EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, Buget & Finantare Deficit

Corect este ca Victor Ponta sa isi asume bugetul pe 2015, ramanand prim-ministru. Nu sa revina premierul care ne-a dus in criza bugetara, cu deficit structural record in 2008

ponta-tariceanuAutor: Cristian Tudorescu

 

Anul 2014 se prefigureaza drept unul in care, daca vom avea o crestere economica de 2%, aceasta ne va fi prezentata drept o mare realizare. Cand in fapt, economia noastra a aratat ca poate creste cu 3-4% pe an – vezi anul 2013 cu +3,5% – a pornit bine anul anul acesta in primul trimestru, insa nu a fost lasata apoi sa creasca la potential. Bugetul public s-a infruptat din economie prin cele doua masuri nocive – supraacciza de 7 eurocenti la litrul de combustibil si taxa pe constructii speciale (in fapt, pe investitii). Adaugand aici nerealizarea cheltuielilor de infrastructura in parametri bugetati, ajungem acum sa speculam, in functie de optimismul fiecaruia, daca vom obtine sau nu acel, eventual, +2% crestere pe intregul an.

O economie care nu a fost lasata sa creasca la potentialul sau in 2014 merge catre anul 2015 in care va trebui sa operam cu un buget si mai strans. Iar aceasta, pentru ca ne-am asumat, impreuna cu aproape toate tarile europene – cu doua exceptii – obiectivele bugetare pe termen mediu (engl. MTO – Medium Term Objectives). Nu discut aici utilitatea stabilirii unui deficit bugetar strans – in cazul Romaniei ar trebui sa ajunga la circa 1,4% in 2015. A contesta aceasta tinta echivaleaza cu a dori sa repetam excesele bugetare ale ultimilor ani.

 

Victor Ponta vrea sa lase economia privata cu dilema cresterii impozitelor, pana in ianuarie

Calcule orientative arata ca in urma scaderii CAS – masura buna doar pe un termen mai lung, insa necesara a fi gestionata pe termen scurt si mediu – si considerand consolidarea fiscala, minusul de acoperit devine unul de peste 10 miliarde de RON anul viitor. In lipsa unei viziuni, pe care nici Ministrul Finantelor – Ioana Petrescu, nici alti Ministri sau Primul-Ministru nu au oferit-o pana acum, pentru 2015 nu putem decat sa operam cu presupuneri.

Comisia Europeana a estimat ca la anul am putea avea un deficit de 2,8% din PIB, peste limita rezultata din criteriul de deficit structural, iar aceasta daca nu s-ar opera cresteri de taxe sau scaderi de cheltuieli bugetare.

Rezulta asadar, ca pentru a ne incadra in limitele agreate cu institutiile europene, cel mai la indemana va fi cresterea fiscalitatii in 2015, iar mediul de afaceri de asta se teme la acest moment. Cresterea fiscalitatii poate fi mascata sub diverse forme – impozite pe proprietate, anumite impozite suportate de companii – astfel incat la nivel general sa fie greu sesizabila, a se vedea exemplele ultimilor 2 ani.

 

Imoral este ca primul-ministru sa paraseasca acum functia, fie si prin „avansare” in pozitia de Presedinte. 

Daca Victor Ponta nu ar castiga alegerile, ar ramane prim-ministru, cel putin pentru o perioada. Rezulta ca, tot sub mandatul sau, se va face Bugetul pe 2015 dupa ce s-a incalcat legea; faptul ca si alte Guverne au incalcat legea bugetului, realizandu-l la inceputul anului urmator, nu scuza nonsalanta de tipul „ne descurcam noi”, cu care responsabilitatea a fost pasata unui potential nou Premier. Mai ales in conditiile enuntate mai sus, cu mai multe decizii deja luate, care creeaza deficite clare.

Daca Victor Ponta ramane prim-ministru si in 2015, atunci va trebui el, impreuna cu ministri sai de la Finante si Buget, sa confrunte momentul cresterii taxelor pentru incadrarea in deficitul propus, sau eventual sa gaseasca solutiile miraculoase pentru a nu majora fiscalitatea – solutii care acum nu pot fi clar anticipate. Sau, poate, se vor confirma asteptarile de acoperire a diferentei de bani la buget … asteptari izvorate „din tot sufletul”.

In schimb, daca Victor Ponta ar castiga alegerile, povara gestiunii unui deficit in crestere – cu variantele scadere de cheltuieli publice si/sau crestere de taxe – ar cadea pe umerii viitorului Premier. Iar, lista propunerilor drept prim-ministru incepe cu Calin Popescu Tariceanu – cel care a lasat Romania cu deficit structural record, de 9% din PIB in 2008, prefigurand dificultatile bugetare ce aveau sa urmeze ! Mai mult, a risipt banii din privatizari-record – a se vedea BCR.

 

E suficient sa ne aducem aminte printr-un grafic, cum a lasat domnul Tariceanu tara, in 2008:

 

IonutDumitru_DefStructural

 

 

Sursa: Ionut Dumitru – Compactul Fiscal European. Implicatii asupra Romaniei, 8 februarie 2012 

 

Vedem ca in acel an, cu cea mai mare crestere economica a Romaniei, am avut un deficit al bugetului de peste 5% din PIB, iar deficitul structural a fost de 9% din PIB. Acel indicator structural a prefatat deficitele inevitabile din perioada de recesiune, care au condus la nevoia de reechilibrare bugetara in anii ulteriori.

Cred ca memoria majoritatii populatiei are o durata mai mare de 6 ani, pentru a nu repeta greseala de a-l avea pe Calin Popescu Tariceanu din nou la Palatul Victoria !

 

Fii la curent cu ce e ESENŢIAL în Economia şi Afacerile din România!
Abonează-te la Focus Săptămânal - Newsletter-ul EconomicZoom
Abonează-te acum!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.