Cum au cucerit companiile de tehnologie orașele Americii

13 iulie 2018 08:08

Nu spun că orașele americane se transformă în „purgatorii tehnocapitaliste distopice”, în care corporațiile operează fiecare serviciu esențial și manevrează toate componentele civice. Dar să facem un tur al știrilor recente din metropole, ne îndeamnă Farhad Manjoo într-o analiză New York Times.

■ În Seattle, Consiliul Local a decis recent să-și anuleze planul de a impune un impozit de 275 dolari per angajat pentru întreprinderile locale, o măsură aprobată în unanimitate luna trecută ca o modalitate de a aborda criza orașului în ceea ce privește persoanele fără adăpost și lipsa locuințelor accesibile. Care este motivul retragerii? Multe afaceri din oraș s-au sustras de la taxă, inclusiv Amazon – și nimeni nu a trebuit să reamintească locuitorilor din Seattle că Amazon caută în mod foarte public un al doilea oraș pentru a-și construi sferele sale de sticlă. Deci, Consiliul a cedat.

■ Primarul orașului Chicago, Rahm Emanuel, a anunțat că a făcut apel la compania Boring, cea de-a doua afacere a lui Elon Musk, să construiască un tunel de transport de mare viteză de la Aeroportul Internațional O’Hare până în centrul orașului. Boring a spus că va plăti integral pentru tunel, fără fonduri publice, însă este foarte probabil să dețină un contract de închiriere pe termen lung pentru proiect, capturând toate veniturile din sistemul privat.

■ Ați auzit despre scuterele electrice conduse de aplicații care au apărut ca lăcustele în unele orașe americane în primăvara anului trecut. Start-up-urile care le manageriază au făcut un pariu îndrăzneț: Lansați-le acum; faceți-vă grijă pentru delicatețea legală mai târziu. Pariul chiar a meritat. Funcționarii din San Francisco, Austin, Texas și Santa Monica, California, s-au grăbit să le legalizeze. Bird, cel mai ambițios dintre start-up-urile de scutere, acumulează venituri la o evaluare de 2 miliarde de dolari, la doar câteva săptămâni după ce obținuse finanțare, la o evaluare de 1 miliard de dolari.

■ În cele din urmă, Pizza Domino’s a anunțat un plan de a astupa gropile Americii. Mi-aș dori să glumesc. Ca parte a programului, Domino’s – care se transformă în companie de tehnologie, acum că se află în luptă pentru notorietate cu start-up-uri de livrare a mâncării – își va imprima logo-ul pe carosabil, pentru că se pare că Domino este acum guvernul și cine plătește pentru cel care pavează va alege topping-urile. (O purtătoare de cuvânt a Domino’s mi-a spus că orașele pot renunța la logo.)

OK, poate că eu spun că orașele americane se transformă în purgatorii tehnocapitaliste distopice.

În întreaga țară, orașele sunt în dificultate. Costurile locuințelor explodează, sistemele de transport sunt copleșite, infrastructura se prăbușește, iar inegalitatea este în creștere. Cu toate acestea, există puțin sprijin din partea autorităților federale sau de stat – „săptămâna de infrastructură” este un slogan de la Washington, nu o politică. Eforturile de a strânge bani pentru proiecte locale sunt asaltate de activiștii conservatori, în timp ce măsurile de construire a mai multor locuințe sunt oprite de liberali.

În acest marș vid apar companiile de tehnologie, care vin cu bani, locuri de muncă și promisiuni de inovație din afara acestei lumi. Dar există o șmecherie. Corporațiile primesc o largă libertate în determinarea viitorului orașelor. Acestea controlează mai multe servicii-cheie și câștigă bătălii importante cu guvernele orașelor odinioară de necontestat. Oficialii locali se trezesc la mila tehnologiei: nu pot trăi fără banii din tehnologie, chiar dacă interesele tehnologiilor au o modalitate de a eclipsa orice altă prioritate civică.

Cum au devenit companiile de tehnologie cei mai puternici brokeri locali de putere ai Americii?

Cei din industria tech au disprețuit odată politica. Dar mulți din industrie văd acum orașele ca fiind capuri de pod ideale pentru revoluțiile planificate în transport, logistică, locuințe și alte zone. Astfel sectorul a învățat cum să învingă și să lupte împotriva primăriilor – și au început să câștige, peste tot.

Iată câteva motive.

Doar problemele naționale contează acum

Unul dintre motivele pentru care companiile din domeniul tehnologiei informatice pot comanda mai mult în chestiuni locale este faptul că multe alte instituții locale, de la întreprinderi mici la ziare locale, și-au pierdut mult din influență – mulțumită, în mare parte, internetului.

În noua sa carte „Statele tot mai mult Unite”, politologul de la Universitatea din Pennsylvania, Daniel Hopkins, subliniază că rețelele sociale și mass-media digitale au creat un ecosistem mediatic care este din ce în ce mai obsedat de probleme naționale și un sistem politico-financiar care permite donațiilor să ajungă la nivel național. Prin urmare, problemele locale sunt marginalizate.

„Atunci când creatorii Constituției au proiectat sistemul politic american, ei au presupus că oamenii ar avea grijă mult mai mult de problemele locale care erau tangibile și concrete decât s-ar preocupa de căile îndepărtate ale Washingtonului”, a spus Hopkins. „Politica contemporană americană este exact opusul – ne concentrăm pe spectacolul de departe.”

Hopkins susține că acest lucru a transformat politica locală în ceva sclerotic. Și totuși, printre elitele legate de politică, am observat mai mult interes față de diferitele alegeri speciale din Congres, decît pentru cursa electorală pe care tocmai am avut-o pentru funcția de primar al orașului San Francisco. „Întrebarea-cheie pentru alegători este întotdeauna loialitatea lor națională”, a spus Hopkins. Există mult mai puțin spațiu de vot în funcție de ceea ce se întâmplă în apropiere.

„Legea lui Travis”

Ce are de-a face cu companiile de tehnologie? În timp ce decăderea mass-mediei locale a subminat interesul față de problemele locale, companiile de tehnologie au început să observe că platformele lor le-au dat acces direct la noi pârghii de influență locală. Și au început să folosească aceste pârghii cu un efect devastator.

Uber a scris scenariul. Travis Kalanick, fondatorul companiei, a pătruns în zeci de orașe fără a cere permisiunea. În multe orașe, reculul a fost intens – Uber a afectat cartelurile de taxi locale care și-au petrecut decenii construind propria bază de putere politică. Dar ceea ce lui Uber îi lipsea ca sprijin politic a compensat prin popularitatea locală. Prin intermediul aplicației sale, compania avea o legătură directă cu mii de pasageri și șoferi care își câștigau traiul prin acest serviciu.

Aceștia au devenit baza Legii lui Travis: „Atunci când autoritățile de reglementare au încercat să închidă Uber, compania putea” să-și transforme pasagerii în avocați și să folosească presiunea politică pentru a asigura existența continuă a lui Uber „, așa cum a spus Bradley Tusk, pe care Travis Kalanick l-a angajat pentru a lupta în bătăliile locale, și cum scrie în cartea sa viitoare „The Fixer: Salvarea Startup-urilor de la moartea prin politică”.

Planul a lucrat frumos. În New York, în 2015, primarul Bill de Blasio a formulat o propunere de reducere a creșterii lui Uber. Primarul a avut sprijinul majorității din Consiliul local; Lupta lui Uber părea imposibilă.

Dar Tusk a mobilizat circumscripția Uber, încadrând problema în termeni rasiști – dacă Uber nu reușește, șoferii de culoare și latino ar pierde o oportunitate economică și pasagerii ar fi blocați folosind taxiuri care i-au discriminat de-a lungul timpului. Uber a câștigat și, urmându-i exemplul, la fel și restul industriei.

Este puterea companiilor de tehnologie atât de rea?

S-ar putea argumenta că această putere are numai scopuri bune: Orașele se îneacă în birocrație, liderii locali sunt în mod natural reticenți să se schimbe, iar companiile de tehnologie fac exact ceea ce ar trebui să facă companiile inovatoare. Nu trebuie să-i sărbătorim pe acești inovatori?

Dar puterea companiilor de tehnologie, la nivel local, pare din ce în ce mai mai greu de controlat. Cu simpla amenințare de oprire a creșterii, Amazon poate să cauzeze trepidații prin orașe din toată țara. Chiar și primarul New York-ului De Blasio, odată văzut ca un critic al companiilor de tehnologie, acum este fan Amazon; el a iluminat reperele din New York în „portocaliu Amazon” pentru a-l face pe Jeff Bezos să deschidă al doilea sediu al companiei acolo.

Sau luați în considerare scuterele. Unii oameni îi iubesc pe noii lorzi ai scuterelor electrice, iar alții îi urăsc. Dar indiferent de poziția pe care o aveți, adevărata problemă este că tocmai au apărut de nicăieri într-o zi, ocupând brusc trotuarele, iar mulți cetățeni au simțit că nu au avut niciun rol real în decizie. Au venit aici să rămână, indiferent ce au simțit despre ele persoanele care nu le foloseau.

Totul s-a întâmplat conform planului. Firmele de scutere doar urmau Legea lui Travis. La Santa Monica, scuterele Bird au apărut pe străzile orașului în septembrie 2017. Parlamentarii s-au opus; în decembrie, orașul a depus o nouă plângere penală împotriva Bird.

Bird a răspuns prin crearea unui buton în aplicația sa pentru a inunda parlamentarii locali cu e-mailuri de sprijin. Orașul a cedat: Bird a semnat o înțelegere de 300.000 de dolari cu Santa Monica, o sumă derizorie pentru valoarea finanțării lor, iar legiuitorii i-au autorizat operațiunile.

Dacă vă plac scuterele, nu vedeți nimic în neregulă cu acest lucru. Dar a existat o vreme, în America, când guvernul plătea pentru infrastructură, iar publicul avea un cuvânt de spus în serviciile locale importante. Cu firme ca Uber controlând drumurile, Bird care guvernează trotuarele, Elon Musk conducându-ne metrourile și Domino’s care ne pavează drumurile, acea epocă a dispărut.

Distribuiți articolul

[shareaholic app="share_buttons" id="15630591"]
Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.