Sfaturi pentru un antreprenoriat de succes

16 octombrie 2015 12:44

BusinessChallengeAntreprenoriatul este la moda in Romania, dar in acelasi timp este franat de inexistenta unei traditii in a dezvolta afaceri durabile, transmise din generatie in generatie, asa cum se intampla in tarile dezvoltate. De multe ori antreprenoriatul in Romania urmareste doar profitul, in loc sa fie o stare de spirit. Cel putin aceasta a fost parerea majoritatii antreprenorilor invitati la evenimentul „Business Challenge. Dinamizarea sectorului IMM si provocarile antreprenoriatului”, desfasurat joi 15 octombrie, organizat de Business-Mark si gazduit de Hotel Radisson Blue.

Cinci antreprenori care au experimentat succesul in afaceri, unii dintre ei si in afara granitelor, au vorbit despre provocarile antreprenoriatului in Romania si au impartasit din experienta lor, oferind chiar si sfaturi celor care doresc sa porneasca un business. Doina Vilceanu, CMO (Chief Marketing Officer) , Content Speed, Bogdan Tudor, fondator si CEO Class IT Outsourcing, Tudor Constantinescu, fondator Chocolat, Octavian Badescu, fondator SameDay Courier, si Mike Costache, business angel si CEO la Chargeback Armor, au vorbit deschis despre laturile mai mult sau mai putin placute ale antreprenoriatului in Romania, despre secretele succesului in afaceri, nu doar in tara, ci si dincolo de granite, fara a omite si esecurile intampinate, pe care le-au privit ca experiente benefice, din care au putut invata.

DoinaVilceanu_ContentSpeedDoina Vilceanu este implicata in dezvoltarea unei platforme de e-commerce, Content Speed, care a dezvoltat peste 400 de magazine online printre care se numara branduri cu renume, precum Diverta, Chicco, QuickMobile, Indesit, Ariston, Hotpoint, Austral, IL PASSO, Flormar Cosmetics, IIANA, OptiBlu, ZorileStore, Noumax,Vitacom Electronics, Badabum, FotoHobby, si Radox.  Agentia are peste 40 de angajati, din care 80% sunt programatori.

Ea admite ca antreprenoriatul este la moda in Romania, cel putin asta se poate observa si de pe piata comertului online pe care activeaza agentia la care lucreaza: „multi oameni doresc sa se lanseze in antreprenoriat”, puncteaza Doina Vilceanu. Principala provocare de business pe acest segment este resursa umana, spune ea, inn sensul ca „este tot mai greu de gasit programatori in Romania, resursa umana ce devine tot mai costisitoare”.

Din experienta sa de antreprenor a inteles ca un business nu se cladeste peste noapte, ci este nevoie chiar de zece ani pentru a deveni profitabil. Daca este sa dea un indiciu, un sfat, cuiva care doreste sa se lanseze in antreprenoriat acela ar fi sa cauta o nisa de afaceri. „Cu cat este mai nisat business-ul, cu atat sunt sanse mai mari de reusita. Totusi, trebuie sa existe cerere mare pe acea nisa”.

Bogdan-Tudor-ClassITCa CEO al unei companii ce activeaza in domeniul IT si cu 100 de angajati, Bogdan Tudor, sustine ca „perioada de miere” in acest domeniu „a trecut’. Ca si Doina Vilceanu, el vorbeste despre „dificultatea gasirii resursei umane, care este tot mai scumpa si, in plus, eficienta este in scadere”.

Creionand antreprenoriatul in Romania, Bogdan Tudor sustine si el ca acesta a inceput sa fie la moda in Romania: „rata de crestere a companiilor antreprenoriale este mai mare comparativ cu situatia din Uniunea Europeana”.  El sustine ca sunt multe oportunitati de afaceri in Romania, fata de Germania, de exemplu, unde business-urile au ajuns la un nivel e dezvoltare cel putin mediu. Si Bogdan Tudor sustine ca afacerile de succes sunt cele nisate.

Incercand o scurta analiza a mix-ului multinationale-antreprenoriat in Romania, CEO-ul Class IT Outsourcing este de parere ca „nu trebuie sa ne fie rusine sa lucram cu start-up-uri”. „Am invatat multe lucrurile de la multinationale”, adauga antreprenorul, dar companiile locale sunt mai valoroase, in conditiile in care in cazul lor, „70% se duce in econonomia locala, in timp ce in cazul multinationalelor, doar 17%”.

Tudor a exemplificat Polonia, tara unde multinationalele sunt obligate sa deschida fabrici aici pentru a putea functiona. „Companiile la inceput de drum trebuie lasate sa se dezvolte”, crede antreprenorul, referindu-se la tendinta statului de a impovara antreprenorii. La randul lor, antreprenorii trebuie sa aiba ca principal obiectiv dezvoltarea companiei, sa inoveze, si nu profitul, daca vor sa aiba succes pe termen lung, adauga Bogdan Tudor.

In opinia sa, „exista doua tipuri de antreprenori, cei care inoveaza lumea si cei care profita de ea”. Pentru cei din prima categorie lucrurile sunt mai complicate, fiind deschizatori de drumuri. Dar, in ambele situatii, succesul depinde de felul cum se pozitioneaza antreprenorul fata de target-ul companiei.

tudor-constantinescu-Chocolat_1Si pentru ca Bogdan Tudor a adus in discutie tendinta statului de impovara companiile, Tudor Constantinescu, a extins ideea subliniind una dintre provocarile sale ca antreprenor si fondator al Chocolat, si anume „lipsa de sustinere din partea autoritailor, se resimte parca o vointa de a distruge antreprenoriatul, si nu de a il sustine”.

Spre deosebire de ceilalti antreprenori prezenti la eveniment, fondatorul Chocolat nu crede ca antreprenoriatul este la moda in Romania. „Traditia noastra, aceea ca toata lumea a lucrat la stat, constituie o bariera in a iti dori sa fii antreprenor. Antreprenoriatul este o stare de spirit”.

Cea mai mare greseala a unui antreprenor, in opinia lui Tudor Constantinescu, este aceea de a urmari doar profitul. Totodata, „cu cat sunt mai multe companii mici si mnijlocii cu atat creste puterea economica si se vor inregistra mai multe succese antreprenoriale”, mai spune fondatorul Chocolat.

O alta convingere a sa este aceea ca nu competenta sau ideea de afaceri asigura succesul business-ului, ci „oamenii cu care lucrezi”. „Nu toti vor fi onesti, dar cei in care investesti constant, aceea vor fi fideli si vor constitui fundatia”.

MikeCostacheMike Costache, cu experienta ca business angel in Statele Unite, ofera, la randul sau, un sfat antreprenorilor din Romania: „studierea cu atentie unde anume se incadreaza conceptul de business”, iar aici trebuie sa se ia in calcul chiar si pietele de afara. Un risc foarte mare este acela ca afacerea sa fie distrusa din fasa de brand-uri mari, de aceea e important de analizat daca conceptul de business este nou, daca se afla in stadiu de inceput sau mediu si poate fi analizat si de altii. Oricum, „nu se intra pe o piata cand au loc mega exitu-uri”, sfatuieste Mike Costache, care ii invita, totodata, pe toti cei care au idei inovative sa il contacteze. „Cine are super idei sa le spuna. Pentru asta ma aflu aici”. Costache spune ca a avut ambitia de a continua in Statele Unite ceea ce a inceput in 2009 in Romania, adica sa investeasca in afaceri cu potential, si a reusit. Este un foarte bun exemplu de succes romanesc intr-o tara cu o cultura antreprenoriala extrem de puternica precum SUA.
OctavianBadescu_1Desi nu neaga ideea ca antreprenoriatul incepe sa fie la moda in Romania, Octavian Badescu, fondatorul SameDay Courier, sustine ca „teama de esec” ii tine totusi pe romani sa nu se avante in afaceri. La asta se adauga birocratia si lipsa resurselor financiare. Si el merge pe principiul ca nisarea business-ului poate atrage succesul ulterior. Insa, „trebuie asumat si esecul”, adauga antreprenorul, care spune ca a experimentat falimentul a patru companii.

Si Octavian Badescu este de parere ca urmarirea exclusiv a profitului este o greseala uriasa in antreprenoriat. „Niciodata nu va exista profit mare pe termen lung”. Structural, profitul tinde catre zero. De aceea, cea mai mare provocare este sa faci profit, acesta fiind masura succesului antreprenorial”.

Iar pentru a avea succes, „trebuie cunoscut foarte bine domeniul afacerii, trebuie sa ai capacitatea de a relationa cu oamenii si de a iti asuma riscuri”, precizeaza antreprenorul.

Daca este sa sintetizam intr-o propozitie scurta dezbaterea celor cinci antreprenori in ceea ce priveste succesul antreprenorial, aceasta ar putea fi: target-ul bine definit, incadrarea corecta a conceputlui de business si centrarea pe client.               

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu