Deloitte – piața M&A: Puterea de negociere a vânzătorilor din România s-a diminuat față de 2008. Oportunitățile de atunci – irepetabile

29 iunie 2018 08:00

Autor: Adrian N Ionescu – Cursdeguvernare.ro

Raportul de forţe de negociere de pe piața de fuziuni și achiziții (M&A) din România s-a inversat în ultimii 10 ani, aceasta devenind o piață a cumpărătorului, potrivit experţilor Deloitte.

Vânzătorii de companii din România nu mai au pozițiile de negociere puternice de acum 10 ani, când așteptările investitorilor legate de intrarea în UE au fost la apogeu. Oportunităţile de atunci sunt irepetabile.

„Nu cred că ne mai îndreptăm vreodată către piața atât de polarizată în favoarea vânzătorilor (de companii, n.r.) cum a fost în 2008”, a spus Ioana Filipescu, partener M&A Deloitte România, în cadrul unei conferinţe privind piața M&A, desfășurate luni.

Atractivitatea României nu mai bebeficiază de atuurile din 2008, când abia intrase în Uniunea Europeană şi foarte mulţi investitori doreau să fie prezenţi în ţara noastră. „Ce s-a întâmplat atunci, nu se mai poate întâmpla”, crede expertul citat.

„Există piețe mai mari şi, pentru orice activ din România există, cu siguranță, un activ dublu sau chiar mai mare în altă țară, ca Polonia”, de exemplu. „Excepție fac activele care sunt extraordinar de atrăgătoare”, a mai spus Ioana Filipescu.

Piaţa M&A din România a ajuns la o valoare a tranzacţiilor de circa 4,6 miliarde de euro în 2017, după o creştere cu 15% față de anul anterior şi după revenirea din 2014. În 2008, nivelul a fost de peste 6 miliarde de euro, potrivit datelor Deloitte.

Prețuri

Ce nu s-a schimbat, însă, este decalajul dintre pretenţiile de preț ale vânzătorilor de companii româneşti și cât sunt dispuși să angajeze cumpărătorii.

Decalajul a rămas, proporțional, cam același, chiar dacă au scăzut nivelurile multiplicatorilor (de câte ori EBIDTA în preț, de pildă), a estimat Ioana Filipescu.

Câștigul firmelor de consultanță care asistă tranzacțiile M&A variază între 1% și 3% și este invers proporțional cu mărimea acestora. La o tranzacție de circa 100 milioane euro, câștigul este de maxim 1% și constp mai ales într-o componentă de succes.

Deloitte România a participat în ultimele trei luni la încheierea unor tranzacţii care însumează peste 500 milioane de euro, potrivit datelor companiei de audit și consultanță. Compania a decis să formeze o echipă dedicată tranzacțiilor M&A în departamentul de servicii fiscale, care va fi condusă de Alin Chiţu.

„De ce cad tranzacțiile”

Factorii de mediu de afaceri adverși, precum cel legat de impredictibilitatea legislativă, pot ajunge să blocheze o tranzacție.

„Schimbările legislative semnificative”, apărute după începerea negocierilor,  constituie una dintre cele 10 cauze care pot duce la eșecul unei tranzacții.

Procesul de pregătire și negociere a unei tranzacții poate dura de la câteva luni până la doi trei ani, în funcție de metoda aleasă de vânzător.

„Impredictibilitatea legislativă” este dată fie de noile reglementări apărute, fie de interpretările acestora de către Fisc, potrivit lui Radu Dumitrescu, partener suport în tranzacții la Deloitte România.

Dificultăţile vin din evaluarea riscurilor, pe care „trebuie să le cunoşti, să fie gestionabile şi să merite să ţi le asumi”, spune Andrei Burz-Pînzaru, managing partner Reff și Asociații – Deloitte Legal.

Pe de altă parte, lucrurile se complică atunci când vânzătorul refuză să-și asume răspunderea extinsă pentru anumite riscuri din trecut care s-ar putea materializa după finalizarea tranzacţiei (legate de fondurile structurale, mediu, concurență), spune Georgiana Singurel, partener Reff & Asociații – Deloitte Legal.

Dintre celelalte 8 cauze care pot duce la eşec se remarcă:

  • riscurile fiscale transmise noului proprietar sunt estimate la o valoare prea mare din perspectiva cumpărătorului;
  • aşteptările „nerealiste” privind preţul,
  • deteriorarea poziției financiare a companiei-țintă şi neconcordanţa semnificativă dintre planul de afaceri pe termen scurt şi realizări;
  • lipsa unei pregătiri adecvate a echipei de management;
  • contradicţia dintre informațiile prezentate inițial potențialului cumpărător;

Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.