Tendintele revolutionare din lumea tech. Interviu cu Sheridan Tatsuno

23 octombrie 2015 10:30

Mihai Vasiliu este detinatorul unui business de educatie globala de trading pe pietele de capital, www.tradementoring.com si al unei francize pentru tarile Nordice, Benelux si Romania. In perioada 3-11 Octombrie, Mihai a participat la evenimentul NORDICS SOCAP 2015, care a avut loc in Silicon Valley, California.

 

03 Sheridan TatsunoExperti, inovatori, leaderi, reglementatori si factori de decizie in industria Clean Tech s-au intalnit in sesiuni pe subiecte cheie si trenduri privind Orase Inteligente (Smart Citites), Energii Regenerabile si solutii pentru Viata Auto-Sustenabila (Self Sustainable Life).

Mihai ne-a oferit interviul cu Sheridan Tatsuno, strateg, trainer și antreprenor in Silicon Valley, consultant a peste 700 companii Tech globale din 1983 pana in prezent si co-fondator a 9 startup-uri.

Cel mai important trend din Silicon Valley la momentul actual este globalizarea. Influxul masiv de imigranti si investitori din China, India si Orientul Mijlociu transforma total modelul de business, afirma Sheridan Tatsuno in interviul acordat.

In trecut, continua Sheridan, fondurile americane cu capital de risc (Venture Capitalists – VCs) monopolizasera piata. Acum, insa, vorbim de influenta tot mai mare a corporatiilor din jurul lumii, fonduri majore de capital de risc sau suverane care detin 10 – 20 de miliarde de dolari, comparativ cu fondurile americane care se limiteaza la cateva miliarde. De aici vine schimbarea, deoarece marimea fondurilor si a proiectelor va fi masiva. Piata nu va mai fi limitata la acel 1% format din baietii cu bani din Silicon Valley, ci va fi dominata de solutii globale si retele globale. Astfel, piata va fi de 10 pana la 100 de ori mai mare decat acum.

SUA va face parte din acest trend, Silicon Valley fiind una dintre cele mai eficiente piete pentru start-up-uri, din motive legale si financiare. Sheridan accentueaza faptul ca poti, spre exemplu, sa iti deschizi o afacere in China sau India, insa, fata de celelalte piete care sunt de abia la inceput, SUA are deja 50 de ani de experienta. De aceea, este mai usor si mai rapid, inca, sa pornesti o afacere globala din Silicon Valley.

Industriile de viitor si cele in declin

Intrebat care sunt industriile de viitor si care sunt cele care stagneaza sau se afla in declin, Sheridan a raspuns ca toate industriile despre care am tot citit in ziare in ultimii 10 ani sunt cele care au ajuns la saturatie, cu oportunitati de investitii din ce in ce mai mici. Printre acestea se numara social media, multe zone din retail si aplicatiile mobile.

Pentru viitor, tendinta este insa aceea de a uber-iza, adica de a pune pe un nor (cloud), fiecare sector vertical, deoarece cele mai multe industrii sunt ineficiente si nu profita de noile tehnologii. Toate marile corporatii, precum IBM sau Amazon, au servicii masive de cloud, iar competitia este foarte stransa, ducand preturile catre niveluri minime. Ca atare, toate corporatiile din jurul lumii, toate sectoarele care sunt blocate pe sisteme vechi, mostenite de la alte generatii, se vor muta gradual pe cloud. De fapt, vor fi nevoite, altfel vor falimenta sau vor deveni ineficiente in comparatie cu competitorii lor.

Spre exemplu, industria taxelor nu s-a asteptat in niciun moment la acest val de schimbare, crezand ca se va afla Mihai and Sheridan 01intotdeauna deasupra lui Silicon Valley. In prezent, aceasta industrie are nenumarate probleme si incearca sa gaseasca solutii pentru a supravietui. Acelasi lucru se intampla si cu industria muzicala si cu alte industrii.

Industria constructiilor este foarte ineficienta in multe tari, fiind bazata pe un sistem din secolul 19. Acum si in viitor totul se bazeaza pe metode mai inteligente, mai rapide si mai ieftine. Daca ele nu vor fi aplicate, cele mai multe companii vor da faliment sau costurile lor vor fi de 10 ori mai mari. Coruptia in constructii este masiva, iar in tarile in dezvoltare nu exista deloc transparenta, continua Sheridan. Oamenii accepta aceasta realitate pentru ca, teoretic, nu exista o alternativa mai buna. Insa, daca s-ar impune un sistem mobil pe care sa-l adopte toate companiile, industria va deveni transparenta. Toate licitatiile guvernamentale vor fi facute publice si coruptia ar putea fi eliminata peste noapte.

Deci, uber-izarea tuturor industriilor este cea mai importanta tendinta, trend care va aduce investitii de trilioane de dolari.

Inovatia disruptiva

Discutand despre inovatia disruptiva, cea care este capabila sa produca o revolutie tehnologica si o schimbare de paradigma, prin perturbarea pietei si retelei de valori existente, Sheridan a afirmat ca cel mai mare soc la momentul actual este provocat de femei. Acele femei care, peste noapte, conduc corporatii si fac investitii. Sheridan ne recomanda sa ne uitam uitam la date. Valoarea economiei globale se ridica la aproape 80 de trilioane de dolari, din care 70% este generata prin consum. Din aceste 55 de trilioane de dolari, 70 – 80% sunt realizate de femei. Mai departe acest lucru inseamna ca ele controleaza circa 45 de trilioane de dolari.

Cand cumpara, femeile nu au nevoie de permisiunea barbatilor lor sau a guvernului, iar cand se afla in mediul online, ele decid in cateva secunde daca te plac sau nu ca si companie. Aceste tinere femei sunt tech-savvy, iar majoritatea managerilor corporatiilor din cealalta jumatate a lumii habar nu au ce gandesc ele. Sheridan spune ca nu stie niciun barbat de 80 de ani care sa inteleaga ce gandeste o tanara de 22 de ani din Argentina sau Bengaluru. Cand vorbim despre inovatie disruptiva, vorbim, deci, despre puterea femeilor tinere si a mamelor lor de a determina inchiderea unei companii pe care nu o plac in doar cateva saptamani. Atat de repede se poate misca acest fenomen.

Asta este cea mai mare inovatie disruptiva. Socul va fi masiv, pentru ca cei mai multi sunt prinsi cu garda jos.

Tesla

Intrebat daca Tesla a provocat un soc in industria auto, Sheridan a raspuns ca Tesla este jucaria unui om bogat si intruchipeaza inovatia disruptiva produsa de sus in jos. Acesta este unul dintre cele trei tipuri de inovatii disruptive. Al doilea este de jos in sus, si nu se refera la masini, ci la scutere, skateboard-uri electrice. Ele reprezinta variantele ieftine are vehiculelor electrice, fiind produse miliarde pentru masele de oameni, si nu cateva mii, ca in cazul Tesla, care produce pentru cei bogati. Al treilea tip de revolutie este intruchipat de Uber. In acest caz nu cumperi o Tesla, ci o inchiriezi.

Insa, Sheridan concluzioneaza ca Tesla nu a produs o inovatie disruptiva in industria auto sau a petrolului, din cauza bateriei care nu este eficienta pe distante lungi. O solutie ar fi ca un robot sa-ti schimbe in cateva secunde bateria atunci cand aceasta este descarcata, insa din nou apare o problema, si anume infrastructura pentru un astfel de serviciu.

Ecovillages

In interviu, Sheridan a fost intrebat daca eco-satele, comunitatile create cu scopul de a deveni cat mai sustenabile din punct de vedere social, economic si ecologic, ar putea sa produca o inovatie disruptiva in piata imobiliara. El este de parere ca acest lucru se intampla deja. Silicon Valley este o zona mult prea scumpa. Acest fapt va determina ca aceasta sa fie, probabil, ultima generatie de americani care isi va mai permite sa cumpere un imobil in regiunea golfului San Francisco. Chiar si un angajat Google cu un salariu de jumatate de million de dolari nu isi va mai putea permite sa achizitioneze un apartament in aceasta regiune, cu atat mai putin cu cat exista concurenta din partea chinezilor, spre exemplu, care incheie tranzactii cu banii jos.

Daca vrei sa iti intemeiezi o familie, atunci esti nevoit sa pleci din aceasta zona, in orase precum Portland sau Utah. Orasele care se dezvolta cel mai rapid sunt de fapt in afara golfului. In astfel de locuri pot fi create satele viitorului, intr-un mod eficient. Ai nevoie de spatiu sa te dezvolti ca si companie, dar si ca familie, si este mult mai usor sa faci acest lucru in afara regiunii golfului San Francisco. SUA are mult pamant, iar Sheridan crede ca pot fi create peste jumatate de million de astfel de mici sate peste tot in SUA.

Atractia de Silicon Valley

La intrebarea de ce sunt atrasi investitorii de Silicon Valley si de ce tot mai multi oameni vor sa lucreze acolo, Sheridan a evidentiat ca Silicon Valley reprezinta jocurile olimpice ale tehnologiei, o Mecca a tehnologiei. Daca vrei sa intri in industria cinematografica te duci la Hollywood. Daca vrei sa faci parte din lumea tech, te duci in SUA, unde sunt cei mai importanti jucatori. De aceea sunt milioane de oameni care vin in Silicon Valley in fiecare an. Singura diferenta acum este ca noua tendinta este de a nu trai permanent in Silicon Valley, ci de a locui in mai multe locuri in acelasi timp. In loc sa fii tinut captiv de o ipoteca intr-un oras foarte scump, poti sa vizitezi lumea, sa lucrezi cu diferiti oameni si sa faci lucrurile care te pasioneaza cu adevarat.

Stanford

Ce loc are in aceasta imagine mediul academic reprezentat de Stanford? Sheridan a lucrat la Stanford acum 20 de ani, cand nu existau start-up-uri. Stanfordul pe care il stim azi, ca si incubator pentru Silicon Valley, a fost creat acum 20 de ani, cand un mare soc s-a produs ca efect al raspandiri rapide a internetului. Internetul a determinat reducerea costurilor de capital, in prezent aproape inexistente, eliminand barierele de intrare in lumea antreprenoriala, care era dominata in trecut de oameni maturi si cu experienta si unde costurile de capital erau extrem de riMihai and Sheridan 02dicate.

Realitatea virtuala

Sheridan construieste o academie de realitate virtuala (RV) in Malmo, Suedia. Piata de RV este in plina ascensiune, fiind estimata la 150 miliarde de dolari in 2020. RV este deja utilizata in tehnologia arhitecturala și de proiectare, in multe proiecte in jurul lumii. Nu va mai fi nevoie sa iti aduci clientul din China sau India in tara ta, ci vei putea sa-ti plimbi virtual clientii aflati la celalalt capat al lumii in cladirea ta de birouri.

Viitorul va fi reprezentat de hackathons virtuale, crede Sheridan. Oamenii vor crea 3D si prin simpla apasare a unui buton creatiile vor putea fi printate in mai multe locatii.

Realitatea virtuala si turismul

Realitatea virtuala va afecta si turismul. Companiile de turism din intreaga lume vor folosi RV pentru a-si promova obiectivele turistice. Insa, spune Sheridan, chiar si oamenii simpli vor putea profita de acest val, avand nevoie doar de o camera GoPro si multa creativitate. Oricine va putea filma orase sau sate, creand o realitate virtuala in scop turistic si profitand de pe urma ei.

Ba mai mult, Mark Zuckerberg vrea sa introduca RV in Facebook si va monetiza acest lucru prin modelul unui mall de cumparaturi: fiecare oras din lume va fi pe Facebook prin RV, unde utilizatorii vor gasi diverse magazine si vor putea face cumparaturi 3D. Astfel, Facebook se va detasa considerabil de Alibaba si Amazon, care sunt doar 2D.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.