Cum sa faci un studiu de piata „in-house”

27 septembrie 2016 18:56

studiu-piata-in-houseCercetarea de piață este esențială pentru fiecare afacere sau produs lansat pe piață. Cu excepția situației în care aveți foarte mult noroc, în general trebuie să mergeți pe calea “bătătorită”: să faceți un studiu de piață pentru a ști ce produs să oferiți, astfel încât să fie necesar sau să aibă potențial de vânzare.

 

Puteți folosi cercetarea de piață pentru o serie de motive, cum ar fi să identificați probleme cărora le puteți oferi soluții, să evaluați un nou produs, să testați eficiența unei tehnici de marketing, să vă analizați competitorii sau să măsurați satisfacția clienților.

Problema care apare, mai ales pentru o afacere mică, este aceea că cercetarea de piață poate fi intimidantă. Cum să stabilești cele mai bune metode pentru a desfășura cercetarea, mai ales dacă ai un buget foarte restrâns sau chiar deloc, pentru aceasta? Totuși, pentru o afacere mică, aflată la început, cercetarea pieței este un pas vital, pe care chiar echipa trebuie să îl facă, astfel încât să înțeleagă cât mai bine mediul economic în care va concura.

Corina Cimpoca este fondator al MKOR Consulting, o agenție care oferă consultanță pentru strategie și studii de piață. Referitor la afacerile mici cu care a lucrat în trecut, ea spune:

“Trebuie să știi dacă există o piață pentru produsul sau serviciul tău, dacă este cerere pe piață pentru acesta, cine sunt clienții potențiali, cât sunt dispuși să plătească și, foarte important, dacă vei face bani din cât sunt oamenii dispuși să plătească pentru produsul sau serviciul tău?”.

 

Corina enumeră cinci decizii pe care un antreprenor trebuie să le ia, pentru un proces reușit într-o cercetare de piață:

  • să decidă la ce întrebări vrea răspuns
  • să decidă ce informații trebuie să colecteze pentru a răspunde acelor întrebări
  • să decidă cum va colecta informațiile
  • cum le va analiza
  • ce rezultate așteaptă.

 

Chiar dacă aceste aspecte sunt de discutat cu un profesionist în domeniul cercetării, ea ne-a dat câteva idei simple pentru a ne descurca pe cont propriu, cel puțin pentru început:

  • Desfășurați un sondaj de opinie. Dacă aveți site sau blog (și cine nu are?), aveți la dispoziție o platformă excelentă pentru a desfășura o cercetare de piață. De obicei, vizitatorii de pe site-ul și blogul dvs. fac parte din publicul-țintă căruia vă adresați și sunt chiar oamenii de la care doriți să aflați informații. Puteți crea un sistem de vot ca parte integrantă din site sau puteți crea câteva întrebări la care vizitatorii să răspundă, într-o zonă special creată pe site.
  • Solicitați feedback-ul clienților. E o idee bună să solicitați feedback-ul clienților, ca operațiune standard în afacerile de zi cu zi. De obicei, este o sursă foarte bună de idei ce pot fi aplicate pentru activitățile viitoare. Dacă aveți timpul necesar, puteți opera interviuri individuale cu clienții, în care să aflați de ce lucrează cu dvs., ce părere au despre colaborare în general și dacă vor mai apela la serviciile dvs. și pe viitor. Toate acestea sunt informații utile, pe care le puteți utiliza în studiul de piață propriu pe care îl conturați.
  • Networking online. Spre deosebire de networking-ul standard, nu trebuie să plecați de la birou pentru a cunoaște părerile celor din industria dvs. și nu numai. Trebuie doar să vă implicați în discuții pe subiecte ce vă interesează (pe forumuri, de exemplu) și să “ascultați” ce au ceilalți de spus.
  • Testați, testați, testați. Fie că vă interesează să culegeți feedback despre noul dvs. site, fie că testați eficacitatea unor noi campanii de marketing sau analizați cererea pentru un nou produs, puteți afla multe dintr-un test. Utilizați “split testing” (testare împărțită) cu anunțurile online, teste de utilizare cu noul site sau faceți o lansare de test (a unui produs) înainte de lansarea oficială.
  • Luați notițe de la concurență. Dacă urmăriți îndeaproape ce fac competitorii dvs., puteți observa ce funcționează și ce nu, în industria dvs. Chiar dacă nu veți copia ceea ce face concurența, cu singuranță puteți obține informații despre ce funcționează pentru ei. Dacă utilizează același tip de anunțuri în mod repetitiv, înseamnă că acestea funcționează și că utilizatorii lor (și ai dvs.?) reacționează.

 

Cercetarea de piață nu este și nu trebuie să fie un subiect intimidant, pe care să îl ocolim. Fiecare companie poate strânge informații despre piața în care se află, chiar dacă bugetul nu îi permite să efectueze studii mai ample, cu profesioniști.

——————————–

 

Nota: Acest articol ne-a fost oferit de MKOR – Marketing Strategic

 

 

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.