Noua bestie de rachetă a SpaceX, Falcon Heavy – implicațiile lansării de succes

2 martie 2018 08:35

– Primul zbor al Falcon Heavy promitea din start să fie un spectacol public, Elon Musk sperase doar să nu explodeze pe platforma de lansare –

Era de așteptat ca Elon Musk și colegii săi să ciocnească un pahar la prima lansare a noii rachete SpaceX, Falcon Heavy, după mai mult de 5 ani de întârzieri, scria Bloomberg puțin înainte de lansare.

Dar entuziasmul pentru lansarea mult așteptată a trecut dincolo de pasionații de spațiu si de fanii lui Musk: complexul de vizitatori al Centrului Spatial Kennedy a vândut toate pachetele de vizionare VIP, incluzând bilete de 195 dolari pentru o petrecere cu un toast de șampanie și un pahar comemorativ.

Falcon Heavy – cea mai puternică rachetă operațională din lume – a fost lansată pentru prima dată marți, 6 Februarie 2018. „Mă simt destul de încântat și fericit”, a declarat Musk în cadrul unui apel cu reporterii înainte de zborul demonstrativ planificat, adăugând că el va considera că este un succes dacă nu a sărit în aer pe platforma de lansare. Lansarea, programată inițial pentru ora 13:00. din Florida, a fost amânată în mod repetat din cauza vânturilor puternice.

Noua rachetă spațială a lui SpaceX este un vehicul de lansare reutilizabil „super greu”, care va permite companiei aflate în strânsă colaborare să liciteze pentru încărcături mai mari, cum ar fi sateliții comerciali mai mari și misiuni de securitate națională.

Nu este racheta care ar putea duce în cele din urmă oamenii pe Marte – aceasta este „Big F—ing Rocket”, a anunțat Musk în luna septembrie 2017. Dar zborul inaugural al lui Falcon Heavy se îndreaptă spre orbita eliptică Pământ-Marte, apropiind visele lui Musk față de Planeta Roșie.

„Aceasta este o misiune de testare, așa că nu vrem să avem așteptări de perfecțiune”, a spus Musk.

„Falcon Heavy este o nouă rachetă, iar noile rachete sunt o mare chestie”, a declarat Eric Stallmer, președintele Federației Spațiale Comerciale, un grup industrial pentru sectorul spațial privat. „Este un lucru cu adevărat mare, care demonstrează inovația extraordinară care are loc în sectorul spațial comercial”.

Din punct de vedere al designului, prima rachetă nouă a Space Exploration Technologies Corp, din anul 2010, este în principiu formată din trei rachete Falcon 9 legate între ele, triplând puterea de lansare. În timp ce un Falcon 9 are nouă motoare Merlin în prima sa etapă, Falcon Heavy are 27. Acest lucru înseamnă mai mult de 5 milioane de kilograme de tracțiune la decolare, despre care SpaceX spune că echivalează cu aproximativ 18 747 de avioane. Este de două ori mai mare din punct de vedere al capacității ca cel mai apropiat competitor, Delta IV Heavy a United Launch Alliance.

Prima dată anunțată în 2011, cu un zbor demonstrativ inițial programat la acea dată pentru sfârșitul anului 2012, lansarea Falcon Heavy s-a lăsat îndelung așteptată. Proiectul a făcut un salt mare în decembrie 2017, când racheta masivă a ajuns verticală la 39A, platforma de lansare istorică de la Centrul Spațial Kennedy din Florida, care l-a trimis pe astronautul Apollo Neil Armstrong pe Lună. Cu o lună inainte de lansare, SpaceX a finalizat cu succes „focul static”, un test cheie în care toate motoarele de primă

Compania din Hawthorne, cu sediul în California, are deja clienți plătitori care să zboare cu noua rachetă, inclusiv operatorii comerciali de sateliți Arabsat, Inmarsat și Viasat, lansarea arată manifestul lansării sale. Forțele Aeriene din S.U.A. au ales, de asemenea, Falcon Heavy pentru misiunea sa STP-2 sau Space Test Program 2. Falcon 9 a obținut certificarea Forțelor Aeriene din SUA pentru misiunile spațiale de securitate națională în 2015, iar Falcon Heavy va trece printr-un proces similar de certificare după zborul de încercare.

Costul fiecărui zbor Falcon Heavy este de aproximativ 90 milioane dolari, mai mult decât prețul de 62 milioane de dolari pentru lansarea Falcon 9. Această cifră este de comparat însă cu suma de 400 milioane de dolari pentru o misiune Delta IV, potrivit unui raport al Biroului de Contabilitate al Guvernului SUA. Luigi Peluso, consultant de industrie Aero & Apărare la fondul de capital de risc AlixPartners spune că Falcon Heavy are o capacitate de transport dublă la aproximativ un sfert de preț, iar daca va funcționa, devine aliniat cu strategia SUA si NASA de a relua zborurile spre Lună.

Dacă zborul demonstrativ merge bine, Musk spunea că SpaceX intenționează să zboare prima misiune pentru un operator de satelit plătitor în trei-șase luni. Dacă decurge rău și platforma va fi distrusă, ar putea dura până la un an pentru a restabili site-ul înainte ca lansările să poată fi reluate, deși producția de rachete va continua în acea perioadă, a spus el.

„Va fi foarte trist dacă sare în aer”, spunea Musk. „Dacă se întâmplă ceva în neregulă, sperăm că nu merge în partea avansată a misiunii, așa că cel puțin învățăm cât mai mult posibil pe parcurs”.

Din cauza naturii experimentale a primului zbor și probabil ca o modalitate de a crea spectacolul, Musk a decis că sarcina utilă va fi mașina sa personală Roadster realizată de o altă companie a sa, Tesla Inc., care va fi pusă să difuzeze pe repeat melodia ” Space Oddity ” a lui David Bowie când este aruncată în spațiu. Musk a spus că trei camere vor fi montate pe Roadster, care ar trebui să ofere „vederi epice” ale mașinii care plutește spre Marte, dacă totul decurge conform planului.

Și în timp ce entuziaștii fani ai spațiului numărau orele până la lansare, este vorba de ceea ce vine după lansare, care ar putea fi cel mai interesant subiect. SpaceX, al cărui principiu de bază este proiectarea de rachete pentru reutilizare, va încerca să aterizeze toate cele trei nuclee de rachete pentru reutilizare într-o lansare ulterioară. Două dintre rachetele de primă treaptă sunt setate să se întoarcă pe uscat, iar cea de-a treia este de așteptat să aterizeze pe o navă. Cele două nuclee laterale din misiune au fost deja utilizate în zborurile anterioare.

Compania a dovedit deja de aproximativ 20 de ori capacitatea de a recupera prima etapă a lui Falcon 9 pe uscat sau pe navele fără pilot care pluteau pe ocean. Dar aterizarea simultană cu trei rachete va necesita manevre de rachetă pe care lumea nu le-a mai văzut niciodată înainte.

(Nota EconomicZoom : doar cele 2 laterale au aterizat cu bine pe uscat la lansarea inaugurală).

„A existat un moment în care savanții și tehnicienii din acest sector au crezut că aterizarea unei trepte de rachetă ar fi imposibilă„, a declarat Luigi Peluso, consultant aerospațial și de apărare la AlixPartners. „Ceea ce a învățat lumea spațială este că nu trebuie să pariezi împotriva lui Elon Musk. S-ar putea să culeagă datele greșit și să aleagă momentul greșit, dar el poate continua să strângă împreună aceste minuni tehnologice. Și dacă el poate demonstra Falcon Heavy, misiunea sa pe Marte este mai credibilă.”

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.