EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, ANALIZE SECTORIALE, FINANTE PERSONALE, Asigurari & Pensii Private

Strategii neinspirate in asigurari

asigurari 1Goana dupa cota de piata nu este intotdeauna benefica afacerilor, cel putin nu in asigurari. Cumulat cu lipsa unei culturi a populatiei privind asigurarile de viata si cu declinul asigurarilor auto, pierderile pe aceasta piata sunt realmente uriase. Unii jucatori au ales deja sa paraseasca Romania.

Nu putine companii de asigurari de pe piata locala au ales ca strategie de crestere a afacerilor atragerea clientilor cu preturi foarte mici, in special la asigurarile auto, RCA si Casco. Discounturile au ajuns sa fie atat de mari, fie in goana dupa cota de piata, fie pur si simplu pentru a face bani rapid, incat unii specialisti nu se feresc sa vorbeasca despre dumping, deloc sanatos pentru piata, pe termen lung. Ba chiar, sunt voci care sustin ca, in acest fel, piata este subminata chiar de catre asiguratori.

„Suntem foarte ingrijorati de mediul de reglementare, care nu este benefic unei dezvoltari sanatoase a industriei de asigurari per ansamblu”, marturisea Peter Hagen, CEO-ul grupului Vienna Insurance Group (VIG), intr-un interviu pentru publicatia de specialitate XPRIMM. Austriacul afirma ca aceasta nu este o problema numai pentru VIG: „stim ca si alti competitori intampina pe piata probleme similare”, cu referire la ingrijorarea comuna a marilor jucatori europeni in privinta faptului ca „nu sunt aplicate, in mod echitabil, standardele europene tuturor jucatorilor de pe piata”. In mod voalat, Peter Hagen atingea, de fapt, problema spinoasa a companiilor de asigurari auto, si anume preturile foarte mici. Industria de asigurari auto din Romania se caracterizeaza printr-o „concurenta irationala”, spune Hagen, intre unele companii rivale, fapt care slabeste intreaga piata pe termen lung.

Evident, in aceasta situatie daunele numeroase si scumpe au cocosat asiguratorii auto, care s-au vazut calculandu-si pierderi mari pe segmentul auto. De aici si solutionarea greoaie a daunelor, fapt ce a atras amenzi usturatoare pentru unii asiguratori, precum Euroins sau Omniasig, amenzi date in perioada mai-iulie de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si care se ridica la 180.000 de lei.

In acest context al evolutiei segmentului auto, nu este nicio surpriza ca VIG va recurge la reducerea strategica a business-ului pe segmentul auto, pe o „piata in continuare dificila”, dupa cum preciza reprezentantul grupului austriac. Este posibil ca si alti asiguratori sa ia decizii similare. In acelasi timp insa, asiguratorii au in vedere o crestere a politelor RCA si in 2014, de 15%, dupa ce anul acesta cresterea a fost de 16%. In total, valoarea politelor RCA si CASCO platite de soferi in primele 9 luni ale lui 2013 a depasit 3 miliarde de lei (peste 700 milioane de euro).

Faptul ca societati de asigurari rivale fac concurenta neloiala nu tine neaparat de reglementare, ci mai degraba de supraveghere si de neaplicarea legii. La asta se referea, cel mai probabil, si Hagen, cand declara ca in Romania nu sunt aplicate, in mod echitabil, standardele europene pentru toti asiguratorii. Piata este reglementata, in sensul ca exista legislatie, dar nu este aplicata, declara majoritatea asiguratorilor.

Intre pierderi si stagnare 

Astra Asigurari, liderul pietei in Romania, a anuntat subscrieri de peste 180 milioane de euro in primele 9 luni din 2013 si o crestere, in moneda europeana, de 2%, atingand o cota de 13% pe piata asigurarilor. Aceasta inseamna o crestere de doar 0,3 puncte procentuale, fata de cota de piata pe care o detinea la finalul lunii septembrie 2012. Pe de alta parte, compania nu a anuntat cifra privind volumul daunelor inregistrate in aceasta perioada.

Al doilea mare jucator pe piata locala, Allianz-Tiriac, a consemnat o crestere de 2,5% in moneda europeana si a ajuns la un total al subscrierilor de aproape 154 milioane de euro, majorandu-si usor cota de piata, pana la 11%.

A treia in clasamentul asiguratorilor din Romania, Omniasig, parte a VIG, a incheiat primele 9 luni din 2013 cu un total al subscrierilor de aproape 144 milioane de euro, in scadere cu peste 19% fata de aceeasi perioada din 2012. Compania detine putin peste 10% din piata asigurarilor, diminuandu-si cota de piata cu aproape 3 puncte procentuale. VIG a anuntat, la sfarsitul lui noiembrie, in cadrul unei conferinte la Viena, pierderi importante pe primele 9 luni din 2013, la operatiunile din Romania. Cele trei companii membre VIG – Ominiasig, Asirom si BCR Life –  au realizat subscrieri de 274,6 milioane de euro, in scadere cu 19,3% fata de perioada similara din 2012.

Tratament fiscal neadecvat

Un alt segment al asigurarilor care a influentat negativ rezultatele in ansamblu, pe primele 9 luni din 2013, este cel al asigurarilor de viata. La sfarsitul trimestrului III, totalul subscris de asiguratorii membri ai Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare-Reasigurare (UNSAR), care acopera peste 90% din piata, s-a ridicat la 988,5 miliarde de lei, in scadere cu 8,5% fata de 2012. Scaderea subscrierilor este asociata si cu o restructurare a portofoliilor. Aflate in topul preferintelor consumatorilor de asigurari in anii 2000-2007, asigurarile cu componenta de investitie (unit linked) au devenit mai putin atractive odata cu aparitia crizei economice , printre factorii determinanti fiind diminuarea oportunitatilor de plasament financiar si scaderea randamentelor investitionale. De la o pondere de 60% in portofoliile asiguratorilor de viata in anii trecuti, asigurarile unit-linked mai reprezinta, la acest moment, in medie, doar circa 30%, restul fiind ocupat de asigurarile traditionale, cele cu randament minim garantat.

Majoritatea asiguratorilor se plang de tratamentul fiscal neadecvat al asigurarilor de viata. Acestia doresc introducerea unei deductibilitati totale intr-o limita rezonabila, mai exact de 400 de euro pe an, atat pentru angajat, cat si pentru angajator, fapt ce ar revigora in opinia lor acest segment. Desigur, dezvoltarea asigurarilor de viata tine si de veniturile populatiei, in sensul ca aceasta piata nu se va putea dezvolta, fara o crestere economica sanatoasa. La asta se adauga si lipsa de educatie a populatiei in privinta asigurarilor de viata, dupa cum sustin, la unison, asiguratorii pe Life.

Iesirea a trei nume mari de pe piata

Oricum, toate aceste aspecte au determinat ca trei nume mari internationale sa paraseasca piata din Romania: Aviva, Eureko si, recent, Axa. Toti acesti asiguratori aveau afacerile centrate pe asigurarile de viata si de sanatate. Se pare ca proiectul legii sanatatii, inca in lucru, nu a conturat o perspectiva promitatoare pentru business-urile Eureko si Axa.

Aviva a vandut, in 2012, operatiunile din Romania asiguratorului american MetLife, iar in paralel a vandut si operatiunile din Cehia si Ungaria pentru a se concentra pe pietele mari. Eureko a vandut, la inceputul lui 2013, catre Aegon, dupa pierderi de 30 milioane de euro, iar Axa tocmai si-a vandut operatiunile din Romania catre Astra Asigurari, companie ce a urmarit constant cresterea cotei de piata.

Vanzarea operatiunilor Axa din Romania a surprins intreaga piata, in conditiile in care, in trei ani de la intrarea in Romania, prin achizitionarea Omniasig Life, aproape isi dublase primele subscrise, de la 4,8 milioane de euro, in 2010, la 7,3 milioane de euro, la sfarsitul lui 2012, ceea ce presupune si investitii serioase. Mai exact, Axa a investit in subsidiara din Romania 29,3 milioane de euro, iar cifra nu include pretul platit de francezi pentru Omniasig Life. Axa nu a obtinut profit in niciun an. La finalul lui decembrie 2012, pierderile Axa Life erau de 9,9 milioane de euro. CEO-ul companiei Axa Romania, Violeta Ciurel, a refuzat orice comentariu in presa. De altfel, cele doua parti implicate in tranzactie au convenit sa nu dezvaluie termenii si conditiile vanzarii.

Perspective

Intrebarea este vor lua si alte companii de asigurari decizii similare, anul viitor? Nimeni nu ofera, deocamdata, un raspuns. Am putea spune ca jucatorii, si ne referim in special la multinationale, sunt pregatiti pentru ce e mai rau. „Nu suntem deloc multumiti de ceea ce se intampla. Am schimbat echipele manageriale numind noi CFO in toate companiile din Romania si vom vedea daca anumiti membri ai Board-urilor vor face fata in viitor”, declara Peter Hagen.

Per ansamblu, primele 9 luni ale anului au adus pentru piata asigurarilor din Romania cea mai scazuta valoare a subscrierilor din ultimii 5 ani, 1,4 miliarde de euro, la diferenta de o zecimala fata de perioada similara din 2012. Mai exact, cifra totala este cu aproape 424 milioane de euro mai mica fata de aceeasi perioada din 2008.

Cat priveste 2014, asigurarile auto vor continua sa dicteze tendintele. Pe acest segment, provocarile sunt asezarea pe baze actuale a tarifelor RCA, crearea bazei de date comune pentru asiguratorii CASCO, responsabilizarea clientilor prin introducerea franşizei, legife­rarea modului de stabilire a daunelor morale, inclusiv in instanta, recastigarea increderii reasiguratorilor. Potrivit presedintelui UNSAR, Remi Vignaud, de la Allinaz-Tiriac, provocarile industriei asigurarilor sunt recastigarea echilibrului financiar (profi­tabilitate), managementul riscurilor catastrofice, diversificarea portofoliilor si extinderea bazei de clienti.

Top 6 asiguratori Life

In primele 9 luni ale acestui an, 19 societati de asigurare au raportat subscrieri pe asigurari de viata, in valoare totala de aproximativ 284 milioane de euro, in scadere cu 1,2% fata de ianuarie-septembrie 2012.

  • prima pozitie este ocupata, in continuare, de ING Asigurari de Viata, cu subscrieri de 92,3 milioane de euro.
  • pe locul doi se afla BCR Asigurari de Viata VIG, cu prime brute subscrise in valoare de 40,4 milioane de euro
  • locul trei este adjudecat de Metropolitan Life, fosta Alico, cu subscrieri de 29,4 milioane de euro.
  • pe locul patru se regaseste Allianz-Tiriac, cu o valoare a primelor subscrise de 15,9 milioane de euro
  • locul cinci este ocupat de Generali Romania, cu 14,7 milioane de lei, foarte aproape de
  • Metropolitian Life Asigurari, fosta Aviva, cu subscrieri de 14,5 milioane de euro.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.