Cum Algoritmul principal al Facebook oferă putere rețelei sociale

29 noiembrie 2017 11:11

 – Algoritmul din spatele News Feed-ului Facebook, ce seamănă cu un „tort modular, stratificat”, extrage semnificație din fiecare postare și fotografie –

Inginerii Instagram s-au confruntat cu o sarcină herculeană la începutul anului 2016. Temându-se că oamenilor le-ar lipsi cele mai importante postări, conducerea Instagram a cerut inginerilor să transforme fluxul fotografic cronologic într-o listă cu posturi organizate pe baza preferințelor individuale ale utilizatorilor, conform The Wall Street Journal.

Dezvoltarea unui algoritm similar pentru NewsFeed-ul Facebook, care determină ce văd două miliarde de utilizatori de pe Facebook, a necesitat o investiție enormă de timp din partea unora dintre cei mai bine plătiți ingineri din lume.

La Instagram, trei sau patru ingineri au reușit să finalizeze misiunea în mai puțin de cinci săptămâni, spune Joaquin Candela, șeful Facebook pe învățarea automatizată aplicată. Echipa a reușit să cloneze algoritmul NewsFeed existent, apoi să-l ajusteze pentru a se potrivi cu Instagram.

Oricât l-ar fi modificat inginerii Instagram, faptul că ceea ce sprijină Instagram a venit direct de la NewsFeed-ul Facebook, arată poziția dominantă și succesul acestui motor de bază al social media. Gândiți-vă la el – și la componentele modulare fără sfârșit ale Inteligenței Artificiale (IA) care intră în el – ca algoritmul principal al Facebook.

Dl. Candela a explicat recent cum lucrează echipa sa cu el sau creează instrumente pentru aproape orice altă echipă de ingineri de la companie și cum IA a devenit nucleul majorității lucrurilor pe care le face Facebook.

Dacă sensul de a fi al Facebook este să ne spună la ce să ne uităm în continuare atunci IA care permite acest lucru este cea mai importantă și deseori cea mai controversată proprietate intelectuală. Un flux sortat, curat, potrivit pentru implicare sau angajament, este produsul unui dispozitiv care, într-o zi, ar putea fi văzut de istorici drept o piatră de hotar la același nivel cu motorul cu aburi.

Numai că acest motor, construit pentru a capta atenția umană, s-a dovedit a fi exploatabil de către actori răi și posibil în detrimentul democrației, chiar și atunci când funcționează ca în reclamă. Acest lucru a determinat audierile Congresului pentru Facebook și alte companii de tehnologie, programate pentru luna noiembrie 2017. Facebook a fost „o navă” pentru influența Rusiei și răspândirea de știri false și o potențială cauză a invidiei și a nefericirii. Personalizarea conținutului pe care îl permite algoritmul principal al Facebook și site-urile de știri hiperpartizane care au crescut pentru a-l hrăni au creat, pentru mulți utilizatori, „bule de filtrare” personalizate a ceea ce este, în esență, realitate nesuprapusă.

În același timp, anunțul companiei că angajează mai mulți oameni pentru a verifica anunțuri și pentru a filtra conținut arată că există incă o parte atât de importantă pentru funcționalitatea Facebook pe care IA nu o poate realiza singură.

Algoritmii IA sunt în mod inerent cutii negre a căror funcționare poate fi aproape imposibil de înțeles – chiar și de către mulți ingineri Facebook. „Dacă vă uitați la toți inginerii de la Facebook, mai mult de unul din patru sunt utilizatori ai platformei noastre IA”, spune domnul Candela. „Dar mai mult de 70% [dintre aceștia] nu sunt experți”.

Felul în care atât de mulți ingineri Facebook pot folosi algoritmii IA fără a ști cum să-i construiască, spune Candela, se datorează faptului că sistemul este „un tort foarte modular, stratificat în care utilizatorul se poate conecta la orice nivel dorește”. El adaugă: “Puterea acestui lucru este greu de descris. „Bucăți ale acelei platforme realizează tot felul de sarcini specifice domeniului pe proprietățile Facebook, de la traducere la recunoașterea vocală.

Majordom al informațiilor ? … sau vampir de timp?

De fiecare dată când unul dintre cele două miliarde de utilizatori lunari ai Facebook deschide aplicația Facebook, un algoritm de personalizare sortează prin toate postările pe care o persoană le-ar putea vedea teoretic și lansează o bucată pe care o consideră ca bună de văzut prima dată. Sistemul cântărește sute de semnale actualizate frecvent, spune domnul Candela. Fără IA, multe dintre aceste semnale ar fi imposibil de analizat.

Un exemplu de semnale actualizate ar fi lupta recentă a Facebook cu link-urile de tip clickbait la poveștile care sunt „derutante, senzaționale sau spam”. Antrenarea algoritmului necesită muncă umană: o echipă a analizat sute de mii de postări în 10 limbi, marcând titluri ofensatoare care fie au ascuns informații („Iată un singur lucru …”) sau le-au exagerat („… vă va da peste cap„). Sistemul rezultat scanează în mod autonom link-urile, suprimându-le pe cele care se potrivesc cu ceea ce a învățat din datele generate de om.

Acum, algoritmul principal al Facebook, de asemenea, poate extrage sens suplimentar din postările noastre și din fotografii, spune Candela.

Opțiunea „recomandări”, de exemplu, permite unei persoane să întrebe ce trebuie să facă pentru a călători în Barcelona. Deoarece IA din Facebook de fapt „știe” ceea ce este La Sagrada Familia și unde se află, oricine o recomandă într-un comentariu, o va vedea apărând pe o hartă deasupra postării.

Aceste capabilități sunt destul de versatile încât utilizatorii Facebook le-au reconvertit în moduri neașteptate. Când uraganul Irma a lovit Florida, oamenii au folosit Facebook pentru a construi o hartă a magazinelor cu apă îmbuteliată spre vânzare. Creatorul postării a activat funcția „recomandări”; alții au contribuit doar prin comentarea cu adresele comercianților.

Dl. Candela spune că echipele adaugă noi caracteristici algoritmului Facebook pentru a „adăuga valoare interacțiunilor sociale”. Directorul executiv Mark Zuckerberg a declarat recent că scopul companiei a fost acela de a „aduce lumea mai aproape împreună”.

Oricum este formulată, este măsurată în modul în care oamenii utilizează aplicațiile și rețelele Facebook, indiferent dacă aceștia măresc numărul de postări pe care le apreciază sau le comentează, sau cât de utile găsesc mesajele traduse automat sau cât de des folosesc M, asistentul inteligent al Facebook bazat pe Messenger, spune Candela.

Timpul petrecut pe diferitele proprietăți ale Facebook se corelează cu veniturile companiei, iar numărul acela a crescut la ultimul raport: În aprilie 2016, Facebook a spus că „deține”, în medie, 50 de minute din fiecare zi a unui american, în creștere de la 40 de minute în iulie 2014.

Presupunerea din spatele activității celor peste 20.000 de angajați Facebook este că a-i face pe oameni să folosească Facebook mai mult este un lucru bun. Este cu siguranță greu de imaginat o lume fără această platformă, având în vedere modul în care acesta a devenit central pentru modul în care ne conectăm, găsim știri și ținem pasul cu prietenii și familia.

Dar având în vedere ceea ce am învățat în ultimul an, merită să ne întrebăm dacă intențiile puternicului Oz, care este algoritmul principal al Facebook, sunt în cele din urmă benefice sau maligne.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu