Îngrijorați de Big Tech? Giganții chinezi îi fac pe cei din America să pară domesticiți

11 iulie 2018 18:04

BEIJING – Uitați de Google vs. Facebook. Uitați de Uber versus Lyft. Uitați de Amazon vs … ei bine, toată lumea, recomandă un editorial din The New York Times.

Cea mai puternică luptă pentru supremație a lumii tehnologice are loc în China. Și aceasta ar putea indica și viitorul Big Tech pentru orice alte colț al lumii.

Tencent Holdings și Grupul Alibaba intensifică această competiție fără menajamente pentru a domina modalitățile în care 770 milioane de utilizatori de internet comunică, cumpără, se deplasează, se distrează și chiar își investesc economiile și merg la medic.

Cei doi titani care s-au despărțit de mult de afacerea de bază a fiecăruia – jocuri și social media pentru Tencent, e-commerce pentru Alibaba – s-au implicat în din ce în ce mai multe regiuni ale vieții chinezești. Aceștia au concurat în mesagerie, în microblogging și în servicii de livrare a mâncării. Cei doi se îndreaptă spre streaming video și cloud computing.

Astăzi, lupta cea mai violentă este pentru banii digitali păstrați pe smartphone-uri. Plățile mobile au transformat economia chineză. Ambii giganți, plus Ant Financial, o firmă-soră a Alibaba, cheltuiesc mult pentru a lua parte la acțiune.

Centrele de putere ale internetului din China se află în fruntea progresului high-tech al națiunii, care a fost adus în centrul atenției de eforturile administrației Trump de a-l contracara. Pe de altă parte, opoziția față de producătorul chinez de echipamente de telecomunicații ZTE a expus, pentru mulți din China, gradul în care țara rămâne încă în urmă în ceea ce privește tehnologiile de bază, cum ar fi microcipurile.

Dar în domeniul internetului, China oferă încă o viziune potențială terifiantă a viitorului, în care monștrii online ca Tencent și Alibaba devin gardienii întregii economii, exercitând o putere imensă asupra industriilor tradiționale și devenind foarte, foarte bogați în acest proces.

La o conferință din decembrie, în orașul chinez Guangzhou, directorul executiv al Tencent, Pony Ma, a declarat că a simțit că cele două companii concurează în „prea multe” zone. „Uneori mă gândesc,” Ah, și aici suntem în competiție? Bine, atunci.”, a spus domnul Ma, chicotind. „Este puțin frustrant.”

Un duopol atât de extins nu poate fi ușor de replicat în Statele Unite. Competitorii înrădăcinați și amenințarea cu intervenția guvernului îi împiedică, în general, pe cei ca Apple, Amazon, Google și Facebook să se extindă în afaceri adiacente. Toți s-au întins și s-au suprapus cu putere, dar Amazon, cu strădaniile sale în comerțul cu alimente, farmacii, îngrijire a sănătății și multe altele, ar putea fi cel mai aproape de a crea un univers comercial inevitabil.

Totuși, odată cu introducerea de către Uniunea Europeană a unor noi legi dure privind confidențialitatea, și altele din Statele Unite dornice să le urmeze, Google și Facebook ar putea fi în curând forțate să găsească modalități de a face bani dincolo de vânzarea informațiilor personale ale utilizatorilor către agenții de publicitate, a declarat Raj Rajgopal, președinte al strategiei digitale de afaceri la firma Virtusa Corporation, o firmă de consultanță.

„Pe măsură ce profitabilitatea este redusă, ei vor spune:” Acum trebuie să obțin bani din baza mea de clienți „, a spus Rajgopal. „Inovația pe care o vedem în China ar putea fi văzută în S.U.A. în următorii trei până la cinci ani”, a adăugat el. „Clienții cer acest lucru”.

Titanii internetului din China au un aliat puternic care nu poate fi găsit altundeva, totuși: guvernul chinez. Tencent și Alibaba au evitat măsurile antimonopol prin faptul că au rămas în grațiile Beijingului, a declarat Hu Wenyou, partener la firma de avocatură din Beijing, Yingke. Simpla lor dimensiune, de asemenea, ușurează controlul autorităților. Pur și simplu, au prea mult de pierdut.

„Dacă puteți deveni atât de mare și cu atâta succes în atât de multe domenii, acest lucru în sine arată că trebuie să fi menținut relații foarte bune, foarte prietenoase cu guvernul”, a spus Hu.

Nici un gigant nu a terminat de crescut.

Fiecare are o capitalizare de piață de aproape 500 miliarde de dolari, făcându-le printre cele mai valoroase firme de tehnologie de pe planetă. Google și Facebook încă revendică mai mulți utilizatori, însă greii chinezi pot face mai mult – și mai mult și mai mult – pentru ai lor.

Companiile au finanțat întreprinderi care oferă educație online, fabrică mașini electrice și închiriază biciclete. Pentru cei doi giganți, astfel de inițiative reprezintă noi oportunități pentru ca utilizatorii lor să le folosească portofelele digitale – Alipay de la Ant Financial și WeChat Pay de la Tencent – și modalități noi de colectare a datelor privind comportamentul consumatorilor.

Analiștii de la Sanford C. Bernstein au numărat 247 de tranzacții de investiții derulate de către Tencent în ultimii ani și 156 de Alibaba, deși, având în vedere ritmul de realizare a afacerilor, au afirmat că baza lor de date este „susceptibilă să fie incompletă în permanență”.

Ultimul câmp de luptă? Magazine fizice – „de cărămidă și mortar”. Alibaba a cheltuit sume mari – 2,9 miliarde de dolari pe un lanț de supermarketuri, 2,6 miliarde de dolari pe un magazin și operator de mall – pentru a cuceri lumea reală. Tencent i-a urmat exemplul cu propriile sale parteneriate și investiții. Walmart a declarat recent că nu va mai accepta Alipay în magazinele sale din vestul Chinei, într-o victorie pentru Tencent.

Odată ce companiile au ‘blocat’ oamenii în sistemele lor de plată, aceștia pot deveni agenți de comerț și servicii financiare de tot mai multe feluri. Într-o dovadă a entuziasmului investitorilor referitor la posibilități, Ant Financial plănuiește să devină public (listat la bursa), într-o ofertă de acțiuni fără precedent care ar putea oferi companiei o valoare de piață mai mare decât Goldman Sachs.

China a devenit un model pentru tendințele ultra-acaparatoare ale tehnologiei în lume, în parte datorită circumstanțelor.

Odată cu lansarea rapidă de start-up-uri bine finanțate de către China, înfigerea steagurilor pe noi teritorii este adesea singura modalitate prin care jucătorii mari să nu piardă în mod constant teren.

„Întreaga piață de internet din China este mult mai competitivă decât piața din S.U.A.”, a declarat Xiaoyan Wang, analist la 86Research din Shanghai. „Toată lumea încearcă să-și extindă prezența în fiecare sector”.

De asemenea, atât Alibaba, cât și Tencent s-au străduit să facă mulți bani în afara pieței lor de bază. Acest lucru înseamn ă că cea mai sigură cale de a continua să crească este să se implice mai profund în mai multe domenii ale vieții utilizatorilor chinezi.

Aceste vieți sunt un teren mult mai fertil pentru revoluții tehnologice decât cele din Occident. În China, magazinele mici domină comerțul cu amănuntul. Spitalele sunt aglomerate și medicii sunt suprasolicitați. Majoritatea oamenilor nu dețin cărți de credit. Acestea sunt mai multe oportunități de afaceri pentru Alibaba și Tencent decât ar fi pentru Amazon sau Facebook.

Într-un raport recent, Morgan Stanley a prezis că până în 2027, piața totală din China, în care Alibaba ar putea face bani, va fi în valoare de 19 trilioane de dolari – mai mult decât piața potențială a Amazon din întreaga lume.

În prezent, ambii giganți chinezi se grăbesc să găsească mai multe modalități prin care oamenii să efectueze tranzacții utilizând portofelul unuia și nu al celuilalt. Site-urile de cumpărături ale Alibaba și magazinele fizice nu permit utilizatorilor să plătească produsele cu WeChat. Întreprinderile sprijinite de Tencent, cum ar fi retailerul JD.com sau platforma de servicii Meituan-Dianping, fie au redus Alipay ca opțiune de plată în aplicațiile lor, fie nu-l acceptă deloc.

Dacă oricare dintre acești factori va oferi un aplomb durabil uneia dintre companii în ceea ce privește plățile este neclar. Eric Wen, fondatorul Blue Lotus Research Institute, se așteaptă ca aceștia să ajungă la un raport de forțe de aproximativ 50-50.

Concursul de plăți va determina ca, cel puțin, ambele companii să-și continue extinderea „regatelor”, inclusiv în străinătate. Alibaba investește miliarde de dolari în întreprinderi de cumpărături online din India și Asia de Sud-Est. Tencent sprijină start-up-uri din întreaga lume care au chiar și o șansă îndepărtată de a-i îmbogăți ecosistemul.

George Favvas nu știa prea multe despre Tencent înainte de investiția în compania sa din San Francisco, Circle Medical, a cărei aplicație permite utilizatorilor să cheme doctorii la cerere. De asemenea, el nu a avut niciun plan specific de a-și muta afacerea în China în viitorul apropiat, dacă e cazul. „Prima mea întrebare a fost:” De ce sunteți interesat de noi? „, a declarat Favvas.

Acum am înțeles, spune el. „De fapt, este doar un jucător atât de mare, iar serviciile medicale sunt atât de deteriorate”, a spus Favvas. Tencent, a adăugat el, este interesat de serviciile medicale din aceleași motive ca și companiile precum Amazon și Apple. În orice caz, este deja cu câțiva ani înainte.

 

Distribuiți articolul

[shareaholic app="share_buttons" id="15630591"]
Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.