EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, EUROPA

Cyprus Airways in faliment, LOT Polish Airlines in restructurare si invatamintele pentru TAROM

CyprusAir_LOT_Tarom_Jan2015

Autor: Cristian Tudorescu

 

Compania aeriana de stat Cyprus Airways si-a anuntat falimentul in weekend-ul care a trecut, in urma deciziei Comisiei Europene conform careia sprijinul acordat de stat in anii 2007 – 2013 a fost ajutor de stat ilegal, iar societatea ar fi trebuit sa ramburseze 65 milioane de euro. Din nou, se poate! Se poate ca o companie de stat din transportul aerian sa intre in faliment, precizarea fiind pentru cine considera ca acest statut „de stat” ar proteja la nesfarsit un jucator de constrangerile si rigorile pietei.

Dupa Malev-ul Ungariei acum cativa ani, tara vecina noua neavand acum un operator aerian de stat, a urmat Cyprus Airways. Desigur, a avea sau a mentine un operator de stat nu este un scop in sine, daca acesta da faliment nu inseamna ca cetatenii acelei tari nu mai zboara cu avionul. Se gasesc rapid alti actori care sa preia acea baza de clienti.

 

Cum a ajuns Cyprus Airways in faliment?

Conform ultimelor date disponibile public – in acest moment site-ul societatii comunicand sec incetarea operatiunilor – stim ca Cyprus Airways a avut cifre de afaceri de 213 mil euro in 2011 si 175 mil euro in 2012, cu pierderi de 24 milioane respectiv 56 milioane euro. Circa 1200 de angajati lucrau la companie, iar statul cipriot detinea 93%.

Gradul de incarcare al aeronavelor era putin peste 70%, mai mare decat la TAROM!

CyprusAirways_photo2

sursa: Wikipedia.org

 

Cateva majorari de capital si acordari de sprijin in suma totala de 65 milioane de euro au fost incadrate drept ajutor de stat de catre Comisia Europeana. Daca se considera ca repetatele planuri de reorganizare ale companiei sunt nesustenabile, iar aceasta poate reajunge in situatia de a cere sprijin de la stat, cumulat cu o distorsionare semnificativa a pietei si a concurentei nationale sau europene, Comisia poate decide ca sprijinul este ilegal, iar compania respectiva sa fie somata la rambursarea acelor sume. Desigur, aceasta rambursare nu se poate realiza, motiv pentru care Cyprus Airways si-a anuntat brusc incetarea operatiunilor.

 

 

LOT Polish Airlines – profit de peste 15 milioane de EURO la 9 luni 2014, planul de restructurare a dat rezultate

Compania poloneza a fost intr-o situatie similara, asteptand cu sufletul la gura in iulie 2014 decizia CE privind viabilitatea planului de restructurare a companiei si a sprijinului de stat. De aceasta data, Comisia a decis ca ajutorul nu a distorsionat concurenta regionala cu ceilalti operatori si ca este plauzibil ca societatea nu va mai apela in viitor la acest tip de sprijin.

Realitatea a confirmat, ba chiar depasit asteptarile, LOT anuntand un profit la 9 luni de peste 15 milioane de euro si imbunatatirea indicatorilor operationali (detalii aici ).

 

Ce mai stim despre TAROM? Dupa ce CEO-ul Heinzmann nu mai resimte presiunea din partea Consiliului de Administratie, pierderile din 2014 au ramas aproape constante.

Ne amintim cu toti, asa-numitele (de presa) „scandaluri” din 2013 de la Tarom, cand Consiliul de Administratie numit din mediul privat a presat Executivul, reprezentat de domnul Christian Heinzmann, sa mareasca ritmul restructurarilor. Eu nu am considerat acea perioada una de „scandaluri”, care uneori faceau deliciul mass-media, ci prima perioada cand se vorbea despre imbunatatirea indicatorilor operationali, posibile restructurari, despre management si despre un viitor profit. In schimb, acum nu se mai vorbeste despre nimic.

Informatiile de presa indica faptul ca dupa trei trimestre din 2014 veniturile sunt in crestere +5%, iar numarul de pasageri cu 3% mai mare (vezi aici). Insa, website-ul Newsair.ro anunta ca Tarom nu a depasit pragul de 2,1 milioane de pasageri in 2014 – nivel aproximativ constant fata de 2013 (sursa aici). Deducem ca gradul de incarcare al aeronavelor este cam acelasi, iar pierderile probabil ca sunt din nou similare cu cele din 2013.

 

O comparatie TAROM vs Cyprus Airways:

 

CyprusAir_photo3

Sursa info: Cyprus Air – Wikipedia, Tarom 2013 – info publice, Tarom 2014* – estimari

 

– cifra de afaceri per angajat Tarom este sub 150.000 EUR/an, asa cum avea si Cyprus Air in 2012;

– gradul de incarcare al aeronavelor este mai mic la compania romaneasca

– pierderile anuale sunt de minus 10 – 12% din cifra de afaceri, similare cu inceputul declinului Cyprus Air.

Singurul ragaz pentru Tarom este dat de un nivel al capitalurilor proprii relativ consistent in bilant (peste 200 milioane de euro), ceea ce indeparteaza momentul in care compania de stat romaneasca s-ar confrunta cu nevoi acute de capital. Poate de aceea sunt tolerate ineficientele in continuare. In conditiile in care Cifra de afaceri per angajat este sub normele unei companii eficiente, Tarom nu a reusit nici macar sa diminueze structura operationala cu 5 sau 10% in doi ani de zile.

Cel putin doua Consilii de Administratie au fost schimbate in 2014 la Tarom, insa au ramas si doua constante in toata aceasta perioada: acelasi CEO si aceeasi forta a sindicatelor. Daca rezultatele financiare sunt acum aceleasi, deducem ca nu acele Consilii care cereau performanta erau cauza problemelor.

 

Concluzie:

Stiut fiind faptul ca, in Romania, un ministru al transporturilor nu are la dispozitie (in medie) mai mult de 6 luni pentru a lua decizii drastice, dar necesare intr-o companie din subordine, ramane de vazut daca domnul ministru Ioan Rus va interveni in urmatoarele luni, ca reprezentant al actionarului si va sprijini un proces de restructurare, care din interior nu are, evident, sustinere.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.