotă.

În China, analiștii se așteaptă ca terții furnizori de plăți să primească aproximativ 40% din aceste taxe până în 2020. Dacă aplicațiile ar începe să câștige cota de piață în SUA la aproximativ aceeași rată pe care au făcut-o în China, ar primi venituri de 43 miliarde de dolari dintr-o afacere pe care banca o consideră printre cele mai profitabile.

Comisioanele comercianților

Firmele financiare ar pierde miliarde dacă SUA încorporează aplicații de la terți la o rată precum cea din China

Dar aceasta este doar o modalitate prin care băncile din S.U.A. impun taxe. De asemenea, generează venituri prin distribuirea de numerar. Dacă aplicațiile de plată ar înlocui banii de hârtie – așa cum se întâmplă în multe situații în China – o altă formă de venit ar putea încasa o mare lovitură.

Bani făcuți ușor

Verificarea conturilor generează aproximativ 3 miliarde de dolari în comisioane bancare, care ar scădea dacă consumatorii utilizează aplicații în loc.

În curând, directorii băncilor din SUA nu vor trebui să călătorească departe pentru a vedea sistemele chinezești de aproape. Alipay, aflată în proprietatea companiei Ant Financial a lui Jack Ma, a petrecut cea mai mare parte a anului trecut încheind tranzacții cu procesatorii de plăți care i-ar permite să-și aducă tehnologia în America. Deja multe taxiuri din New York oferă această opțiune de plată pentru clienți.

Până în prezent, Alipay a declarat că extinderea este menită să ajute turiștii chinezi și că se concentrează asupra orașelor pe care aceștia tind să le viziteze. Dar puțini din industria plăților cred că se va opri acolo.

Între timp, consumatorii chinezi încep să își păstreze mai mult din economii prin aplicații. În 2013, Alipay a început să ofere conturi de piață monetară. Până anul trecut, a transformat acea afacere în cel mai mare fond de pe piața monetară, în valoare de aproximativ 243 miliarde de dolari.

Pentru bănci, asta e încă o lovitură. În mod tradițional, băncile dețin depozite ale clienților și utilizează acești bani pentru a finanța împrumuturi – generând profituri semnificative. Dacă consumatorii din S.U.A. ar începe să-și stocheze banii în plus prin aplicații, băncile ar trebui să găsească o sursă alternativă de finanțare, probabil mai scumpă.

Depozite

Chiar și o lovitură relativ mică la depozite ar însemna o mulțime de bani

Bineînțeles, băncile din S.U.A. au avantaje formidabile pe teritoriul lor. Au relații de lungă durată cu clienții lor, dintre care mulți încă mai doresc “să-și viziteze banii” la o filială locală. Consumatorii iubesc programele de recompense ale cardurilor de credit și alte avantaje, care au devenit mai „dulci” în ultimii ani, precum și capacitatea de a li se returna banii pentru cumpărături de care nu sunt mulțumiți. Iar depozitele bancare din S.U.A. sunt susținute de Federal Deposit Insurance Corp.

Cu toate acestea, băncile și rețelele de plată au multe de pierdut dacă firmele de tehnologie reușesc să acapareze cotă de piață – și există semne că Alipay și WeChat nu sunt singurele firme care își pot flexa mușchii. Se pare că Amazon este interesat să ofere propriul său produs pentru a imita conturile de verificare, oferind în același timp costuri mai mici pentru comercianții cu amănuntul care îi utilizează serviciul de plăți online.

„Ce s-a întâmplat în China nu a fost ceva cu condiții de concurență echitabile”, a declarat Al Kelly, directorul executiv al Visa, la o conferință de investiții din martie 2018. „Ceea ce sper să se întâmple în restul lumii, pe măsură ce migrează, este ca cel puțin să fie un teren de joc nivelat la fel pentru toată lumea”.

Distribuiți articolul

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.