Toată lumea trebuie să se teamă foarte mult de Steaua Morții creată de Disney

23 ianuarie 2018 18:32

www.theatlantic.com

– Primul episod al Războaielor de Difuzare s-a terminat. Rebelii au câștigat. Acum imperiul ripostează –

Disney a anunțat recent că va achiziționa cea mai mare parte a activelor de divertisment ale Century Fox pentru aproximativ 60 de miliarde de dolari sub formă de acțiuni și datorii, ceea ce ar fi cea mai mare fuziune din istorie a două companii de showbiz, informează The Atlantic. Deja cel mai mare imperiu de divertisment din S.U.A., Disney va deveni un colos global prin această afacere, câștigând mize mari în cele mai mari companii de divertisment din Europa și India. Acordul va primi aproape sigur acordul de concurență, deoarece Departamentul de Justiție a fost recent circumspect în legătură cu fuziunile mega-media.

Tranzacția include unele dintre cele mai renumite proprietăți din televiziune și film. În transferul de putere, Disney va primi studioul de film al 20th Century Fox, inclusiv maeștrii independenți ai filmului la Fox Searchlight (printre câștigătoarele premiilor Oscar pentru cel mai bun film se numără: Slumdog Millionaire, 12 Years a Slave și Birdman), franciza X-Men, compania de producție de televiziune a Fox (include hit-uri la nivel mondial precum: The Simpsons, Modern Family, Homeland), canalele de televiziune FX și National Geographic și rețelele sportive regionale, inclusiv rețeaua YES care difuzează jocurile New York Yankees. Disney, de asemenea, dobândește pachetul majoritar al produsului TV Hulu, pe care îl poate folosi pentru a-și face intrarea în războaiele de streaming.

Aceste adaosuri vor îmbogăți o trezorerie ce dă deja pe afară la Disney, care include Star Wars, Marvel, Pixar, ABC, ESPN, cele mai populare parcuri de distracții din lume și, bineînțeles, divizia clasică de film animat. Când Mufasa îi spune lui Simba în The Lion King că „tot ceea ce atinge lumina este împărăția noastră”, nu este doar o scriere memorabilă. Este vorba despre îndrumare corporativă.

Tranzacția îi permite lui Rupert Murdoch, patriarhul miliardar din spatele 21st Century Fox, să își consolideze propriul regat – și moștenirea sa – în jurul locului de unde a început: știri. Murdoch, care și-a construit afacerea de 100 de miliarde de dolari începând cu un singur ziar din Australia, și-ar păstra dreptul de proprietate asupra rețelei de difuzare Fox, a Fox News Channel și mai multor rețele naționale de sport. Ca un Rege Lear îmbătrânit, împărțind prada în anii lui amurg, unul dintre cei mai cunoscuți moguli ai mass-media își vinde averile acumulate.

La cel mai profund nivel, această căsătorie corporatistă nu are legătură cu Mickey versus Murdoch, sau cu Avengers versus X-Men. Este vorba despre Netflix – și, într-o măsură mai mică, despre Google și Facebook, ale căror umbre întunecate se extind asupra întregului peisaj mediatic.

Streaming-ul video a cucerit televiziunea cu plată și a creat o generație de dezabonați la cablu; cei mai tineri mileniali (cei aflați la vârsta de 20 de ani și adolescenți) urmăresc televiziunea tradițională cu 50% mai puțin („televiziunea prin cablu”, așa cum se numește în mod obișnuit) decât cei de această vârstă în 2010. Aceasta înseamnă că fiecare companie de conținut trebuie acum să fie o companie de tehnologie de streaming. Pe măsură ce globurile oculare se îndepărtează de pachetul de cabluri, publicitatea le urmărește pe dispozitivele mobile, unde Google și Facebook au construit un duopol impregnabil. Asta înseamnă că fiecare afacere de televiziune promovată prin reclame trebuie să devină o afacere directă către consumator.

Pentru companiile de presă și de divertisment, există o mare întrebare existențială: Ridică-te și emite, sau renunță și vinde? Aceasta este o alegere care motivează atât această afacere, cât și oferta tulburătoare a AT & T pentru Time Warner. Prin prezentarea unor oferte imense de achiziție, AT & T și Disney au ales Door nr.1. Viitorul Disney depinde de posibilitatea de a construi o fabrică de streaming sau „Disneyflix” – un produs de televiziune direct către consumator care, precum Netflix, distribuie o bibliotecă de videoclipuri prin internet spre telefoane, tablete și televizoare. Compania intenționează să lanseze un produs de sport pe internet în 2018 și, cel mai important, un produs de divertisment filmat în 2019. Pentru a concura cu Netflix, serviciul Disney din 2019 va avea nevoie atât de o bibliotecă vastă pentru telespectatorii cu vârste cuprinse între 1 an și peste (unii telespectatori vor doar filme și emisiuni vechi) și o companie excelentă de producție de televiziune (unii spectatori preferă lucrurile noi). Cu această combinație, ar fi deveni mai bun din lume în ambele categorii.

Acceptând oferte de achiziții, Time Warner și 21th Century Fox au ales Door No. 2. Ultimul grup a recunoscut o viziune a viitorului lor – ratinguri ale TV live în scădere, mai multe dezastre cinematografice, anunțuri trimestriale de reducere de locuri de muncă – și mai degrabă decât să se trezească în fiecare dimineață într-o transpirație caldă pentru următorii 10 ani, preferă să vândă cât mai repede posibil. Time Warner vrea să iasă din afacerea filmului. 21st Century Fox vrea să iasă din afacerile cu rețelele de sport regional. Este logic să vinzi pe cei care sunt atât de disperați.

Dacă un grafic ar putea explica întreaga tranzacție, acesta de mai jos o face. Prezintă o schimbare în timpul de vizionare a televiziunii tradiționale din ultimii opt ani.

Modificarea timpului petrecut în vizionarea televiziunii tradiționale pe grupe de vârstă

Rezultatul este destul de simplu: televiziunea tradițională este o gerontocrație pură. Singura grupă de vârstă care urmărește mai mult TV decât în 2010 este eligibilă pentru Medicare (asistență medicală). Prin apropierea de Fox News (vârsta medie de vizionare: aproape 70 de ani) și alte canale TV tradiționale, Murdoch ține aproape de o linie gri. Disney plătește 60 de miliarde de dolari pentru a construi o afacere care să ajungă la toți ceilalți – fiecare segment tineresc, plin de culoare. Ați putea spune că Disney cheltuiește 60 miliarde dolari pentru o transformare riscantă care să atragă grupele de vârstă mai tinere, în timp ce Murdoch folosește banii pentru a instala un lift de scări de aur.

Departamentul de Justiție se confruntă cu propria sa întrebare existențială: mai exact, dacă această fuziune ar trebui să existe în primul rând? Guvernul a dat în judecată pentru a bloca acordul AT & T pe baza faptului că o combinare a companiilor mari de distribuție și de conținut ar putea fi anticoncurențială. Dar strategia pe termen lung a lui Disney este, ca și în cazul Netflix, să dețină mijloacele de distribuire a conținutului său. Mai mult, această afacere este o fuziune „orizontală” – și anume, între concurenții din aceeași industrie – care a atras din ce în ce mai mult atenția din partea autorităților de reglementare ale guvernului. În cazul în care Departamentul de Justiție permite fuziunea Disney fără o mică analiză măcar, aceasta va alimenta speculații despre motivul pentru care guvernul blochează achiziționarea postului de televiziune cel mai urât al președintelui (CNN al Time Warner – nota EconomicZoom).

Cu această afacere, Disney va controla până la 40% din afacerile americane de film (filmele Disney și Fox au câștigat acea parte din veniturile din box office din SUA în 2016) și 40% din afacerile televiziunii americane (noua Disney va câștiga 44% din taxele de afiliere din SUA printre rețelele majore), potrivit datelor furnizate de MoffettNathanson, o companie de cercetare media. Controlul său asupra peisajului sportiv de televiziune, între rețelele sportive regionale și ESPN, ar putea fi și mai concentrat, oferind mai multă influență Disney pentru a solicita taxe mai mari de la companiile de cablu și telco în schimbul distribuirii conținutului lor.

Dacă sună puțin cam înfricoșător pentru distribuitorii de televiziune sau telespectatori, atunci bine.

Toată lumea trebuie să se teamă de Steaua Morții Disney. Studiourilor de la Hollywood ar trebui să le fie frică să concureze cu un Goliat corporativ care ar putea câștiga jumătate din toate veniturile interne ale box-office-urilor într-un an bun.

Fiecare companie de tehnologie ar trebui să se teamă să intre într-un război de conținut cu o companie care combină studioul cinematografic de top cu o prestigioasă companie de film, cu o companie de producție de televiziune de clasă mondială, cu cele mai valoroase francize – Star Wars, Marvel , Pixar și X-Men din lume. Și consumatorii ar trebui să se teamă de asemenea; nu numai cei care se tem că Disney va dilua producția de filme de artă (cum ar fi Grand Budapest Hotel al Fox Searchlight) și filme super-eroice cu rating R (cum ar fi Deadpool al X-Men), dar și cei care se tem că prea mult control asupra oricărei industrii conferă putere de monopol ce restrânge alegerile, crește prețurile și dăunează angajaților.

Dar aici este partea cu adevărat ciudată: Disney ar trebui să se teamă, de asemenea, de propria Stea a Morții. În ultimul an fiscal care se încheie în octombrie, Disney a obținut venituri de 55 de miliarde de dolari, aproximativ 60% provenind din televiziune și film (restul a venit din parcuri, stațiuni și marfă de promovare). Cele 60 de procente sunt puse în pericol: vânzările de bilete de la box-office-uri au stagnat sau au scăzut de ani de zile, iar televiziunea se află într-un declin structural evident.

În multe privințe, viitorul întregii companii se bazează pe capacitatea sa de a-și canaliza universul expansiv al divertismentului într-un singur flux direct către consumatori, care urmează modelul Netflix, ce are deja peste 100 de milioane de abonați la nivel mondial. Aceste transformări corporative sunt perfide, chiar și atunci când sunt necesare.

Viitorul mass-mediei se îndreaptă către un război foarte lung, foarte scump, al marilor puteri. Nu există nicio îndoială că, începând cu anul 2017, rețelele de difuzare rebele câștigă. În acest context, imperiul tocmai a ripostat.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu