Semnificația Vision Fund al SoftBank – Indiferent dacă reușește sau eșuează, Masayoshi Son schimbă lumea investițiilor în tehnologie

1 iunie 2018 08:42

Sursa: www.vimeo.com

Cu doi ani în urmă, dacă ați fi cerut experților să identifice cea mai influentă persoană din domeniul tehnologiei, ați fi auzit câteva nume cunoscute: Jeff Bezos de la Amazon, Jack Ma al lui Alibaba sau Mark Zuckerberg de la Facebook, scrie The Economist. Astăzi, există un nou candidat: Masayoshi Son. Fondatorul SoftBank, o companie japoneză de telecomunicații și de internet, a creat un fond enorm de investiții, care este ocupat să dobândească acțiuni la cele mai interesante companii tinere din lume. Vision Fund perturbă atât industriile în care investește, cât și alți furnizori de capital.

Fondul este rezultatul unei alianțe ciudate înființate în 2016 între Son și Muhammad bin Salman. Prințul Arabiei Saudite i-a înmânat 45 de miliarde de dolari lui Son ca parte a încercării sale de a diversifica economia regatului. Această mare bucată de capital a atras mai mulți investitori – din Abu Dhabi, Apple și alții. Adăugați capitalul de 28 miliarde $ al SoftBank, iar Son stăpânește, în total, un „cufăr” plin cu 100 de miliarde de dolari. Acesta depășește cu mult cele 64 de miliarde de dolari pe care toate fondurile de capital de risc (VC) le-au acumulat la nivel mondial în 2016; este de patru ori mărimea celui mai mare fond de capital privat investit vreodată. Un expert al capitalului de risc numește Vision Fund „cel mai puternic investitor din lumea noastră”.

Puterea nu înseamnă neapărat succes. Scepticii cu privire la Vision Fund au multă  muniție. După o piață în creștere, evaluările firmei de tehnologie sunt cam „întinse”. Son ia personal majoritatea deciziilor de investiții. El a obținut câteva victorii în cariera sa, inclusiv un pariu timpuriu pe Alibaba. Însă investițiile sale din „era dotcom” înseamnă că el este și persoana care a pierdut mai mulți bani decât oricine altcineva din istorie. Urmărirea „singularității”, punctul în care inteligența computerizată depășește natura umană, îl poate face un vizionar – sau doar un excentric. Banii au fost basculați  aproape la fel de repede cum au fost strânși. Fondul a cheltuit deja 30 miliarde dolari, aproape de cei 33 miliarde dolari acumulați de întreaga industrie de capital de risc americană în 2017.

Și pentru că aproximativ jumătate din capitalul său este sub formă de datorie, se află sub presiunea de a face plata dobânzilor. Această combinație de gargantuanism, grandiozitate și compensații garantate pot genera un dezastru financiar. Într-adevăr, Vision Fund ar putea marca vârful amețitor al boom-ului din tehnologie.

Dar chiar dacă fondul va sfârși eșuând, va avea mai multe efecte de durată asupra investițiilor tehnologice. Primul este că utilizarea unei sume atât de mari de bani acum va ajuta la modelarea industriilor viitorului. Son pompează bani în „tehnologii de frontieră” de la robotică la internetul obiectelor. El deține deja acțiuni în firme care dau roade, cum ar fi Uber; în WeWork, o companie de lucrat în colaborare; și în Flipkart, o firmă indiană de comerț electronic, care a fost vândută în această săptămână către Walmart.

În cinci ani, fondul intenționează să fi investit în 70-100 de inorogi tehnologici, întreprinderi private în valoare de 1 miliard de dolari sau mai mult. Banii săi, adesea înmânați antreprenorilor în multipli ai sumelor solicitate inițial și însoțiți de amenințarea că banii vor merge la competitori dacă se sustrag, oferă întreprinderilor mijloacele de a-și depăși rivalii finanțați mai prost. Pariurile lui Son nu trebuie să dea roade pentru el pentru a afecta cursa.

Al doilea impact al lui Son va fi în industria de capital de risc. Pentru a concura cu grămada de „lovele” a Vision Fund, precum și cu incursiunile altor investitori neconvenționali, concurenții tradiționali trebuie să se extindă. Sequoia Capital, unul dintre cele mai renumite nume din Silicon Valley, creează cel mai mare fond din istorie ca răspuns.

De asemenea, Son aduce capital în locuri unde este încă într-o ofertă destul de redusă: în India, în Asia de Sud-Est și în mai multe țări europene. Când Vision Fund a investit aproape 500 milioane dolari în firma britanică de RV, Improbable, a depășit un record de finanțare, iar suma de 460 milioane euro în Auto1, un dealer auto german, a fost una dintre cele mai mari investiții de acest fel din ultimii ani. Decât să aștepte ca fondatorii să facă drumul până în California, investitorii sunt supuși unei presiuni mai mari pentru a căuta antreprenori.

Anvergura fără precedent a Vision Fund în țări și industrii conduce la cel de-al treilea impact al acestuia. Son spune că dorește să creeze o „Silicon Valley virtuală în SoftBank”, adică o platformă prin care unicornii își pot oferi reciproc contacte și sfaturi, pot cumpăra bunuri și servicii unii de la alții și chiar să își unească forțele. Conceptul de companii de portofoliu care colaborează este cunoscut din domeniul capitalului privat, dar amploarea fondului este ceea ce îl face să se distingă.

Son, de exemplu, încearcă să-și orchestreze diversele investiții de ride-hailing, astfel încât acestea să nu consume atâția bani, prin concurență între ele. El a încurajat Uber să-și vândă afacerea din Asia de Sud-Est către compania Grab la începutul acestui an și o îndemnă să facă o înțelegere în India cu Ola.

Modelul Vision Fund este perturbator, atunci. Dar este bun pentru inovare și consumatori? Proiectul lui Son are cu siguranță atracțiile sale. Dă peste cap lumea confortabilă a capitalului de risc din Silicon Valley. Și poate stimula concurența împotriva giganților tehnologiei. Fondul oferă fondatorilor de start-up-uri o alternativă la încasările de la cei precum Google, Facebook și Amazon; carnetul său de cecuri masiv le oferă, de asemenea, acelor antreprenori o șansă mai bună de a concura cu titanii. Fondul poate avea o funcție similară în China, unde aproape jumătate din toți unicornii sunt susținuți acum de unul dintre cei mai importanți giganți tehnologici ai țării, Baidu, Alibaba, Tencent sau JD.com.

Cu toate acestea, dezavantajele sale depășesc riscul pierderilor. Însăși prin dimensiunea sa riscă să crească costul de manageriere a unui startup pentru toată lumea. Companiile tinere care își primesc numerarul îl cheltuiesc adesea pe vânzări și marketing, ceea ce pune presiune asupra oricărei alte companii din industrie să cheltuiască la fel de generos pentru a dobândi clienți. Companiile care primesc sute de milioane de dolari de capital într-un singur pas sunt ridicate mult peste concurenții lor. Aceasta oferă unui singur individ puteri imense, ținând departe, totodată, tinerele firme de strălucirea clarificatoare a piețelor publice pentru și mai mult timp. Încercările de a fracționa piețele între firmele de portofoliu pot ridica în timp un set diferit de preocupări privind concurența.

Verdictul potrivit cu privire la Vision Fund nu va fi posibil pentru niște ani de zile de acum încolo. Dar soarta mai multor companii și alegerile de care consumatorii se pot bucura în viitor vor fi ghidate de pariurile pe care le face Son astăzi. Cea mai mare roată a norocului se rotește…

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.