Oamenii-Rachetă – Rivalitatea dintre doi miliardari reduce costul călătoriilor spațiale

15 mai 2017 17:11

Vremea zgârie-norilor și a iahturilor gigantice a trecut, afirmă The Economist 1843. În zilele noastre, un miliardar tech, ce vrea să-și afirme averea, puterea și bărbăția, are nevoie de o rachetă cu care să se joace – și cu cât e mai mare, cu atât mai bine. Doi miliardari, în special, s-au comparat în ultimul timp asupra cui are echipamentul mai impresionant: Jeff Bezos, șeful Amazon și Elon Musk, șeful SpaceX și Tesla. Oricât de copilărească ar părea lupta lor publică, consecințele sunt tangibile – și merită să fie celebrate la un larg nivel.

Bezos și-a câștigat averea prin Amazon, compania de comerț cu amănuntul ai cărei algoritmi sunt atât de preciși încât știu ce vei cumpăra chiar înainte de a o face, și ale cărei sisteme de computere cloud susțin în liniște o mare parte din internet. Cu puterea sa vastă, dar ascunsă și râsul caracteristic, este cu siguranță doar o chestiune de timp înainte ca Bezos să fie folosit ca model pentru un răufăcător Bond, il descrie acid jurnalistul Tom Standage. În timpul liber, el se joacă cu racheta sa în ferma din Texas – o fermă atât de mare încât include un port spațial. El construiește, de asemenea, un ceas uriaș și indestructibil în interiorul unui munte din apropiere, care va suna o o data per mileniu (ar trebui să încurajeze gândirea pe termen lung).

Musk, între timp, a devenit bogat prin co-fondarea PayPal și direcționând încasările înspre Tesla, care construiește mașini electrice ridicol de rapide (de fapt, au o setare „Ludicrous” care le permite să atingă 0-60mph – cca. 100 km/h – în 2,8 secunde) și SpaceX, o companie de rachete. Musk pare a fi succesorul lui Steve Jobs – inovatorul, de care au auzit chiar și cei atehnici. Dar Jobs nu a ciocnit supermașini și nu a zburat cu avioane de luptă în timpul său liber și nici nu a sugerat, în mod relaxat, un design pentru o rețea de metrou pe piloni (pe care mai multe companii încearcă acum să o construiască). În ultimul an, însă, Musk a fost preocupat să aterizeze o rachetă pe o barjă gigantică și autonomă. După patru încercări eșuate, fiecare dintre ele încheindu-se cu o „dezamăgire rapidă neprogramată”, termenul spațial pentru o „explozie mare”, i-a reușit, în cele din urmă, în aprilie 2016.

Ceea ce ne aduce la natura specifică a rivalității celor doi bărbați. Când vine vorba despre rachete, partea dificilă nu este lansarea sa în spațiu, ci exact opusul. Bezos și Musk împing frontierele în rachete reutilizabile, în care secțiunea de rapel din partea de jos se întoarce pe Pământ după ascensiune, mai degrabă decât să fie aruncată în mare. Rachetele sunt scumpe, așa că să le arunci, dacă vă gândiți, este o nebunie: Musk o compară cu construirea unui nou 747 de fiecare dată când doriți să traversați Atlanticul. În decembrie 2015, compania a reușit să aterizeze cu succes prima parte a uneia dintre rachetele sale Falcon 9 pe un platou din Florida, după ce a lansat o serie de sateliți pe orbită. Dar acest triumf a fost subliniat de faptul că, cu doar câteva zile mai devreme, compania de rachete a lui Bezos, Blue Origin, și-a zburat propria rachetă fără pilot până la marginea spațiului și apoi a aterizat-o pe platoul de lansare.

Bezos s-a alăturat Twitter, pe care el îl ignorase anterior, dar unde Musk are o enormă rețea de urmăritori, pentru a-și anunța triumful cu primul său tweet. Au urmat multe tweet-uri pasiv-agresive, pe măsură ce cei doi bărbați s-au felicitat în mod public pentru realizările lor, insistând în liniște asupra superiorității propriilor lor rachete. Da, Bezos e posibil să-și fi aterizat primul racheta, dar a lui Musk este mult mai mare și poate transporta sarcini utile în orbită. Pe de altă parte, Bezos și-a lansat racheta din nou, dovedind că era cu adevărat reutilizabilă. Asta a pus mingea înapoi în curtea lui Musk. De aceea este atât de încântat că a reușuit o aterizare maritimă a unei rachete pe una dintre aceste barje uriașe. Mai încolo, intenționează să-și arate noua sa rachetă și mai mare. Încearcă să depășești asta, Jeff.

De ce ar trebui ca cuiva să-I pese de această „fățărnicie” ? Pentru că în atitudinea lor de superioritate,miliardarii duelatori reduc costul accesului la spațiu. O rachetă Falcon 9 costă aproximativ 60 de milioane de dolari, iar secțiunea de rapel din partea de jos, numită prima etapă, reprezintă aproximativ 70% din această sumă. Recuperarea primei etape și reutilizarea, ei, de exemplu, de 9 ori, ar putea reduce costul unei lansări cu două treimi. De asemenea, aterizarea rachetele pe platformele maritime ar putea contribui la această situație: mai mult combustibil ar putea fi dedicat pentru lansarea încărcăturilor mai grele, dacă nu trebuie, după aceea, să zbori înapoi până la capătul unei platforme de lansare terestră.

Bezos a ochit piața turismului spațial. Rachetele lui Musk transportă deja  încărcături către Stația Spațială Internațională și lansează sateliți comerciali, dar el privește dincolo de aceasta spre obiectivul său real:colonizarea planetei Marte, un plan nebunesc despre care vorbește de mai bine de un deceniu. „Vreau să mor pe Marte”, spune el, „doar că nu la impact”. El crede că o colonie pe Marte este o poliță vitală de asigurare a omenirii, care altfel ar putea fi ștearsă cu totul de un asteroid, de război nuclear sau de roboți ucigași răufăcători . Noua sa rachetă Falcon Heavy trebuie să facă primul său zbor în această toamnă și Musk spune că va dezvălui planurile pentru o navă numită Mars Colony Transporter în următorul an.

Chiar dacă el nu va ajunge pe „Planeta Roșie” (‘deși pariez că o va face’, spune Standage), Musk contribuie la avansarea tehnologiei rachetelor la o viteză fără precedent, făcând în mod repetat lucruri care înainte erau considerate imposibile. Dacă rivalitatea sa cu Bezos accelerează procesul, cu atît mai bine.

Dacă bărbații bogați vor să concureze pentru a face călătoriile în spațiu mai ieftine, este minunat. Este o formă productivă și utilă de egoism, spre deosebire de construirea de zgârie-nori sau de iahturi. Și nu trebuie să fii om de știință, specialist în rachete pentru a aprecia acest lucru.

 

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu