Comerțul electronic ar putea contribui la rezolvarea misterului inflației scăzute

3 septembrie 2018 10:32

 

Sursa: https://www.1069thex.com

Șomajul se scufundă, iar întreprinderile creează mai multe bunuri și servicii. Cu toate acestea, chiar și cu economia stând pe vârfuri, prețurile și salariile urcă mult mai lent decât se aștepta oricine, conform The New York Times.

Acum, un număr tot mai mare de cercetători „dau vina” mai mult pe e-commerce. Creșterea spectaculoasă a cumpărăturilor on-line, se pare, nu numai că reduce inflația mai mult decât s-a crezut anterior, ci distorsionează și modul în care este măsurată.

Inflație vs. inflație

Inflația a fost foarte scăzută în ultimii ani, prețurile anumitor mărfuri scăzând. Analiza tranzacțiilor online sugerează că prețurile pentru unele produse au scăzut mai mult decât în Indicele prețurilor de consum (Consumer Price Index, CPI).

Studiile consolidează opiniile oficialilor Rezervei Federale („Fed” – Banca Centrala a SUA – nota redacției) care consideră influența tot mai mare a internetului ca principal suspect într-un mister continuu: de ce în mod constant inflația nu atinge ținta lor de 2%, considerată ca valoarea perfectă pentru menținerea economiei viguroase fără a se supraîncălzi.

Este puțin probabil ca prudența să împiedice Fed să ridice rata dobânzii de referință. Bancherii centrali sunt implicați într-un efort metodic de a readuce ratele la niveluri care au predominat înainte de a fi împinse aproape de zero pentru a crește consumul în timpul și după Marea Recesiune. Unii oficiali au exprimat îngrijorarea că Fed ar putea avea nevoie să accelereze acest proces, pentru a împiedica accelerarea rapidă a inflației, pe măsură ce economia se încălzește și mai mult.

Dar unele dintre cele mai recente descoperiri sugerează că aceste temeri ar putea fi nefondate – și că statisticile oficiale supraestimează inflația.

„Nu avem indici ai economiei la fel de buni cum ar trebui, în parte pentru că există multe produse digitale noi și noi canale online”, a declarat Erik Brynjolfsson, directorul Inițiativei MIT privind economia digitală. „În același timp, digitalizarea crescândă a comerțului creează o oportunitate imensă pentru o măsurare mult mai bună.”

O oportunitate a venit de la Indicele prețurilor digitale (Digital Price Index), o compilație de date de pe web pe care Adobe Systems a început să le colecteze recent.

O analiză a acestor informații de către Austan Goolsbee de la Universitatea din Chicago și Peter Klenow de la Stanford a constatat că prețurile pentru mărfurile vândute pe internet au crescut mult mai încet din 2014 până în 2017 decât indică barometrele cum ar fi Indicele prețurilor de consum CPI.

Prețurile online ale computerelor personale au scăzut, de exemplu, cu 12,3%, dar  CPI a înregistrat o scădere de doar 6,9%. Prețurile online ale jucăriilor s-au redus cu 12 la sută, în timp ce CPI plasează scăderea la doar 7,8%. Prețurile online ale echipamentelelor și consumabilelor fotografice au scăzut cu 9,2%, comparativ cu scăderea de 0,6% înregistrată de măsurătoarea oficială.

Guvernul a declarat, recent, că C.P.I. a crescut cu 2,8% în luna mai 2018 față de valoarea înregistrată cu 12 luni înainte, cu o mare parte din acest salt provenind de la prețurile mai ridicate pentru benzină și alte produse energetice. Fără a include alimentele, energia și locuințele, care tind să se schimbe foarte mult de la o lună la alta, indicele a crescut cu un mult mai modest 1,3%. Cifrele lunare se bazează pe un eșantion de 140.000 de produse vândute atât în magazine cât și online. Indicele digital al Adobe include exclusiv vânzările pe internet, însă gama produselor acoperite este mult mai mare: 2,1 milioane de tranzacții pe lună.

„O mare parte din ceea ce compune C.P.I. nu sunt produse cumpărate pe internet, cum ar fi serviciile de sănătate și locuințele”, conform unui consilier al fostului președinte Barack Obama. Dar dacă comparați același set de bunuri există o mult mai masivă deflație” pe internet – cu până la 2,5 puncte procentuale. Un ciclu deflaționist, în care prețurile continuă să scadă, așa cum s-a întâmplat în Japonia, poate afecta o economie în declin. Prețurile scad cu mult mai repede decât arată C.P.I. pentru aceleași produse”.

La urma urmei, cum știu și vânătorii de chilipiruri, a face cumpărături comparând prețurile este floare la ureche pe internet. Rezultatul este că și comercianții se tem de creșterea prețurilor. Ușurința de a intra pe piață, indiferent de locație, sporește concurența și mai tare. În același timp, comercianții cu amănuntul de pe internet pot de multe ori să funcționeze la un cost mai mic decât concurenții lor fizici.

Jerome H. Powell, președintele Rezervei Federale, a denumit acest proces „povestea efectului Amazon”.

Cercetarea comerțului online în Europa sugerează, de asemenea, că a face cumpărături comparând prețurile – chiar și dincolo de frontierele naționale – menține prețurile scăzute. Acest rezultat ne ajută să explicăm „de ce firmele ar putea fi mai puțin capabile să schimbe prețurile”, conform unuia dintre autorii cercetării.

Noile cercetări online oferă mai multe dovezi că „metoda mai eficientă de vânzare prin comerțul electronic menține inflația scăzută în comparație cu alte scenarii”, a declarat Robert Gordon, economist la Universitatea Northwestern.

Cuantificarea impactului cumpărăturilor online asupra inflației rămâne o provocare.

Există mai mulți indici ai inflației – cum ar fi CPI, utilizat pentru a calcula creșterea costurilor de viață în domeniul asigurărilor sociale și al cheltuielilor de consum personal (PCE), un indice favorizat de Fed – și toate încearcă să țină seama de cumpărarea și vânzarea pe internet.

Biroul Federal de Statistică a Muncii și Biroul de Analiză Economică, care calculează cei doi indici, analizează un coș tipic de bunuri și prețuri de eșantion, adunând sau eliminând elemente cum ar fi alimentele și energia, care pot varia foarte mult de la o lună la alta.

Aceste agenții rafinează în mod constant aceste calcule, dar au în mod inevitabil deficiențe. Și pe măsură ce comerțul electronic crește, iar noi produse proliferează, spun unii economiști, indicii tradiționali au dificultăți în a capta întreaga gamă de schimbări de preț din online.

Chiar și cu mii de inspectori de preț, guvernul poate preleva doar o mică parte din bunurile și serviciile vândute în întreaga țară. De asemenea, indicii tradiționali nu sunt adecvați pentru a ține seama de introducerea constantă a unor produse noi și actualizate – cum ar fi Instapots și pantaloni de yoga de tip athleisure.

De exemplu, telefoanele mobile nu au fost incluse în C.P.I. până în 1996, când aproape 40 de milioane de americani, sau 15% din populația la acel moment, le foloseau deja. În multe cazuri, prețurile pentru acele produse noi – cum ar fi computerele – scad în timp, dar indicii prețurilor nu reușesc să surprindă schimbarea.

Cei doi cercetători au descoperit că produsele noi și actualizate – de la dispozitivele iPhone X și cele de tip asistent digital la biciclete electrice și maimuța de jucărie Fingerlings – au inundat piețele online mult mai repede decât se estima.

Lăsând deoparte îmbrăcămintea, unde designerii oferă noi tendințe în fiecare an, cercetările au constatat că 44% din produsele vândute online nu au existat în anul precedent. Aproape un sfert au dispărut de la un an la altul.

„Ceea ce nu am avut niciodată înainte este cantitatea de lucruri online”, conform unuia dintre cercetători. Cheltuielile online reprezintă acum 10% din toate cheltuielile cu amănuntul, iar în unele categorii 50%.

Aceasta nu este prima dată când inovațiile în cumpărături au modificat structurile de prețuri. De-a lungul timpului, introducerea catalogului Sears (în print acum >100 de ani – nota redacției) a înregistrat, de asemenea, o scădere a prețurilor în comparație cu micile magazine locale de unde oamenii cumpăraseră întotdeauna, a declarat economistul de la Northwestern University.

Și cu mai mult de două decenii în urmă, când Amazon tocmai începuse să-și construiască renumele de librărie online, o comisie numită de Comitetul de Finanțe al Senatului – al cărei membru a fost și profesorul Gordon – a concluzionat că defectele în modul în care guvernul a măsurat prețurile au cauzat CPI să supraestimeze inflația.

Recunoașterea problemelor de măsurare poate fi un motiv pentru care oficialii Fed au declarat la ultima lor întâlnire că vor fi dispuși să lase inflația să se ridice, cel puțin temporar, deasupra țintei de 2%.

Stephen Reed, economist la Biroul de Statistică a Muncii, a declarat că „ne reevaluăm în mod constant metodele și luăm în calcul noile cercetări”.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.