Amazon vs. Hachette, lupta pentru viitorul cartilor. O americanca la Paris: „Francezii chiar iubesc librariile”

25 iulie 2014 00:47

amazonhach-642x346Unul dintre lucrurile, de-a dreptul innebunitoare, in a fi strain in Franta este acela ca nu se cunoaste realitatea de aici. Se crede ca Parisul este un muzeu socialist, unde oamenii sunt exceptional de buni la mancatul micilor batoane de ciocolata si la legatul esarfelor. Si nu este deloc asa, ne asigura Pamela Druckerman intr-un editorial publicat in NY Times, jurnalista americana si autoarea cartii „Bringing Up Bébé: One American Mother Discovers the Wisdom of French Parenting„.

De fapt, francezii sunt chiar profunzi in gandire, iar acest lucru l-a remarcat autoarea pe cand de plimba in cartierul locuintei sale din Paris, intesat de librarii. In doar zece minute de mers de-a lungul strazii unde are apartamentul, Pamela a numarat nu mai putin de sapte librarii. Asta a determinat-o sa se intrebe: au habar francezii de afacerile cu carti mai mult decat avem noi, americanii?

Este intrebarea la care incearca, de altfel, sa ofere un raspuns. „Am inceput sa numar librariile, dupa ce am citit stiri privitor la disputa Amazon-Hachette, in urma careia Amazon a intarziat sau chiar oprit livrarea unor carti Hachette”, isi incepe Pamela incursiunea in lumea librariilor pariziene, fara a omite sa redea dimensiunea Amazon in Statele Unite: compania detine 41% din vanzarile de carti si 65% din vanzarile online de carti noi.

 

Legea franceza anti-Amazon

Pamela este, in mod evident, o iubitoare a librariilor de moda veche si nu a magazinelor de carti online, de vreme ce se intreaba, oare „pentru cativa dolari si placerea de a face cumparaturi din pat, am renuntat noi la o sursa pretioasa – cartile natiunii noastre – pentru ambitia unui miliardar cu diploma de inginer?” (cu bataie directa la Jeffrey P. Bezos, proprietarul Amazon.com – n.r.).

In Franta, lucrurile sunt clare. Exista legea „Lang” sau „anti-Amazon”, votata in unanimitate. Legea este parte din eforturile Frantei de a promova „biblio-diversitatea” si de a ajuta librariile sa fie competitive. In Franta nu exista un vanzator de carti mare, cu putere de a opri brusc livrarea de carti, spune jurnalista americana. Oamenii din industrie estimeaza ca Amazon detine o cota de 12% din vanzarile de carti noi in Franta. Compania americana a raportat 70% cota din vanzarile online de carti din tara, insa doar 18% dintre carti sunt vandute online.

Secretul vanzarilor de carti in Franta este total opus celui din America, si anume preturile cartilor sunt fixe, constata Pamela. Si asta gratie legii „Lang”, din 1981, denumita asa dupa numele fostului ministru al Culturii, Jack Lang, care prevede ca nici un vanzator nu poate oferi mai mult de 5% peste pretul cartilor noi. Ceea ce inseamna ca o carte costa, mai mult sau mai putin cu 5%, oriunde ai cumpara-o in Franta, chiar si online. Legea Lang a fost elaborata tocmai pentru ca industria cartilor sa isi asigure continuitatea in detinerea unei cat mai mari diversitati de carte, de edituri, dar si de retailer-i.

Un pret fix la carti poate sa sune socant pentru americani, dar este o chestiune comuna in lume, din acelasi motiv, explica autoarea americanca. In Germania, retailer-ii nu permit sub nicio forma reduceri de preturi, si asta la o varietate de carti. Sase din zece tari cu cele mai mari vanzari de carti in lume – Germania, Japonia, Franta, Italia, Spania si Coreea de Sud – au aceeasi politica a pretului fix la carti.

 

Cartea, „un produs esential”, ca si electricitatea, painea si apa

Cu tot ajutorul statului insa, librariile din Franta tot au de dus o lupta grea. Xavier Moni, co-proprietar al Comme Un Roman, din Paris, spune ca nu isi permite sa dea un discount de mai mult de 5% la fiecare a zecea vanzare de carte. Mai important decat transportul gratuit, spune Moni, ca si alti proprietari de librarii de altfel, este ca, in ciuda extinderii operatiunile in Franta si in alte parti din Europa, Amazon plateste taxele in Luxemburg, unde sunt cele mai mici si in unele cazuri, in mare masura, sunt evitate. Este de mentionat faptul ca Uniunea Europeana a inceput o ancheta in privinta taxelor platite de Amazon.

Bazele pe care s-a construit legea cartii in Franta nu reprezinta doar o pozitie economica, ci este, in acelasi timp, o viziune asupra lumii. Pur si simplu, francezii trateaza cartea ca pe un obiect special. In jur de 70% dintre francezi sustin ca citesc cel putin o carte pe an: media printre cititorii francezi era de 15 carti. Cititorii afirma ca au mai multa incredere in carti decat in orice alt mediu, ziare si TV.

Inclusiv guvernul francez clasifica cartile ca fiind un „produs esential”, alaturi de electricitate, paine si apa. „Noi nu fortam francezii sa mearga in librarii”, explica Vincent Montagne, presedintele head Asociatiei Editurilor din Franta. „Ei merg in librarii pentru ca ei chiar citesc”.

Oamenii de aici au idei de secole despre ce anume face industria cartii sa vibreze si urmaresc evolutia pietei in Marea Britanie si America ca pe niste avertismente. „Nu vindem cartofi”, spune Moni. Dar, „(…) in momentul in care aveti un vanzator mare, care vinde 80% din carti, el este acela care va decide si ce sa se publice sau sa nu se publice. Asta este ceea ce ma sperie”, adauga Moni.

Francezii nu sunt pretentiosi si nu fetisizeaza librariile. Ei dau glas la ceva ce noi stim in America, la fel de bine. „Cand computerul iti moare, il arunci”, spune Montagne, „dar, o carte ti-o vei aminti si peste 20 de ani„. „Esti profund implicat intr-o poveste care nu iti apartine. Uiti cine esti. Nu poti vedea decat mai tarziu cat de mult te-a afectat. Nu pastrezi toate cartile, dar nu este in niciun caz o piata ca oricare alta. Continutul unei carti poate defini cine esti„, continua presedintele asociatiei franceze a editurilor.

„Ca orice om de oriunde, care priveste cu ingrijorare dominatia globala a Amazon, imi doresc sa am tortul meu si sa il mananc deopotriva: adica sa am optinunea de a cumpara online, dar si placerea de a cumpara din magazin”, afirma Pamela Druckerman. Altfel spus, ea vorbeste despre posibiltatea de a alege, iar „spre deosebire de noi, americanii, francezii chiar pot sa aleaga”.

 

Amazon vs. Hachette: un conflict cu bataie lunga si cu final greu de intuit

Este o adevarata batalie.Daca Hachette este un gigant, Amazon este un monstru – iar ei controleaza 50% din vanzarile de carte din Statele Unite. Odata ce vrajba lor a iesit din camera negocierilor, afecteaza chiar consumatorii, iar toata lumea cantareste efectele, descrie tabloul  James Patterson, jurnalist la the New York Times.

Teoretic, Amazon si Hachette negociaza cu privire la cartile Hachette vandute de Amazon. Ambele parti tin detaliile la secret, dar in industria editurilor se zvoneste ca pretul este marul discordiei, mai exact pretul cartilor electronice.

Ipoteza vehiculata in piata este ca Amazon doreste sa aiba puterea de a vinde la pret redus cartile electronice ale Hachette oricand doreste. Altfel spus, in esenta, Amazon vrea sa stabileasca ce pret doreste, la cate carti doreste. Lucru cu care Hachette nu poate fi de acord, desigur, dintr-un motiv evident de business.

Aceleasi voci din piata sustin ca, probabil, Amazon doreste, totodata, ca Hachette sa plateasca mai mult in acest parteneriat, adica ceva asemanator cu banii din publicitate pe care editurile obisnuiesc sa le ofere retailer-ilor pentru ca acestia sa puna cartile in lumina reflectoarelor pe site-urile lor sau in magazine. Firesc, Hachette nu doreste sa plateasca mai mult.

Partea intersanta, insa, si cu efecte deja, este aceea ca Amazon a inceput sa faca tot felul de schimbari, inca din februarie, in privinta vanzarilor pe site-ul companiei a cartilor Hachette. Practic, Amazon a oprit politica discount-urilor la cartile Hachette, decizie importanta pentru Amazon, fiind renumita pentru „pasiunea” sa de a vinde cu discount-uri.

In plus, transportul comenzilor de carte Hachette s-a schimbat, mai exact cartile ajung tarziu, in doua-trei saptamani, in timp ce in cazul altora, stocul este declarat indisponibil pe site-ul Amazon.

In prezent, se pare ca vanzarile celor mai multe bestseller-uri ale Hachette nu sunt afectate, deoarce Amazon nu doreste sa isi infurie consumatorii. Dar, asta se poate schimba oricand.

Pe de alta parte, Amazon este un retailer atat de mare incat daca pe site-ul Amazon nu se regasesc cartile tale, iti poti considera veniturile pierdute, dupa cum sublinia un comentator american.

In toata aceasta disputa, consumatorii Amazon se simt subminati si vor ca ei sa fie prioritatea retailer-ului. Oricum, daca Amazon nu ar fi venit cu pretentii de pret la cartile Hachette si la intarzierea transportului comenzilor, cel mai probabil nu s-ar fi aflat nimic despre cearta lor.

De vreme ce ambele companii tin secret detalile, este neclar cum vor evolua lucrurile, dar este de subliniat faptul ca majoritatea editurilor incearca, de ceva timp, sa isi dea seama cum sa ramana profitabile, in lumina acestor schimbari din piata. Recent, Hachette si alte patru edituri au fost gasite vinovate pentru conspiratia cu Apple de a pune preturi fixe la cartile electronice. Asadar, confruntarea cu Amazon este de fapt parte dintr-o lupta mai veche, de ani de zile.

Un lucru este clar, daca Amazon castiga lupta, preturile cartilor vor fi mai mici, iar daca Hachette va invinge, lucrurile vor sta exact invers. Pe de alta parte nu trebuie omis faptul ca Amazon incearca, de multa vreme, sa detina controlul asupra industriei publishing-ului, ceea ce irita destul de multa lume. „Doamne fereste ca Amazon sa ajunga sa detina monopolul la care ravneste”, declara raspicat multe voci din industrie, dar si din afara.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.