Așa arată declinul petrolului !

7 septembrie 2017 08:22

De la companii uriașe cum ar fi Exxon Mobil Corp către membrii OPEC, cum ar fi Arabia Saudită, producătorii de petrol spun că industria lor se va bucura de decenii de creștere, alimentând nevoile energetice ale clasei medii în expansiune a lumii, conform Bloomberg. Dar dacă se înșeală? Există o mulțime de motive pentru a crede că se pot înșela. Iată ce se întâmplă atunci când testăm ipotezele lor centrale.

Agenția Internațională pentru Energie consideră că cererea de petrol va crește cu peste 10% până la 103,5 milioane de barili pe zi până în 2040, în timp ce companiile prevăd o creștere mai rapidă.

Analiștii tradiționali nu văd nimic altceva decât o creștere 

 

Dar analiștii nu anticipează întotdeauna schimbări seismice în tehnologie și politică care ar putea încetini creșterea cererii sau chiar ar putea să o elimine în totalitate în anumite părți ale economiei.

Chiar și micile modificări ar putea avea un impact. Avansurile în eficiența vehiculelor, creșterea numărului autovehiculelor electrice, stabilirea unor standarde mai stricte de emisii și trecerea la alte surse de combustibil ar conduce la o cerere de petrol mult mai mică decât se preconizează.

„Nu putem începe să înțelegem transformarea în arena de mobilitate care vine spre noi”, a declarat Jules Kortenhorst, directorul executiv al Institutului Rocky Mountain, din Boulder, Colorado, într-un interviu. „Nu este o întrebare dacă va veni, este doar o chestiune despre când va fi momentul sosirii.”

Marea Britanie a declarat că va interzice vânzarea de automobile pe benzină și diesel până în 2040, devenind a doua din G7 care face acest lucru, după Franța. Volvo din Suedia a declarat la începutul acestei luni că până în 2019 toate automobilele sale vor avea un motor electric, în timp ce BMW va construi o versiune electrică a modelului de referință compact, Mini, în Marea Britanie.

Schimbarea tehnologică

Aproximativ 60% din petrol este folosit în transporturi, unde sunt și cele mai mari schimbări tehnologice.

În întreaga lume, guvernele preocupate de schimbările climatice sau de poluarea aerului impulsionează creșterea standardelor de eficiență a combustibilului sau crearea unor zone cu emisii reduse pentru mașini și chiar nave. Expunerea fraudei la testele emisiilor de motorină de către Volkswagen AG și acuzații similare față de alți producători de automobile au contribuit la presiunea asupra autorităților de reglementare în ceea ce privește standardele mai stricte.

Proliferarea unei analize de mari dimensiuni este prevăzută să reducă drastic pierderile de combustibil, potrivit Institutului Rocky Mountain. Motoarele de avioane produse astăzi de companii precum General Electric Co. pot detecta deja mici modificări ale performanțelor motorului, adică inginerii pot fi trimiși pentru a rezolva orice problemă și pentru a le menține în funcțiune la maxim.

Tehnologiile de navigație mai inteligente permit șoferilor de camioane să reducă distanțele pe care le călătoresc, în timp ce îmbunătățirile aerodinamicii vor permite vehiculelor să se deplaseze mai mult pe combustibil mai puțin.

Acestea și multe alte tehnologii ar reduce emisiile, economisind, de asemenea, bani, mai ales într-o lume în care Agenția Internațională pentru Energie preconizează că prețul petrolului va crește de la aproximativ 50 de dolari pe baril la 80 de dolari la sfârșitul deceniului și la peste 100 de dolari până în 2030.

Cu toate acestea, îmbunătățirile legate de eficiență ar putea elimina necesitatea aprovizionării cu aproximativ 11,6 milioane de barili pe zi, potrivit AIE. Sunt cam șase „supertankere” de petrol în fiecare zi. Iată cum arată viitorul cu câștiguri de eficiență:

A stoarce mai mult de la fiecare butoi

Probabil cea mai vizibilă schimbare în transport va fi mașina electrică. Acest lucru nu se va referi numai la autovehiculele cu baterii, ci la o tendință mai largă condusă de companii printre care Uber Technologies Inc. și Lyft Inc., pentru transportul ca serviciu la cerere în vehiculele fără șofer chemate prin smartphone-ul personal, potrivit lui RethinkX, un think tank bazat în San Francisco.

O deplasare de la norma actuală a proprietății individuale a vehiculelor tradiționale pe bază de combustibil petrolier spre partajarea de mașini de înaltă tehnologie, eventual fără șofer, ar avea consecințe economice și sociale de anvergură, în special pentru că sunt promovate cel mai mult în economiile majore cu cea mai rapidă creștere. Ultimul plan al industriei auto din China prevede că toate noile creșteri ale vehiculelor vor proveni dintre cele pe electricitate. India intenționează să vândă numai mașini electrice până la sfârșitul următorului deceniu.

Conducerea mașinilor electrice

Peste 20 de milioane de vânzări sunt anticipate până în 2030  

 

 

„Pe scurt, industria va evolua mai mult în următorii 10 ani decât a făcut-o în tot secolul trecut„, a declarat Gilles Normand, șeful vehiculelor electrice pentru Renault SA, într-un interviu.

În cazul în care autovehiculele electrice beneficiază si de un „factor cool” de tip iPhone, flota globală ar putea ajunge la 450 de milioane până în 2035, de la aproximativ 1,2 milioane în prezent, potrivit economistului șef al BP, Spencer Dale. Adoptarea vehiculelor electrice la această scară ar putea duce la scăderea cu 5,2 milioane de barili pe zi a cererii de petrol, potrivit AIE.

Deci acum linia de bază arată astfel: 

O perspectivă foarte diferită

 

 

Chiar și în condițiile în care președintele american Donald Trump renunță la angajamentul față de Acordul de la Paris din 2015 privind schimbările climatice, trimișii din Europa în China și Orientul Mijlociu spun că trecerea la o economie cu emisii reduse de carbon este acum de neoprit.

Viitorul este curat

Noi investiții în energie curată în cele mai mari economii din lume

Unele companii petroliere majore reacționează la această schimbare. Royal Dutch Shell Plc, cea mai mare companie de energie din Europa, mizează pe autovehiculele cu hidrogen cu emisii zero și pe stațiile de alimentare cu combustibil lichefiat de gaze naturale pentru camioanele din S.U.A. și navele din Europa.

Biocombustibilii sunt, de asemenea, destinați să diminueze ponderea petrolului pe anumite piețe – cum ar fi companiile aeriene care încearcă să reducă emisiile de carbon, pentru care acumulatorii nu sunt potriviți în prezent.

Creșterea BIOPLASTICII ar putea, de asemenea, să contribuie la reducerea cererii din partea industriei petrochimice, despre care McKinsey și Co. estimează că va conduce 70% din creșterea cererii de petrol până în 2035. Producătorii de băuturi, cum ar fi Coca-Cola, plătesc deja câțiva cenți în plus pentru sticlele fabricate din materiale pe bază de plante, ceea ce nu se va adăuga la „supa de plastic” în creștere din oceanele noastre.

Deplasarea pe scară largă spre alternative, inclusiv gazele naturale și biocombustibilii, ar putea înlocui aproximativ 13,5 milioane barili pe zi din cererea de petrol până în 2040, potrivit AIE. Este mai mult decât dublu față de câștigurile de la mașinile electrice.

Un viitor radical diferit

Ținând cont de toate aceste lucruri, ceea ce AIE spune este că ar trebui să se limiteze încălzirea globală la 2 grade Celsius și aceasta ar însemna o creștere a cererii de petrol până în jurul anului 2020 și o scădere cu aproximativ 20 de milioane de barili pe zi până în 2040. Asta înseamnă cu 36 milioane de barili pe zi mai puțin decât prognoza medie a companiilor petroliere pentru 2040 – o diferență mai mare decât producția curentă a OPEC.

Unele companii petroliere au recunoscut potențialul ca cererea să crească mai repede. Shell a declarat că petrolul ar putea culmina în cinci până la 15 ani, în timp ce Total crede că o creștere a vehiculelor alimentate cu baterii va determina culminarea cererii de petrol în anii 2030.

Schimbări dramatice

O schimbare a cererii pe această scară ar avea consecințe dramatice pentru producătorii de petrol, care sunt astăzi printre cele mai mari companii din lume.

„Dacă luați o mușcătură mare din combustibilii de transport, atunci dintr-o dată economia întregii industrii de petrol și gaze din aval arată dramatic diferit”, a spus Kortenhorst.

S-ar putea să existe o lecție în istoria sumbră a industriei cărbunelui din S.U.A. Cererea de combustibili fosili a atins punctul maxim în 2007 și a scăzut treptat, pe măsură ce centralele electrice au trecut la gazele naturale. Acest lucru a declanșat o prăbușire a valorii unora dintre cei mai mari producători ai națiunii, inclusiv Peabody Energy Corp., care se numără printre cele aproximativ 50 de companii de cărbune care dat faliment în ultimii ani.

Acțiunile Peabody vs cererea de cărbune

Companiile petroliere care înclină în prezent spre energie regenerabilă, cum ar fi Statoil ASA din Norvegia, sunt cele mai în măsură să supraviețuiască vârfului cereri, a declarat Deutsche Bank AG. Exxon Mobil Corp. – datorită dimensiunii și „reticenței sale de a se schimba” – este cea mai vulnerabilă.

Giganții de stat de tipul celor ce domină Organizația țărilor exportatoare de petrol OPEC sunt chiar mai expuși riscului și ar putea să rămână într-o zi cu miliarde de butoaie de țiței nedorite, conchide analiza.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu