EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, MACROECONOMIE, Politica cu impact economic, Buget & Finantare Deficit

Cele 4 capcane (adevărate) ale PNL. Și un scenariu (analiză, Cristian Grosu)

Autor: Cristian Grosu – Cursdeguvernare.ro

Înainte de cele 4 capcane, ipoteza problemei – elementele certe de la care se pleacă:

1, Alegerile parlamentare din toamna/iarna lui 2020 sunt începutul unei oportunități excepționale pentru actul de guvernare din România:

E pentru prima dată în ultimii 25 de ani când avem 4 ani fără niciun fel de alegeri.

Partidul care va veni în 2020 la guvernare va putea pune în practică un (vorbă mare!) proiect de țară, fără să fie constrâns de logica electorală și având la dispoziție anii necesari să declanșeze o resetare ireversibilă.

2, Punctul de la care azi, toamna lui 2019, se pleacă, e caracterizat de conjunctura nefastă a  indicatorilor de echilibru macroeconomici și sociali:

Deficit bugetar pe care l-am mai avut doar în anii 90 și în criza din 2008-2013, deficit de cont curent asemenea: fie și numai cei doi indicatori constrâng România la cele mai scumpe finanțări din statele UE (atât de scumpe – de 2,5 ori mai prost decât ultima clasată, Ungaria – încât am căzut de pe harta europeană): dobânzile pe (atenție!) termen lung se joacă în jurul valorii de 4,5%.

3, Traversăm un moment în care economia României nu mai e o afacere exclusiv internă: statele UE își numără primii morți după primele salve din războiul comercial declanșat de Donald Trump,
Germania are o scădere a producției auto (care o ține pe harta marilor puteri economice) și nu găsește altă soluție decât tradiționala austeritate bugetară și fiscală (probabil că știe că ce e mai rău de-abia acum urmează),
exportul României asigurat de producția industrială (care asigură tracțiunea întregii economii) stă de 2 trimeste pe minus, iar al treilea trimestru nu are niciun motiv să arate mai bine,
oricât de lin ar urma să fier Brexitul nu are cum să nu producă prejudicii, iar piețele stau cu ochii pe Serbia care urmează să semneze memorandumul de aderare la economia Eurasiatică (cu Rusia) și pe Argentina, unde alegerile riscă să aducă la putere populiștii care au speriat deja investitorii și finanțatorii: genul de țări care ”bagă în reevaluare” inclusiv obligațiunile unei țări ca România.

4, Legile salarizării și pensiilor bat în cuie deficitele severe de la care se pleacă în anul 2020, urmând ca ”alonja” să crească și mai mult în 2121. Iar inflația a coborât doar conjunctural spre ținta de 3,5% urmărită de BNR.

Aceste fiind zise, să purcedem la cheia problemei:

Întrucât varianta alegerilor anticipate e practic imposibilă (e nevoie de un guvern Acum, pentru că nu se poate fără Buget pe 2020 la costurile angajate de guvernarea Dragnea-Tăriceanu în ultimii 3 ani), PNL își va asuma guvernarea în anul de până la alegerile la termen.

Iată cele 4 capcane din care nu doar competența și responsabilitatea, ci și abilitatea de comunicare și, nu în ultimul rând, norocul, îl poate salva:

A, Prima capcană pentru guvernul PNL e însuși Bugetul.

La nivel tehnic: minusul de la pensii anul ăsta e de 8 miliarde – va fi o problemă închiderea bugetului pe 2019, cu atât mai mult cu cât nu are voie să facă mizeriile făcute anul trecut de guvernul Dăncilă-Teodorovici-Vâlcov:

adică nu poate suspenda rambursarea TVA către exportatori (asta le-ar mai trebui exportatorilor), nu poate apărea intempestiv cu o OUG 114, nu poate amâna jumătate din pensii în ultimele zile ale lui decembrie pentru luna ianuarie ca să le iasă deficitul pe cash (cum au făcut anul trecut strategii PSD-ALDE, cât tot s-a depășit deficitul: 3,02 pe ESA).

La cele 8 miliarde de anul acesta, se vor adăuga alte 25 de miliarde în anul 2020, când punctul de pensie va crește brusc, chiar înainte de alegeri, de la putin peste 1200 de lei, la aproape 1800 de lei.

La nivel politic: Eugen Teodorovici a anunțat sâmbătă că la plecare vor lăsa un draft de buget:
cum nu poate fi un buget serios și bazat pe cifre reale (tot timpul în ultimii 3 ani s-a umblat cu cifre prefabricate – așa am ajuns la dezechilibre și la inflație) – el va fi un document politic menit să fie speculat prin comparație: ”noi, Dăncilă, Teodorovici, etc …, am lăsat un buget pentru creșteri de pensii și salarii, PNL a venit cu un buget de tăieri” etc, etc.

Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.