Cum sunt sacrificate investițiile locale pentru a limita deficitul general: Excedentul bugetelor locale – la cel mai înalt nivel din ultimii 7 ani

10 august 2017 08:54

Autor: Marin Pana – Cursdeguvernare.ro

Excedentul consemnat la finele primelor şase luni din 2017 la bugetul centralizat al unităţilor administrative locale ( pe scurt, bugetele localea urcat la cel mai înalt nivel din ultimii şapte ani, potrivit datelor oficiale de pe site-ul Ministerului Finanţelor, exact aşa cum au fost ele consemnate la mijlocul anilor analizaţi.

Manevra de păstrare a unui excedent la bugetele locale pentru a compensa deficitul cronic al bugetului de stat, care a intrat deja în obişnuinţa responsabililor cu politica fiscală, nu este una nouă dar amploarea pe care a luat-o, de data asta fără a mai putea ţine în frâu acel deficit pe care ar fi trebuit să-l tempereze ar fi de natură să ne îngrijoreze (vezi tabelul).

Ca precizare tehnică foarte importantă, trebuie reţinut că bugetul de stat înseamnă doar aproximativ jumătate din bugetul general consolidat al statului. Acesta din urmă se completează cu mai multe alte bugete (al asigurărilor sociale, al asigurărilor de sănătate, de şomaj etc.) şi el este cel mediatizat.

Explicaţia, bugetul general consolidat ar fi trebuit să respecte limita de -1% din PIB asumată de România în 2013 prin aşa-numitul compact fiscal şi el ar trebui să treacă sistematic testul de deficit maxim de 3% din PIB pentru a putea accesa Zona Euro şi a nu intra în proceduri de penalizare din partea UE.

Cum influențează cheltuiala dintr-un orășel deficitul general

Revenind la bugetele locale, deoarece statul nu poate acoperi din sumele colectate cu destinaţie expresă nici pensiile şi nici cheltuielile cu sănătateamută bani de la bugetul de stat sub formă de subvenţii pentru a acoperi deficitele acestor două importante servicii sociale ce cad în sarcina statului.

După care, pentru a face rost de bani din altă parte şi pentru a limita deficitul care ar apare per total în finanţele statului, „frânează” mai mult sau mai puţin cheltuielile locale. Ideea fiind de a obţine un excedent la locale care să compenseze, în măsura posibilităţilor, golul venit din colectarea insuficientă şi/sau reducerea hazardată a fiscalităţii.

Din datele centralizate, se poate observa că cel mai scăzut nivel de excedent la bugetele locale la mijlocul anului ( spre final se dă drumul la cheltuieli după cum se arată a fi deficitul de la bugetul general consolidat şi după trecerea pe care o au autorităţile locale la centru) s-a consemnat la 1 iulie 2012 ( doar +0,07% din PIB).

Dacă vă mai amintiţi, era şi vremea în care se vehicula ideea de a termina cu execuţia debalansatăcu deficite mult mai mari în partea a doua a anului şi de a merge în ritm cât de cât constant cu cheltuielile bugetare, inclusiv pe partea de locale, pentru a stimula şi autonomia reală la nivelul unităţilor administrative etc.

Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu