O confruntare între Amazon și Alibaba ia naștere departe de casă

20 noiembrie 2017 18:56

SINGAPORE – Din acest depozit de beton așezat pe marginea unei noi piețe potențiale pentru cumpărături online, grupul Alibaba din China speră să bată Amazon încet – încet cu câte o salată, scrie New York Times.

Sub strălucirea luminilor fluorescente, muncitorii împachetează cu atenție fructe, brânză și alte perisabile pentru livrarea cu camionete către un grup în plină creștere de singaporezi, care preferă să facă cumpărăturile online. Pe un perete din apropiere, foile imprimate prezintă tipurile de defecte pe care clienții le-au sesizat în trecut: avocado răscopt, spanac mirositor, nectar în putrefacție.

„Este tot mai bine și mai bine”, a declarat Vikram Rupani, președintele RedMart, o companie online de produse alimentare cu sediul în Singapore, care face parte din strategia de pătrundere a Alibaba în regiune „dar este un proces continuu care nu se termină niciodată”.

Alibaba și Amazon domină deja afacerea vânzării lucrurilor online pe piețele lor interne : China, SUA. Din ce în ce mai mult, se luptă reciproc pe teren neutru.

Ambele cheltuie miliarde de dolari în Asia – în special în Asia de Sud-Est și India – căutând un loc care ar putea repeta transformarea explozivă a Chinei în cea mai mare piață de cumpărături online din lume.

Amazon a angajat o investiție pentru India în valoare de 5 miliarde de dolari, unde îi atrage pe clienți să se înscrie pentru serviciul Prime, care include filme și emisiuni de televiziune occidentale, pentru o mică parte din prețul anual de 99 USD în Statele Unite. Alibaba a investit aproximativ 500 de milioane de dolari pentru mize atât în Paytm – cea mai mare platformă de plăți mobile din India – și afiliatul său de comerț electronic, Paytm Mall.

Pariul mai mare al companiei Alibaba este în Asia de Sud-Est. A cheltuit peste 2 miliarde de dolari pentru a prelua controlul asupra companiei Lazada, o companie de cumpărături online de cinci ani, cu sediul în Singapore și care desfășoară activități în șase țări. Anul trecut, Lazada a cumpărat RedMart, magazinul online de vânzare cu amănuntul.

Promisiunea este acolo, pe măsură ce clasa mijlocie a regiunii crește și merge în online. Vânzările din comerțul electronic din Asia de Sud-Est ar putea ajunge la 88 de miliarde de dolari până în 2025, conform previziunilor de la Google și Temasek Holdings, fondul suveran din Singapore. Volumul a fost mai mic de o zecime din asta in 2015.

Peste aproximativ aceeași perioadă, piața din India ar putea crește de șase ori la o sumă similară, proiectează Bain & Company, o firmă de consultanță.

Alibaba și Amazon caută consumatori precum Janice Lee Fang, o fată din Singapore, care a decis că trebuie să cumpere un robot pentru a-și amuza fiica de 6 ani căreia îi este dor de școală. Prin serviciul Prime Now al Amazon, introdus în Singapore în iulie, ea a cumpărat un Sphero SPRK Plus – o minge de plastic transparentă, care poate sări peste podea cu o apăsare a unei taste de smartphone – care i-a fost livrată în mai puțin de o zi.

„Am fost încântată”, a spus doamna Fang, care a spus că folosește și serviciile Alibaba. „Am avut timp să o despachetez și să o învăț cum să o folosească. Este un salvator al cumpărăturilor de ultimă oră. ”

Dar Asia de Sud-Est nu este China. O zonă difuză de 600 de milioane de locuitori, regiunea este împărțită de politică, limbă și cultură. Unele locuri sunt moderne, cum ar fi Singapore. Alte locuri nu dispun de drumuri și de alte infrastructuri pentru a le duce oamenilor ceea ce au nevoie.

„Este un amestec de zone urbane, semi-urbane și rurale, separate de distanțe mari și – în Filipine și Indonezia – de apă„, a declarat Mike Booker, partener la sucursala din Asia de Sud-Est a Bain. „Plata la livrare este încă predominantă, iar ceilalți jucători locali se află în fugă”.

Provocările au forțat-o pe Lazada, cea mai mare operațiune din Asia de Sud-Est a Alibaba, să devină creativă: în Vietnam, oficiile poștale locale primesc retururile clienților și oferă rambursări în numerar. În Malaezia, clienții pot colecta mărfuri din dulapuri la magazinele 7-Eleven. Iar în Filipine, Lazada folosește benzinăriile ca locuri în care comercianții pot să-și lase bunurile pentru ca personalul de livrare să le ia.

Bratul internațional al Alibaba a înregistrat cele mai recente vânzări trimestriale ca duble într-un an, în parte din contribuția Lazada. Totuși, Lazada și filiala sa RedMart rămân o parte mică și neprofitabilă a imperiului Alibaba. Max Bittner, directorul executiv al Lazada, a declarat că părintele său chinez este dispus să cheltuiască bani pentru a-și construi capacitățile de livrare și pentru a atrage mai mulți clienți. „Comerțul electronic este o un joc de economii de scară”, a spus domnul Bittner. „Nu mă simt constrâns în nici un fel. Pot să mă duc după această ocazie cu cantitatea de putere de foc de care am nevoie. ”

Amazon reprezintă până acum Singapore ca singura sa piață din Asia de Sud-Est, deși experții din industrie se așteaptă să se extindă în alte țări.

Până recent, concurența directă dintre Alibaba și Amazon a fost rară. Amazon are o prezență modestă în China. Alibaba vinde bunuri în Statele Unite prin intermediul platformei sale AliExpress, dar s-a retras din eforturile de extindere.

Asia de Sud-Est ar putea oferi un test al modelelor lor de afaceri foarte diferite pe teren neutru.

Amazon deține mai mult din stocurile pe care le vinde. În schimb, majoritatea vânzărilor companiei Lazada provin de la furnizori externi care folosesc platforma sa ca intermediar digital pentru a ajunge la clienți. Această abordare, care menține costurile scăzute, este similară cu ceea ce face Alibaba în China. Dar în China, platforma Taobao a companiei a fost acuzată că oferă produse contrafăcute. Alibaba spune că lucrează la lupta împotriva falsurilor.

Alibaba are un avantaj mare asupra Amazon și își construiește infrastructura în Asia de Sud-Est. În Indonezia, de exemplu, a fost nevoie de o participație minoritară în luna august pe o altă piață online, Tokopedia. Experții spun că Amazon ar putea contraataca prin oferirea de filme și programe de televiziune occidentale online, așa cum procedează în Statele Unite, ceea ce ar putea crește atractivitatea către clienții mai tineri.

Amazon s-a împotmolit în Singapore inițial când serviciul s-a dovedit a fi prea popular, forțând-o să refuze clienți. Dar de atunci cele două companii și-au intensificat eforturile de a furniza mai repede unui grup în creștere de clienți.

La depozitul RedMart, într-o vizită recentă, muncitorii au împachetat cutii de carton – uneori nouă câte o dată – din coșuri cu cutii de cereale și fructe și legume conservate. Pentru cei care oferă modalități de îmbunătățire a procesului, primele de merit includ bilete de film, vouchere și bonusuri în bani de până la 1.000 de dolari.

Concurența pe piață este probabil să fie costisitoare, din cauza reducerilor, în plus față de costurile de extindere.

„Este fabulos”, a spus Uma Parameswar, o singaporeză care lucrează în domeniul artelor plastice. În cei peste doi ani și jumătate de utilizare a RedMart, a spus ea, numai o dată a primit fructe mai puțin proaspete. Ofertele o fac din ce în ce mai înclinată să cumpere online. Ea spune că RedMart îi oferă o reducere de 5 procente la facturile de vânzare cu amănuntul, precum și reduceri la utilizarea serviciilor oferite de Uber. „Am economisit probabil 200 de dolari în ultimele trei sau patru luni”, a spus ea. „Este un rezultat corect.”

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu